Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Inca major zaagtafel zaagd slecht.

Inca major zaagtafel zaagt slecht.
    Een eiken tafelblad zaagt hij wel door, (6cm dik en 2 meter lang) met een oud zaagblad.
    Een eiken plank met een nieuw zaagblad erop zaagt hij niet door (5cm dik)
    Grote brandplekken en ik kan nog geen 20cm in de lengte doorzagen.
    Is net of hij klemt.
    Kan het de kwaliteit van het zaagblad zijn?

Dat kan ik zo niet zeggen; Is het een blad om te schulpen of af te korten? Kan het zijn dat die plank krom is, en klemt tegen de geleider?

Zo uit mijn hoofd, heeft hij 48 tanden.
    Zat ook aan een kromme plank te denken.
    Van die eiken plank heb ik 40cm afgehaald.
    Dat stuk heb ik 1-zijkant en de onderkant door de vlakbank gehaald.
    En de zaag komt er niet doorheen.

De tanden staan wel de goede richting op?

Ik ga er van uit dat ik dat goed gedaan hebt, is wel een goeie trouwens.

met blad met minder tanden gaat het schulpen beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Inca major zaagtafel zaagt slecht.
    Een eiken tafelblad zaagt hij wel door, (6cm dik en 2 meter lang) met een oud zaagblad.
    Een eiken plank met een nieuw zaagblad erop zaagt hij niet door (5cm dik)
    Grote brandplekken en ik kan nog geen 20cm in de lengte doorzagen.
    Is net of hij klemt.
    Kan het de kwaliteit van het zaagblad zijn?
    Zijn beide zaagbladen identiek qua aantal tanden, de slijpvorm, materiaal?
    Zoals hier al aangehaald, voor het schulpen zijn minder tanden altijd beter, 24 tanden bij een zaagdiameter van 300mm werkt heel wat beter dan 48 tanden. Dit laatste is heel wat beter te gebruiken als een afkortzaagblad voor massief.

Brandplekken duiden bijna altijd op een botte zaag, een exemplaar met teveel tanden, of een verkeerde tand- of slijpvorm, slechts sporadisch krijg je met een geschikt scherp blad brandplekken bij het klemmen van het hout.

Mvg,

André

Het is een 20cm zaagblad met 24 tanden en het is exact dezelfde als de oude.

Alles is hetzelfde en toch is de uitkomst anders. Dat is interessant. Ik begrijp uit je verhaal dat je het zaagblad verwisselt hebt en dat je een ander stuk eiken zaagt. Heb je al een ander stuk hout geprobeerd te zagen? Ik heb wel eens een stuk eigen gehad waar de zaag door de inwendige spanning helemaal in vas vroor. Je zou een ander stuk hout kunnen proberen, of een grote keg in de zaagsnede slaan. Als dat de zaag ook een ander stuk hout niet zaag, loopt het blad ofwel de verkeerde kant op, of het is verkeerd geslepen. Ik houd het eerst op hout met spanning....

jaap

Als de zaagbladen volledig identiek zijn dan word het verschil inderdaad veroorzaakt door het te zagen materiaal.

24 tanden op een zaagblad van 200mm is wat veel van het goede, om vlot te schulpen met een zaagblad van 200mm zijn 12 tanden al meer dan voldoende.

Mvg,

André

Forum Rechten