Waankant schoonmaken

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik ben druk bezig om de planken voor de tafel te zagen en ruwweg op maat te krijgen. Twee lange kanten wil ik graag de waankant houden. Ik heb nu al grotendeels de schors er af door met een oude beitel te hakken en te wrikken. Ik dacht verder te kunnen gaan met een haalmes, maar daar is het allemaal veel te onregelmatig voor. En die onregelmatigheid wil ik wel behouden.

Kortom, hoe krijg ik de binnenbast weg? Er zit nu nog een soort grijzige laag op, en ik wil graag doorgaan tot het wittige spint.

Dit is allemaal weer lekker nieuw voor mij. Reusachtige planken, waankant, rotte plekken, etc etc. Een groot avontuur.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Al weer 2 jaar geleden maakte ik onze tafel met een blad van bubinga. De kanten waren "rottig", wat aangevroten, maar ik had ook in het hoofd om er niet een snaarrechte kant aan te maken, maar het moest wat natuurlijk lijken. Daar heb ik wel een tijdje om heen gelopen, maar uiteindelijke de decoupeerzaag gepakt en uit de hand een natuurlijke lijn gezaagd. Zie hier nog even hoe. Ik zal kijken of ik nog foto's heb van voor en na het zagen.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat vind ik nog steeds een prachtige tafel Jaap.

Eigenlijk wil ik de wat onregelmatig in drie dimensies golvende zijkanten behouden. Dat lukt natuurlijk niet met een decoupeerzaag.

Nou ik denk er nog even over. Maar hebben anderen nog tips? Roterende staalborstel of zo?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een bijl of een dissel, maar dan ga ik er vanuit dat je het wel enigszins vlak wilt krijgen.

Toevallig ga ik er over een week of drie een klein beslagbijltje smeden in Alkmaar. Tenminste, ik hoop dat het lukt zoals ik wil. Dan zou jouw tafelrand een mooie testcase zijn ;)
 

tuoh

Oud hout
Een fors haalmes is nochtans HET stuk gereedschap voor de klus, het geeft een afwerking waar je niks meer aan moet doen.
Sommige delen van de wan- of waan- kant, zal je inderdaad wat afvlakken hiermee, maar dat levert wel een gladdere en gebruiksvriendelijkere rand op. Het mag niet de bedoeling zijn dat een scherpe rand vol uitstekels steeds in de aanslag ligt om elke nietsvermoedende passant bij de kladden te grijpen:D:D:D

Bijgaand wat plaatjes van met het haalmes bijgesneden wankanten.


Mvg,


André

CIMG2046.jpg

CIMG2259.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hmm. Misschien niet eens zo'n gek idee. Kan ik gelijk de kant wat rechter trekken, want hij is nu wel heel erg dynamisch. Ik ga eerst eens oefenen op een reststukje.
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Ik heb zelf hetzelfde al eens gedaan -maar dan wel voor dunnere planken- met een spookschaaf. Dat ging toen heel makkelijk en je hebt veel controle over wat je er afhaalt.

Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.