Ontwerp & design, en verder?

tuoh

Oud hout
Ontwerp & design, het is meestal de eerste stap op weg naar een nieuw project. Maar de volgende stap zou een technische doorlichting moeten zijn van dit ontwerp, welk materiaal is het geschiktst om dit te bouwen, en aan welke eisen moet dit materiaal voldoen. Of, is het materiaal dat je in gedachte hebt wel geschikt om dit project in uit te voeren? Dit is de belangrijkste vraag bij de start van een nieuw bouwproject, of het zou de belangrijkste vraag moeten zijn, die dan ook een objectief antwoord behoeft. Hier staat of valt namelijk het hele project mee, een verkeerde materiaalkeuze leid meestal onherroepelijk tot een fikse teleurstelling, of nog erger, eindigt op een catastrofe.

We moeten kunnen aanvaarden dat sommige ontwerpen gewoon niet uitvoerbaar zijn in massief hout. Keuzes maken dus in functie van de materiaaleigenschappen. Het is verleidelijk om voor een project te kiezen voor een mooi stuk massief hout, maar het is niet altijd de beste keuze.
We moeten kunnen aanvaarden dat bijvoorbeeld een gefineerde plaat soms een technisch veel betere oplossing is.

Producten die je in de winkel ziet zijn niet zomaar klakkeloos na te bouwen, omdat er onwetend geen rekening gehouden word met een paar soms onzichtbare parameters, de rv waarde van het gebruikte massief hout, de zaagwijze, de afwerking, en de houtsoort. Maw. achter een simpel ogend item schuilt meestal heel wat (onzichtbare) knowhow. Je mag er vanuit gaan dat de fabrikant ook heel wat kopzorgen heeft gehad alvorens er een productierijp product werd opgeleverd.

Ik heb het op dit forum nog al aangehaald, maar er word over het algemeen te weinig rekening gehouden met de houtvochtigheid van het hout bij binnengebruik, met alle gevolgen van dien. Het belangrijkste stuk gereedschap van de houtbewerker is geen flashy schaaf of zaag, maar een houtvochtmeter, of het zou dat moeten zijn. Er word soms ook te weinig rekening gehouden met de eigenschappen van het gebruikte materiaal.

Het is heel verleidelijk om een project in massief hout te bouwen, maar het vraagt heel wat (product)kennis om onderweg niet te struikelen.


Een andere optie is natuurlijk het hele concept om te draaien, dus eerst het materiaal te kiezen en in functie hiervan het ontwerp te bepalen. Het ontwerp word dan wel in een keurslijf geprangd, omdat massief hout nu eenmaal bepaalde wetmatigheden heeft die je niet of nauwelijks kan omzeilen, met kennis van zaken zijn deze grenzen hoogstens wat op te rekken;)

Eén zaak mag duidelijk zijn, ga je de grenzen opzoeken van wat kan of niet met een bepaald materiaal, dan vraagt dit van de bouwer aardig wat vak- en warenkennis om geen teleurstellingen op te lopen. Het is wandelen op een dunne koord, en meestal hangt er geen vangnet onder.

Ik zie op sommige fora soms, qua design, heel inventieve dingen, maar met een tenenkrullende technische uitvoering, of een onrealistisch gebruik van het materiaal. Dat is dan heel jammer voor de tijd die er in gestopt is, en zonde van het gebruikte materiaal.



Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

urbaan

Nieuw lid
30 okt 2011
9
0
Ik moet zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben. Ik ben nu alweer ongeveer een jaar op dit forum aan het lezen, genoeg ideeen opgedaan en zo langzamerhand ook toe aan de uitvoering van een paar. Echter zonder al de tips en ideeen hier was ik nog niet eens half zo ver. Daarom lees lees en lees voordat je ergens aan begint, dat scheelt een hoop achteraf.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
In mijn beleving maakt de materiaal keuze, constructie en detailering (technische uitvoering) deel uit van het ontwerp proces.
De keuze van het materiaal en de vorm moeten op elkaar afgestemd zijn.

Misschien moet mij ook een keer wat uitgebreider voorstellen. hier alvast in het kort.
Ik loop nu al weer zo'n 30 jaar rond in de interieur wereld, hiervan 10 jaar als meubelmaker / interieurbouwer,
5 jaar als werkvoorbereider van interieurprojecten en nu al weer 15 jaar als interieur en meubel ontwerper.
 

tuoh

Oud hout
In mijn beleving maakt de materiaal keuze, constructie en detailering (technische uitvoering) deel uit van het ontwerp proces.
De keuze van het materiaal en de vorm moeten op elkaar afgestemd zijn.
.......


Dat is inderdaad de geijkte manier van werken en vanzelfsprekend voor de pro. Voor de occasionele bouwer of ontwerper is dit heel wat minder evident, die ziet meestal te weinig de samenhang van dit alles. Het is teveel ineens om rekening mee te houden. Men heeft een idee om iets te ontwerpen, ziet een mooie plank hout staan en koppelt beide aan elkaar. Maar 1 +1= is in dit geval niet altijd 2, soms krijg je hier een negatief iets te zien.

Mijn eerste bericht is met dit in het achterhoofd ingetikt:D Daarom ook het advies om het ontwerp eens tegen het ( technische) licht te houden, om te zien of er wel degelijk de juiste (materiaal)keuze gemaakt is, of het ontwerp realistisch is bij een bepaalde materiaalkeuze. Ook met welke specifieke eigenschappen van het materiaal men in het ontwerp moet rekening houden is een overweging waard alvorens van start te gaan.


Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het is ook maar net wat je wilt met een ontwerp, prevaleert het esthetische dan pas je materiaal/constructie aan, prevaleert techniek dan pas je het ontwer aan.
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen een ontwerp dat in opdracht (van jezelf of door derden) wordt gemaakt en aan bepaalde functionele en estetische eisen moet voldoen of iets waarvan de vorm spontaan ontstaat.
In mijn geval is het meestal een opdracht van mezelf omdat er iets moet komen om het woongenot te verhogen. Een enkele keer een verzoek/opdracht voor derden. Zodra ik door heb wat het moet gaan doen ga ik schetsen en kijken met welk materiaal ik het kan uitvoeren. Het beschikbare materiaal maakt het soms noodzakelijk om het eerste ontwerp wat aan te passen. Ook het beschikbare gereedschap is van invloed op het ontwerp en de materiaalkeuze.
Door de praktijk heb ik geleerd om alle hardware in huis te hebben voordat je begint. En dan gaat de beuk er in. Soms blijkt er nog wat aangepast te moeten worden maar ik laat meestal wat ruimte voor kleine aanpassingen. Omdat mijn estetisch inzicht nogal beperkt is besteed ik daar weinig aandacht aan, zuinig materiaalgebruik is is m'n leidraad en als het er aardig uitziet is dat mooi meegenomen.
Om nu iets te laten vallen onder het label "design" is een vrij subjectief geheel. Persoonlijk waag ik me er niet aan dus mocht er ooit iets als een poll worden verzonnen om iets wel of niet als design te betitelen dan pas ik.
Als inspiratie bij een vaak wat groter element als een meubelstuk neus ik graag boeken met standaard ontwerpen die al decennia hun waarde hebben bewezen. Maar dat weerhoudt me er niet van om zelf zo nu en dan iets nieuws te verzinnen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wie vrij wil zijn om met materie te spelen (lees vormgeving) moet (I)de vaardigheden bezitten of leren hoe om te gaan met die stof en benodigde technieken. Wie zo maar begint komt zichzelf tegen en zelden een goed eindresultaat. Een metselaar weet wat metselen is - een meubelmaker verstaat zijn vak - een houtdraaier kent die vaardigheden - een smid ziet aan de gloed wanneer zijn materiaal bewerkbaar is.
(II)Op basis hiervan kan ook de hobbyist zijn eigen (vaak functionele) ontwerpen maken.
Vormgeving is echter meer: het is ook de vrije gedachte over vormen en kleuren los van wat technisch mogelijk of gewenst is.
Wanneer het beeld (de vorm) zich heeft prijsgegeven in zijn hoofd en/of in een schets kan hij op zoek naar verwezenlijking daarvan.
Welk materiaal, welke techniek, in welke volgorde, welke hulpmiddelen etc.
(III)Het kan ook zijn, dat de vormgever/kunstenaar een vorm/objekt in gedachten, die hij zelf niet kan maken. Dan is hij aangewezen op de vaardigheden van anderen zoals b.v. een smid, glazenier, lasser of meubelmaker etc.
In deze drie fasen (en de variaties daarop) liggen de mogelijkheden eigen gedachten te realiseren.
Om bij mijzelf te blijven: in mijn hoofd ontstaat het beeld van een object (functioneel of gestyleerde vorm/uitdrukking) - de gedachte daaraan kan weken/maanden duren - totdat het weer bovenkomt ter verwezenlijking - de aanleiding kan heel verschillend zijn (een dagelijkse indruk - een mooi stuk hout - inspiratie uit architectuur of schilderij - een plant)- dan begint de zoektocht naar hout dat past bij het ontwerp - dan de vraag wat kom ik allemaal tegen dat ik nog niet voorzien heb bij de eerste gedachten - dan volgt het maakproces, waarbij ik meer let op het ontstaan van de vorm als op de techniek van het draaien - ik kijk naar die plek waar ik kan zien wat ik gedaan heb - naar het resultaat van de snede.
Ik stop want anders verklap ik alles en zien jullie hoe eenvoudig houtdraaien is.
TUOH, leuk onderwerp aangesneden trouwens.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Natuurlijk moeten we niet al te depressief worden. Met een beetje zelfstudie valt er heus wel een leuk meubeltje te maken zonder dat het direct uit elkaar valt. En met massief hout valt erg veel moois te maken als je maar op de hoogte bent van het gedrag van hout.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
ontwerpen en maken zijn interactieve processen, de interactie vind soms plaats met een klant maar veel vaker met materiaal en omgeving. Hoezeer ik ook met computers werk, ik kan niet tot resultaat komen zonder ook het materiaal te zien, te voelen, te ruiken. Allerhande materiaal eigenschappen (technisch, kleur, patroon etc.) geven mede vorm aan het eindresultaat.

Heel belangrijk in het totale proces is dat je je zelf ook de vrijheid moet (kunnen) geven om je te laten leiden in plaats van te volharden in dat wat je getekend hebt. Zo is het mogelijk dat al je kennis en kunde (vakmanschap) je in de weg zit om tot een goede oplossing te komen, waar een beginnend student die wel kan zien, zonder echter in staat te zijn om die dan ook (handvaardig) te implementeren.

Verder ben ik nog steeds van mening dat de meester zich in zijn beperking toont. Waar het hout spreekt moet de houtbewerker z'n mond houden, waar het hout zwijgt kan hij z'n gang gaan.

s7.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zie op sommige fora soms, qua design, heel inventieve dingen, maar met een tenenkrullende technische uitvoering, of een onrealistisch gebruik van het materiaal. Dat is dan heel jammer voor de tijd die er in gestopt is, en zonde van het gebruikte materiaal.



Heb je hier dan ook voorbeelden van? Vooral het stukje ''een onrealistisch gebruik van het materiaal'' roept nieuwsgierigheid op.
 

tuoh

Oud hout
Zo gauw ik weer zo iets dergelijks tegenkom zal ik het hier posten, ik sla die dingen niet op. Maar om een voorbeeld te geven, een tijdje geleden zag ik een mooie stoel die er van op een afstand heel mooi uitzag. Jammer genoeg was de constructie dat totaal niet, er zaten diverse onderdelen in vervaardigd uit smalle stukken met de vezel dwars:confused: Daar kan je dus éénmaal op plaats nemen en eindigen op de grond tussen de brokstukken. Waarom in hemelsnaam voor deze oplossing gekozen werd, Joost mag het weten.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.