1ste tafel al direct mislukt ! Hulp !

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Ik heb mij eens gewaagd aan een tafel uit lariks.
Het tafelblad is aan elkaar gelijmd adv lamello's, zodoende houtverbreding toe te passen.
Alles leek goed te gaan, tot ik nog eens ging kijken na een week.
Het resultaat : Een tafelblad waar precies een oliefant had opgestaan! :( ---> :mad:
Ik heb het nu opgespannen met spanbanden en aan de onderkant heb ik een sleuf gefreesd in de hoop dat deze nog zou recht komen. Dat is nu al 3 dagen zo, maar het enige dat veranderd is, is een reusachtige barst. :mad:

(Misschien heb ik een verkeerde hobby uitgekozen ??? :confused::confused: )

Zou dit nog goed komen ?

De poot is wel ok en is ook al behandeld.

Bekijk bijlage 3394

Bekijk bijlage 3395

Bekijk bijlage 3396

Bekijk bijlage 3397
 

WR1944

Oud hout
Dit lijkt me een klassiek geval. Ook al heb ik zelf nauwelijks tafelbladen van enige omvang gemaakt, uit de opmerkingen van de mede-houtbewerkers is me wel duidelijk geworden dat je geen hout kruislings op elkaar moet lijmen. In dit geval had je geen ondersteunende rand moeten aanbrengen met lijm, het hout kan op geen enkele manier bewegen. Op dit gebied zijn veel oplossingen die door vele generaties meubelmakers voor ons al zijn verzonnen. Vanaf het moment dat de mensheid niet meer van de grond at zijn er tafels.
Mijn advies zou zijn: probeer zo veel mogelijk van het hout te redden, maak een tafel volgens een traditionele manier en zie dit als een leermoment. Wat ook helpt bij het betreden van nieuw terrein is het inwinnen van informatie. Dat kan je wijzen op mogelijke valkuilen.
Maar ik denk dat de meer ervaren lieden op dit forum je beter kunnen voorlichten dan ik dat kan. In ieder geval veel plezier met deze vaak voldoening gevende hobby. En met de ervaring komt er meer plezier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.