1ste tafel al direct mislukt ! Hulp !

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Ik heb mij eens gewaagd aan een tafel uit lariks.
Het tafelblad is aan elkaar gelijmd adv lamello's, zodoende houtverbreding toe te passen.
Alles leek goed te gaan, tot ik nog eens ging kijken na een week.
Het resultaat : Een tafelblad waar precies een oliefant had opgestaan! :( ---> :mad:
Ik heb het nu opgespannen met spanbanden en aan de onderkant heb ik een sleuf gefreesd in de hoop dat deze nog zou recht komen. Dat is nu al 3 dagen zo, maar het enige dat veranderd is, is een reusachtige barst. :mad:

(Misschien heb ik een verkeerde hobby uitgekozen ??? :confused::confused: )

Zou dit nog goed komen ?

De poot is wel ok en is ook al behandeld.

DSC05274.jpg

DSC05272.jpg

DSC05269.jpg

DSC05275.jpg
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Het lijkt alsof je een lat onder het blad gelijmd hebt. Basisfoutje als dat het geval is.
Hout werkt in de breedte meer dan in de lengte. Als je dus een balk of lat over de breedte van je houtverbreding lijmt, dan kan je blad niet meer werken. Het blad wil wel graag werken en dus trekt het krom.

zoek op het forum eens naar bladwervels, of kijk naar hoe anderen tafels maken. Genoeg voorbeelden van hoe het wel moet.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Het is wel heel lullig dat dit gebeurt! Maar zoals je schrijft, is het pas je eerste tafel! Aldoende leert men! En ook al ziet het er soms makkelijk uit, er is toch een hele boel theorie als het om houtbewerken gaat.

Je hebt zeker niet de verkeerde hobby uitgezocht. Ik zou me zorgen gaan maken als tafel nr. 10 in de reeks nog steeds alles behalve functioneel is!
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat er inderdaad een paar elementaire lessen uit te leren valt. Wat je in iedere gEval goed doet is de planken om en om leggen wat de hartkant betreft. Inderdaad is de verlijming met de steunbalk problematisch omdat je de vrije werking van het hout daarmee belemmert. Ik denk dat het een verstandige beslissing is om deze los te zagen van het blad. Waarschijnlijk heb je te maken met een grote overgang in de omgevingsvochtigheidsgraad van de werkplaats naar de huiskamer. Hout is een natuurlijk materiaal dat daar direct op reageert. Dus is het zoeken naar oplossingen daartoe. Eén manier is om het hout vooraf in huis alvast aan de omstandigheden aan te laten passen. Een andere is het de ruimte te geven om te laten werken. Maar gezien de houtsoort kan het zijn dat je toch wat scheuren krijgt, Lariks past daarom misschien meer bij een tafelkeuze met een robuuste landelijke stijl?

Jammer, maar laat je niet ontmoedigen en probeer te redden waar mogelijk, dus het blad eerst maar weer terug naar de werkplaats. En de spanbanden dienen nu vooral als troorst, maar zullen je probleem niet oplossen.

Veel succes, zie het als de nodige lessen en laat ons later nog een andere tafel zien waar je de problemen op hebt gevangen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het hout is blijkbaar gaan krimpen door de drogere binnenlucht, maar zoals de anderen het genoteerd hebben, is het fout gegaan door die onderste lat die blijkbaar gelijmd zit.
Dus heb je de bovenplanken die zijn gaan krimpen, en de onderste lat die even lang is gebleven. Daardoor is het geheel hol gaan staan, met barsten waar de druk te hoog was.

Massieve panelen zoals dat tafelblad mag je nooit in de breedte vastmaken op een manier die geen beweging toestaat, Je had die lat eronder mogen zetten, maar dan verbinden met het tafelblad zoals ik op deze tafel heb gedaan, maar dan lamellen ipv dominos.

Ook lijken mij de planken erg breed, het was mogelijk veiliger geweest om die nog eens in 2 te zagen, en zoals je het al hebt gedaan de groeirichtingen te alterneren.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,
Als beginneling is het zeer interessant om hieruit te leren.
Ik heb een flinke voorraad lariks liggen en wil problmen van deze aard vermijden.
Zou het bij grovere houtsoorten, zoals lariks, beter zijn om de breedte van elke gelijmde regels te beperken?
Zeker bij planken van dicht bij de kern van de stam?
Dit vermijdt het uitzetten niet, maar wel het kromtrekken (en hartscheuren) , zou ik denken...
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Allen, hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg! ;)

Ik heb inderdaad de steunbalk aan de onderkant gelijmd. Het tafelblad is met behulp van dominos bevestigd met de poot, zodat deze vrij kan bewegen tov de poot.
Ik heb een voorbeeld gevolgd van een tafel die ik mooi vond, en deze had ook een dwarslat. Ik weet echter niet hoe deze bevestigd was.

Nu de grote hamvraag : Is het tafelblad nog te redden en zoja, hoe?

Mvg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Het blad lijkt me niet, maar het hout wel. Doen zoals hierboven al is gesuggereerd, het blad in smallere stroken zagen en opnieuw verlijmen. De lijmnaden hoef je niet door te zagen.

i.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
het blad is zeker te redden, zaag die onderste lat er alvast af en monteer die zoals aangegeven in dit topic.

dan is je eigenlijk hamvraag: wat wil je doen met die scheuren? mogen die erin blijven of niet?
indien niet: verzaag het hele blad terug tot de planken die je initieel tegen elkaar gezet hebt. En verzaag die planken dan tot smallere stroken (en zaag dus ook gelijk de scheuren ervan tussen)
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi Sam,

De scheuren mogen erin blijven. Dat geeft zo'n robuust karakter.
Alvorens ik de onderste dwarslat eraf zaag nog een vraag.

Kan het blad niet hersteld worden met stoom?

Mvg
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Nog een vraag, kan ik dan op de kopse kant geen dwarslat plaatsen? Want anders is het ook niet erg mooi.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je blad kan niet werken, dus die lat moet eraf. Als je deze op de kop aan wilt brengen kan dat, maar dan moet je wel een glijdende verbinding gebruiken.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Je blad kan niet werken, dus die lat moet eraf. Als je deze op de kop aan wilt brengen kan dat, maar dan moet je wel een glijdende verbinding gebruiken.

Hoi Emilio,

Ik ben aan het zoeken hoe ik dit kan toepassen, maar vind geen oplossing. De dwarslat "hangt" dan aan het tafelblad, als het ware? Heb je een voorbeeld?
 

tuoh

Oud hout
Hoi Sam,

De scheuren mogen erin blijven. Dat geeft zo'n robuust karakter.
Alvorens ik de onderste dwarslat eraf zaag nog een vraag.

Kan het blad niet hersteld worden met stoom?

Mvg

Neen, kort en bondig. Het hout van het blad doet wat het altijd doet als het zich moet aanpassen aan een andere (lees drogere) omgeving. Het werkt, dat is een natuurlijk fenomeen, als bouwer moet je daar op anticiperen.

Nu, zolang het hout niet kan werken zijn alle andere pogingen om deze situatie te keren al bij voorbaat kansloos.
Je krijgt je blad op een paar uur terug in de oorspronkelijke staat als je de bovenkant vochtig maakt, maar dat is een tijdelijke oplossing, eens het hout terug begint te drogen zit je opnieuw met een hol blad. Dit geld voor elke maatregel, dus ook stoom gaat niks aan de situatie veranderen.
Wat je wel moet doen is hier boven al aangehaald, de latten onder het blad verwijderen, blad opdelen in smallere stroken max. 8 à 12cm breed, en nadien de latten bevestigen op een dusdanige wijze dat het hout altijd kan werken.

De krimpcijfers van Lariks liggen tussen de 4 à 8% ( van nat naar volledig droog) reken maar uit op de breedte van je blad wat dat geeft in centimeters. Daarom ook het belang van altijd te starten met voldoende gedroogd hout voor een bepaalde toepassing. Het spaart een hoop miserie en ergernis.

Het is een leermoment waar iedereen die met hout werkt wel eens mee geconfronteerd word in het begin, dus niet wanhopen maar de koe bij de horens vatten om dat hout mores te leren:)

Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hoi Emilio,

Ik ben aan het zoeken hoe ik dit kan toepassen, maar vind geen oplossing. De dwarslat "hangt" dan aan het tafelblad, als het ware? Heb je een voorbeeld?

Jekunt het zo doen:
IMG_1445.JPG


Maar dan moet je er erg in houden dat je aan 1 zijde (de lat) de boringen breder houdt en geen lijm gebruiken om hem aan die zijde vast te zetten.
Dit is een variant:
p_breadboardmortises_IMG1.jpg

zwaluwstaart zou ook kunnen.

Google maar eens op "breadboard joinery"
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Ok, ik ben al heel wat wijzer.
Blijkt ook dat ik nog erg veel moet leren ! (Misschien iemand een voorstel van lectuur? :confused:)

Ik ga vanaf morgen alles nog eens rustig herzien en proberen mijn fout zo goed mogelijk te herstellen.
Alleszins hartelijk dank voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.