welke kleine lintzaag kiezen?

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

ik ben al een tijd opzoek naar een mooi lintzaagje en ik zit nu na te denken om als het weer wat mooier weer word er een te gaan kopen alleen heb ik wat vraagjes.

ik heb 2 lintzagen gezien bij hbm misschien heeft iemand hier ervaring mee dan zou ik graag zijn ervaring horen.

ik had zelf deze 2 gezien:

HBM 200 Houtlintzaagmachine €99
HBM 250 Houtlintzaagmachine €299

als iemand een van deze heeft wil ik graag weten of ze een beedje krachtig zijn. ik heb op school al vaak met een grote lintzaag gewerkt dus weet dat die daar niet mee te vergelijken is alleen ik heb al meerdere malen er een van marktplaats gekocht en als ik daar mee ging zagen liep het blad er al snel van af of hij stopte.

er hoeft niet mega veel mee gezaagt te worden dus dacht ik zelf aan de eerste maar zou die wel goed zijn om bv door stukken balk van max 5cm dik te zagen of is die daar niet krachtig genoeg voor?

en ik wil misschien ook een nieuwe zaagtafel kopen dus vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met de: HBM 250 Zaagtafel? zo ja is hier mee te werken of is dit ze geld niet waard.

ik weet dat veel mensen hier het misschien niet op HBM of buget machines hebben maar ik ben 16 dus heb niet heel veel geld en wil toch leuke werkstukjes maken en dat doe ik nu op een oude ferm zaagtafel en andere bouwmarkt gereedschappen dus dit zal wel beter zijn als een black en decker lintzaag waar van de motor doorbrande bij een dik stuk hout.

gr jordi
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
oke daar heb je gelijk in. alleen heb ik ameerdere keeren gehad dat iets tweedehands een paar weken werkt en dan komen er allmaal gebrekken. dus koop ik liever een nieuwe iets mindere machine.

gr jordi
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Zelf heb ik een einhell, deze is geloof ik hetzelfde als de HBM 200. Ik heb deze voor 30 euro op marktplaats gekocht omdat ik veel bochtenwerk moest zagen in platen en planken. Dit gaat prima als is de doorvoerbreedte van 20 cm wel wat smal soms. De zaaghoogte van 8 cm is wat laag misschien, maar die 8 cm haalt ie alleen als je vurenhout zaagt, beuken en eiken lukt me om maximaal 4 a 5 cm op een rustig tempo te zagen, anders loopt ie vast. Ik gebruik hem dan ook eigenlijk alleen voor de bochten en om snel stukken af te korten, te halveren etc. Zelf ben ik wel op zoek naar een andere zaag, dit wordt gezien het prijskaartje echter wel een tweedehands. Maar vooralsnog heb ik nog geen zaag gevonden die aan mij wensen voldoet, namelijk enigzins compact.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Jordi,

Een lintzaag is eigenlijk een stuk gereedschap dat je van binnen en buiten moet leren kennen. Nieuw of 2e hands vroeg of laat krijg je met problemen/gebreken te maken. Dus zelf leren om af te stellen en onderhoud plegen. Pas dan zal je er alles uit kunnen halen als houtbewerker. Het lijken complexe machines, maar het valt in de praktijk mee hoor.

De machines van het klein formaat (tafelmodel of op onderstel) die momenteel te koop zijn, zijn niet zulke goede kwaliteit. Te licht, blik, kunstof. In dit segment kijk je beter 2e hands kijken. Bijv. Inca, Sheppach of Kity. Op markplaats zag ik een kity 413, misschien is dat wel wat?

Zelf heb ik een Inca Euro 260 gereviseerd. Nieuwe motor, lagers en zaaglint. Heel veel plezier van.

Wil je een degelijke machine nieuw kopen, dan moet je denken aan de 1000 euro+ voor de grotere machines (richting 180cm). Bijv. Hammer of de grotere modellen Sheppach.

Succes....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.