knoopscharnier

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Iedereen kent wel de gewone scharnieren voor stompe deuren. Ik heb het zo geleerd dat je bij het afhangen van deuren het blad met 2 knopen aan de deur maakt en het blad met 3 knopen aan het kozijn. Toch zie je het ook vaak andersom.
Veel zal het denk ik niet uitmaken, het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het gedeelte met 2 knopen eerder zal verbuigen dan het gedeelte met 3 knopen. Waneer je het gedeelte met 2 knopen aan het kozijn doet en dat gedeelte zakt na door de jaren/ wordt bijgebogen om de deur bij te stellen, dan zal de 1 mm naad bij waar de deur tegen de sponning/aanslag valt, "binnenkant" deur dus, kleiner worden waardoor de verflaag beschadigen kan.
Hoop dat het een beetje te volgen is, maar weet niet hoe ik het anders moet beschrijven.

Is dat zo of is er een andere reden of maakt het niet uit hoe je het scharnier plaatst?
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien maakt het weinig uit hoe het scharnier geplaatst word, maar dergelijke scharnieren zijn verbonden met een verwijderbare stift. Het scharnier heeft dus een boven- en onderkant. De fabrikant plaatst op elk scharnier een stamp met "top" Er zijn linkse en rechtse scharnieren en juist geplaatst komt dan inderdaad het deel met drie knopen op het kozijn. ( in Vlaanderen toch;))

Als het zwakste gedeelte verbuigt is het eindresultaat hetzelfde, of dit nu op de deur of op het kozijn zit, de speling bovenaan tussen deur en kozijn vergroot in beide gevallen.


Mvg,

André
 

PBT

Actieve deelnemer
ik vind het zelf niet de fijnste scharnieren om deuren af te hangen. ik gebruik zelf altijd de zogeheten paumelles. Heeft niks met kwaliteit te maken, maar met het inhangen opzich. Ik schroef altijd alle delen die in het kozijn komen erin, en op de deur schroef ik alleen het bovenste, dan hang ik de deur erin en schroef ik de rest vast, dit omdat het vaak niet makkelijk is om alle 3 (of 4 bij buitendeuren) de scharnieren perfect recht boven elkaar te plaatsen. Dit doordat vaak het kozijn iets krom staat.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
3 knopen in het kozijn, de 2 knopen die dan aan de deur zitten trekken/drukken dan aan de pen tussen de 3 knopen van het kozijn.
Doe je het andersom dan krijg een grotere verbuiging van de pen aan onder en bovenzijde.

Dit kan je goed zien als de deur te groot en zwaar is voor de scharnieren, de bovenste 2 gaan openstaan, de middelste gaat torderen
en de onderste wordt dichtgeknepen. Bij hoge zware deuren > 2,4m is het verstandig onder ook 2 scharnieren te plaatsen, dit voorkomt
dat een enkel onder scharnier wordt dichtgeknepen.

Zo worden de scharnieren bij een deur ook verschillend belast, het middelste scharnier wordt namelijk ook naar binnen toe belast,
dit komt omdat je een vlak aan 1 zijde ophangt, dit vlak heeft dan de neiging uit te bollen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.