Hoe zaag ik een achtkant?

henny2008

Nieuw lid
19 jan 2013
5
0
enschede
Hallo allemaal.

Als fris gepensioneerde heb ik mij gestort op het maken van vogelhuisjes voor vrienden en famile.
Als model is mijn keus gevallen op een achtkantig model.
Mijn probleem is om de zijden van de achtkantige onder of bovenplaat wat maat betreft allemaal gelijk te krijgen.
Via de hobbywerkplaats het Gilde heb ik de beschikking over professionele zaagmachine's.
Mijn werkmethode nu is, ik teken de achtkant uit en zaag het royaal uit met de zaagmachine en daarna zo goed mogelijk op maat schuren met de schuurmachine.

Wie weet een betere methode, ik hoor/lees het graag?

Henny
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je de vierkante basis hebt meet je de afstand van punt naar punt, diagonaal dus. Van deze maat neem je de helft en deze maat teken je vanaf de hoeken op de zijkanten van je vierkant af. De verkregen punten zijn de hoeken vd achthoek.
 

henny2008

Nieuw lid
19 jan 2013
5
0
enschede
Het tekenen is geen probleem, maar het uitzagen met een professionele zaagmachine zodanig dat alle zijden de gelijke maat hebben
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Om wat voor soort zaagmachine gaat het? Gaat het om 1 keer een vogelhuisje van een bepaald formaat of om meerdere dezelfde vogelhuisjes?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Het probleem is niet helemaal duidelijk.
Is het probleem misschien dat je op de zaagmachine een stuk hout schuin moet doorvoeren, daarbij langs een lijn wil zagen, en je het hout eigenlijk met de roltafel wil doorvoeren, zoals bij haaks afkorten?
 

henny2008

Nieuw lid
19 jan 2013
5
0
enschede
Ik zoek een methode om met een professionele zaagmachine en eventueel met behulp van hulpstukken een achtkkant uit een vierkant stuk multiplex te zagen waarvan alle zijden precies evenlang zijn.heeft tot gevolg dat niet alle
Nu teken ik het eerst uit daarna langs de lijnen zagen en dan met de bandschuurmachine tot aan de lijn schuren.
Dit heeft tot gevolg dat niet alle zijden even lang zijn.
De zaagmachine is een professionele machine met een verstekgeleinding etc.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Bij een regelmatige achthoek is elke binnenhoek gelijk aan 135 °.
Als je dus met een vlakke zijde start en je een geleider (of roltafel) instelt op 135 ° moet het lukken.
Recht op het blad (normale stand, punt streeplijn) is een hoek van 90 °.
Nu moet hij dus 45 ° groter worden (groene lijn).
135 °.jpg

Voor de zijkanten onderling moet de som van de hoeken gelijk zijn aan 135 °. Dus als je die kan zagen met het blad ingesteld op 135/2 = 67,5° sluiten ze perfect aan.

Hoop dat dit kan helpen.

Groetjes,

Wilfried
 

WR1944

Oud hout
Voor het maken van een achtkant heb je verschillende mogelijkheden. Voor een kleine serie kan je beginnen met het vierkant. Dan zet je de geleider op 45 graden en zaagt de eerste hoek af, buiten de aftekenlijn. Dan ga je voorzichtig het hout opschuiven tot je op de lijn zit. Plaats een aanslag tegen de andere kant van het hout. Draai het hout en zaag de volgende twee hoeken af. Voor de laatste hoek moet je de geleider weer evenwijdig zetten en de breedte van het vierkant instellen. Nu kan je de laatste hoek afzagen.
Als je de vertikale delen gaat zagen maak je verstekken onder 67,5 graden. Je kan het zaagblad 22,5 graden kantelen om de verstekken te maken.
Mocht het een ingewikkelder geheel worden dan kan je beter een schets of foto plaatsen. Dat scheelt vaak een hoop vage antwoorden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Als je vaker dezelfde maat maakt, kan je een malletje maken voor de bovenfrees. Met kopieerring of kopieerfrees. Grof uitzagen met cirkel- of decoupeerzaag en fijn met de mal+frees. Werkt heel nauwkeurig (mits de mal nauwkeurig is).
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Zeer onlangs zelfs is dezelfde vraag gesteld en kwam Tjeerd met een mooie oplossing. Het bericht staat een paar posts lager!

jaap
 

gaukebauke

Nieuw lid
17 mrt 2013
4
0
Misschien de te zagen plaat eerst de vier zijden zagen dan op een onderplaat vastschroeven in het hart van alle snijpunten waarna je kunt draaien en de laatste vier hoeken zagen.
 

gaukebauke

Nieuw lid
17 mrt 2013
4
0
Eerst de vierkant zagen aftekenen gaatje door snijpunt op vierkante plaat schroeven daarna met zweihaak op zaagtefel overige hoeken zagen en evt vier bestaande zijden nog strakker zagen
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Als fris gepensioneerde heb ik mij gestort op het maken van vogelhuisjes voor vrienden en famile.
Ik vind het een hele prestatie voor een vogel om huisjes te maken!:p
De tip van WR 1944 lijkt me de gemakkelijkste. Eenmaal de stop op de geleider ingesteld kan je achter elkaar doorzagen als je eerst een stapel vierkanten hebt gezaagd..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.