Inca major zaagtafel zaagd slecht.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Inca major zaagtafel zaagt slecht.
Een eiken tafelblad zaagt hij wel door, (6cm dik en 2 meter lang) met een oud zaagblad.
Een eiken plank met een nieuw zaagblad erop zaagt hij niet door (5cm dik)
Grote brandplekken en ik kan nog geen 20cm in de lengte doorzagen.
Is net of hij klemt.
Kan het de kwaliteit van het zaagblad zijn?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dat kan ik zo niet zeggen; Is het een blad om te schulpen of af te korten? Kan het zijn dat die plank krom is, en klemt tegen de geleider?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Zo uit mijn hoofd, heeft hij 48 tanden.
Zat ook aan een kromme plank te denken.
Van die eiken plank heb ik 40cm afgehaald.
Dat stuk heb ik 1-zijkant en de onderkant door de vlakbank gehaald.
En de zaag komt er niet doorheen.
 

tuoh

Oud hout
Inca major zaagtafel zaagt slecht.
Een eiken tafelblad zaagt hij wel door, (6cm dik en 2 meter lang) met een oud zaagblad.
Een eiken plank met een nieuw zaagblad erop zaagt hij niet door (5cm dik)
Grote brandplekken en ik kan nog geen 20cm in de lengte doorzagen.
Is net of hij klemt.
Kan het de kwaliteit van het zaagblad zijn?

Zijn beide zaagbladen identiek qua aantal tanden, de slijpvorm, materiaal?
Zoals hier al aangehaald, voor het schulpen zijn minder tanden altijd beter, 24 tanden bij een zaagdiameter van 300mm werkt heel wat beter dan 48 tanden. Dit laatste is heel wat beter te gebruiken als een afkortzaagblad voor massief.

Brandplekken duiden bijna altijd op een botte zaag, een exemplaar met teveel tanden, of een verkeerde tand- of slijpvorm, slechts sporadisch krijg je met een geschikt scherp blad brandplekken bij het klemmen van het hout.

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Alles is hetzelfde en toch is de uitkomst anders. Dat is interessant. Ik begrijp uit je verhaal dat je het zaagblad verwisselt hebt en dat je een ander stuk eiken zaagt. Heb je al een ander stuk hout geprobeerd te zagen? Ik heb wel eens een stuk eigen gehad waar de zaag door de inwendige spanning helemaal in vas vroor. Je zou een ander stuk hout kunnen proberen, of een grote keg in de zaagsnede slaan. Als dat de zaag ook een ander stuk hout niet zaag, loopt het blad ofwel de verkeerde kant op, of het is verkeerd geslepen. Ik houd het eerst op hout met spanning....

jaap
 

tuoh

Oud hout
Als de zaagbladen volledig identiek zijn dan word het verschil inderdaad veroorzaakt door het te zagen materiaal.

24 tanden op een zaagblad van 200mm is wat veel van het goede, om vlot te schulpen met een zaagblad van 200mm zijn 12 tanden al meer dan voldoende.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Kan iemand mij uitleggen wat met de onderstaande gegevens bedoeld wordt?

D=240, diameter zaagblad?
B=3.0, Diameter zaagsnede?
b=2.0, Asgat?
d=30, ?
Z=24 aantal tanden ?
€39,60 Prijs ex BTW
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Bedankt voor de uitleg.
Ik ga een nieuw zaagblad er op monteren.
Geeft dat nog problemen, dan ga ik de gelijding controleren.
Kan natuurlijk ook in omgekeerde volgorde.
Voorlopig zaag ik met de handcirkelzaag, die gaat er vlot doorheen.
Maar de zaagtafel moet het voor mij ook goed doen.
Werkt makkelijker en sneller.

Hoe kan je trouwens de geleiding het beste controleren
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Foto van het probleem.
Zoals je kan zien blijft de ene kant netjes en de andere kan is zwaar verbrand.

IMGP5611.jpg
 

tuoh

Oud hout
Laat me raden, dat zwart verbrand stuk lag tussen zaag en geleider. Ik zou als eerste punt de zijgeleider maar controleren.
De zijgeleider moet mooi parallel met de zaag staan, of achteraan iets verder wegwijken van de zaag (0,5 à 1mm) Nu staat vermoedelijk de geleider achteraan dichter tegen de zaag dan vooraan, dat zaagt dus voor geen meter, met de productie van houtskool tot gevolg:D

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Geleider verstelt.
Haalt bijna niets uit.

IMGP5612.jpg

Het hout doorgevoerd tot ik bijna helemaal door was.
Hout omgedraaid en het laatste stukje gezaagd.
Zit verschil in, lijkt mij niet te horen.
Verschil is 1mm

IMGP5613.jpg

Ik ga morgen eerst het zaagblad schoonmaken.
Als ik zonder geleider zaagt, is het ook houtskool.
Ik zit aan het zaagblad te denken.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De zijgeleider staat uitgelijnd op het zaagblad? Dus niet naar een groef in het blad gemeten waar wel degelijk op het zaagblad?
Staat het zaagblad haaks ten opzichte van het blad? Slingert het zaagblad? Zit het spouwmes mooi in lijn met het zaagblad? Het spouwmes is toch niet dikker dan het zaagblad?
Zijn er langs één zijde van het zaagblad tanden beschadigd? Dat zou het verbranden kunnen verklaren langs één zijde bij het zagen zonder geleider.
Aan de wisselende zaagsnede te zien zit er wel wat beweging in zaagblad of geleider.

Je zal de machine op al deze vragen eens moeten nazien. Het is in elk geval een raar fenomeen;) dat verdient wat onderzoek. Probeer ook eens met een ander zaagblad bij dezelfde instellingen van de machine, er kan namelijk ook bij de productie, of het slijpen, van het zaagblad wat fout gelopen zijn.



Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De groef loopt evenwijdig met het zaagblad, is gemeten.
Nadat ik de geleider op de groef afgestelt heb, ook gecontroleerd op het zaagblad, daar zit ongeveer 0,5mm verschil in.
Ik ga een nieuw blad bestellen in kampen, speciaal voor schulpen voor massief hout.

Ik was van plan een oud blad er morgen op te leggen, ik heb hem destijds opzijgelegd omdat hij bod was.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Volgens mij isof je spouwmes te dik, of staat deze niet in lijn met je zaagblad, of een combi van beide.
Zou ook controleren of de geleider niet hol/bol is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.