Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 36 van de 36

Onderwerp: Bossing paneel MDF

De frezen van Trend zijn zonder meer evenwaardig aan, of beter dan, CMT spullen. Ook hun bovenfreesmachines zijn top trouwens.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cracktor Bekijk Berichten
    2roald: wow dat heb je leuk gedaan met die mal! ziet er goed uit. Is alles van 18MM MDF?
    Dank je. Het is niet mijn eigen idee, die mal, maar het werkt ideaal. Je hebt een hele zware freesmachine nodig om met zo'n grote diameter bossingfrees (82.5mm!) aan de gang te gaan. Die heb ik niet, en dan wordt het een aardig veiligheidsrisico om hem toch te gebruiken en dat wilde ik niet nemen. Voor 8mm opspantang (wat ik heb) zijn ze eigenlijk ook niet zo groot beschikbaar, dus krijg je kleinere profielen. Ik kwam het idee tegen van die mal, en die heb ik gemaakt met vuren wiggen en 5mm beton-multiplex, dat is lekker glad, dus weinig glijweerstand.
    Over de materiaaldikte: ik heb hele lichte deurtjes gemaakt. Het kader is van 16mm MDF, en de panelen uit 9mm MDF. De groef voor het paneel (6.3mm) was breder dan wat ik overhield (4 of 5mm), dus ik hield aan de achterkant een spleetje over, wat ik met acrylaatkit heb gevuld, en dat zie je na het schilderen niet. Ik zou nu het kader van dikker materiaal maken, want nu had ik de grootste moeite om de dorpels en stijlen tijdens het lijmen in één vlak te houden. Alhoewel de freesbitset geschikt is voor een kader vanaf 16mm (tot 22mm), geeft 18mm denk ik net wat meer body voor een stabiele montage.
    Ik moet me trouwens corrigeren: ik heb de freesbitset 991.012.11, dat is een set met een wat kleinere radius (5mm).

Trend is inderdaad heel goed.
    Service was op die site ook goed. Ik had maat 1/2 Inch besteld en men belde me op om te vragen of ik me niet vergist had en ik 12 moest hebben.
    Was aangenaam verrast met het telefoontje vanuit Nederland.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Als je zulke mooie deurtjes gaat maken waarom dan niet van massief hout? De opvulling kan wel evt. met MDF. Vind het nogal zonde van het vele werk anders.
    Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij was het een veelheid aan redenen:
    - dit was mijn eerste (hout)project
    - dit was de eerste keer dat ik een bovenfrees vasthield, MDF is dan een goedkoop en daardoor risicoloos product
    - ik heb geen vlak/vandiktebank en geen zaagtafel, dus massief hout op maat maken is veel moeilijker dan plaatmateriaal, wat ik met mijn hiervoor aangeschafte TS55 heel goed kan verwerken.
    - massief hout durfde ik nog niet aan wegens het nog niet voldoende bekend zijn met de werkingsverschijnselen, en omdat ik niet kon geloven dat ik de kaders in hout met die profielfreesset voldoende sterk kon maken zonder de sterktewerking van de panelen nodig te hebben (want door die panelen te verlijmen bepalen die natuurlijk stiekem de stijfheid van de deuren). Pen-gat verbindingen in massief hout zijn me even een brug te ver.
    - ik wilde de gehele kast toch geschilderd hebben, dus waarom geld uitgeven aan hout als je er later niks van ziet
    Ik heb inmiddels een inbouwboekenkast en een inbouwkledingkast gemaakt met deze deuren. Er volgt hierna nog een inbouwkledingkast, ook met deze deuren. Daarna hoop ik een keer meubels met massief hout te gaan maken, maar dan heb ik wel meer machines nodig, wat geen straf is natuurlijk
    Laatst gewijzigd door roald; 21-01-13 om 16:42.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cracktor Bekijk Berichten
    Ga voor deze set denk ik. even kijken of het profiel van het raamwerk (profiel/contraprofiel) in de ruimte past waar de kast moet komen. Want op de afbeelding is het een profiel met rondingen en deze is recht/schuin. Heeft iemand ervaring met dit merk of deze set heel toevallig? Ken het verder niet maar komt op mij profi over.
    http://www.trend-nl.nl/nl/12mm-schac...ds2x1-2tc.html
    Ondanks dat je daarmee een enorme bossingfrees in je handen hebt, krijg je een schuin vlakje met een breedte van slechts ca. 2,5 cm. Het hangt af van de afmetingen van je deur of dit mooi oogt of niet, maar mij lijkt het wat klein.
    Laatst gewijzigd door roald; 21-01-13 om 17:13.

Hier staat ook zo iets maar dan met beeld:
    http://www.youtube.com/watch?v=9Wsp5fTqgdY

Over het veilig werken en het weg schietende hout zal ik het maar even niet hebben :0

Heb wel eens zitten denken of dit ook te doen is met z'on mal met een bovenfrees, die niet in een tafel zit.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten