Een andere ????zaag!

tuoh

Oud hout
Soms zetten machinefabrikanten je sprakeloos, zoals hier, innovatief of een stap te ver?

ACM is een gerenommeerd (Italiaanse) machinebouwer van lintzagen en schuurmachines, maar de mannen hebben hun gamma nu uitgebreid met een "speciale" machine.
Het is een kruising tussen een lintzaag en een paneelzaag geworden, een bastaard dus, maar wel één met potentie;) Wie op zoek is naar meer zaaghoogte komt hier aan zijn trekken. Als het met deze machine niet lukt dan lukt het met niks. De machine is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, groot, groter, en ......



Mvg,


André

AcmItaly.jpg
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Wat een beest :)

Zou je nog een smal lint kunnen steken om ze als figuurzaag te gebruiken ? :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat bedoel je precies, de rolwagen of het flinke zaaglint?

Lintzagen met een rolwagen zijn er toch al tientallen jaren?
 

tuoh

Oud hout
Ja, maar die noemt men meestal boomzagen:D Een Duitse constructeur vervaardigd(e) iets dergelijks, maar dat was duidelijk een lintzaag met een toevoeging eraan.
Hier zie je duidelijk de vorm van twee verschillende machines, en dat ben ik nog nergens anders tegen gekomen.


Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Italiaanse humor? "The new SN33 is ideal for processing small handcraft pieces with a maximum height of 30 cm." Ze bedoelen misschien dat je er geen balken voor blokhutten mee kunt zagen, maar echt klein vind ik 30cm toch niet :) Wel een schattig machientje trouwens, die zou ik de toegang tot m'n werkplaats niet ontzeggen...
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De kerel in het tweede filmpje kijkt er niet erg blij bij.........:confused:
En komt de Fyra niet ook uit Italie......:):)
Maar toch een mooie machine.

Gr Ed
 

tuoh

Oud hout
Maar ze geven dat ding dan ook best op zn donder,luister maar eens goed.

Die dingen worden getest door mechaniekers, die hebben geen kaas gegeten van houtbewerking, ondanks ze alle dagen nieuwe machines in elkaar schroeven.
Je krijgt elke machine op de knieën als je maar hard genoeg duwt, werken met machines vraagt gevoel, en dat is hier ver te zoeken.
Besluit, een gevoelloos persoon aan het werk:D:D


Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo rond 0:26 in dat tweede filmpje zie je volgens mij ook dat probleem wat hier pas aan de orde was, met het zijwaarts uitbuigende zaaglint. Hij duwt zó had dat die dat zelfs met dit forse zaaglint voor elkaar krijgt...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Nou ik heb goede ogen maar zie geen buigend zaaglint. Misschien vertekend het iets dunner worden van de stam een beetje. En anders moet ik naar Hans Anders :cool:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op zich een hele interessant machine, ook hoe die dan links zaagt, waar linztagen meestal (altijd?) rechts zagen. Maar om echt praktisch te zijn zou je minstens 2m vrije ruimte moeten hebben rechts van het lint. Als je daarmee nu een balk van 3m lang in de helft wil doorzagen dan gaat het niet. Om te schulpen is ze wel ideaal. Ik zou graag wel zoiets hebben.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou ik heb goede ogen maar zie geen buigend zaaglint. Misschien vertekend het iets dunner worden van de stam een beetje. En anders moet ik naar Hans Anders :cool:

Je hebt gelijk, het zit aan het eind van 0:28 ;) Hij gaat daar door een knoestje heen en krijgt daardoor wat meer weerstand. Als je pauzeert en stapje voor stapje gaat zie je dat het zaaglint ineens smaller lijkt en dan weer breder wordt. En als je een paar frames later kijkt zie je dat op dat punt ook de zaagsnede naar rechts is afgeweken. Rechts voor de kijker dus.

Maar het kan aan mij liggen hoor, dat me dat opvalt. Ik zag laatst in een zwaardfilmpje met veel flitsend gedraai ook dat iemand haar zwaard achterstevoren had bij de laatste slag. Die dacht geloof ik dat ze met een baton bezig was :)
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Mooi ding. Ze geven 'm inderdaad goed op z'n donder, te horen aan het geluid en de houding van de man die er achter staat te duwen.
't Valt me ook op dat de bovenste zaaggeleider véél te hoog staat (in het 2e filmpje). Maar goed, als ze 'm komen brengen zeg ik geen nee :)
Dit is ook geen ongezellige zaag van de zelfde club:
http://www.youtube.com/watch?v=7eIGymUNd58
Peter
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Je hebt gelijk, het zit aan het eind van 0:28 Hij gaat daar door een knoestje heen en krijgt daardoor wat meer weerstand. Als je pauzeert en stapje voor stapje gaat zie je dat het zaaglint ineens smaller lijkt en dan weer breder wordt. En als je een paar frames later kijkt zie je dat op dat punt ook de zaagsnede naar rechts is afgeweken. Rechts voor de kijker dus.

Ik houd het erop dat t optisch bedrog is omdat de stam in dikte varieert. Maar ik verwed er mijn gereedschap niet om...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.