Deur sluiten met magneet

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik heb een voorraad ruimte gemaakt, en daar heb ik een deurkozijn voor geplaatst. Wegens ruimte gebrek, heb ik de board deur door de midden gezaagd en in de gezaagde delen latten gelijmd.

Dus je doet de deuren van uit het midden open met twee knopjes, nu wil ik dat de deuren dicht/vast vallen aan het kozijn, en daarvoor verkopen ze van die lelijke magneet dingen die je op de deur vast maakt en aan het kozijn.

En dat vindt ik juist erg lelijk, en bedacht me toen, als ik boven in mijn deur aan het uit einde waar het hout is een gat boor en daar een Neodymium magneet in doe, en in mijn kozijn van achteren een gat maak van 16 mm en daar een stuk ijzerstaaf in doe. Dan moet het zeker dicht vallen en vast houden.

Nu mijn vraag, zal een magneet met een trekkracht van 6,5 kilo genoeg zijn of juist teveel, http://www.supermagnete.nl/Q-19-13-06-N

Nu valt natuurlijk het magneet achter 5 mm board en in de kozijn is het ijzer ook ongeveer 5 mm van de kant verwijdert dus er zit een ruimte van ongeveer 10 mm hout tussen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Op dezelfde site kan je bij andere magneten een grafiek bekijken.
Hierin staat de relatie tussen luchtspleet en houdkracht.
Als ik zo snel kijk is 10mm wel heel erg veel.
Bij een schijfmagneet met een houdkracht van 11kg, blijft nog maar 0.5kg over bij een luchtspleet van 10mm.

Is het niet mogelijk de magneet in te boren, en dan een staaf of schijf te gebruiken?
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Ze hebben bij oa praxis inboor magneet van ongeveer een cm. Je kan bij een pamello scharnier ook een veertje in doen en bij een opdek deur heb je ook zoiets met een inboor kettingkje
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Laatst heb ik een houten strip gemaakt waar je keukenmessen aan kunt hangen. Het is gewoon een strook notenhout, waar ik in de achterkant gaten heb geboord. Hierin zijn Neodymium magneten gelijmd. Deze magneten hebben een houdkracht van 10 kg. Er zit nog ongeveer 6 mm. hout tussen magneet en mes. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat ik deze sterke magneten nodig had om een mes van zo'n 230 gram te kunnen houden. Ik was verbaasd over het enorme verlies aan houdkracht bij slechts 6 mm. hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.