1ste tafel al direct mislukt ! Hulp !

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De dwarsbalk kan je er onder tegenaan schroeven. Je moet dan alleen in de balk sleufgaatjes maken, waarin de kop van de schroef heen en weer kan schuiven. Even door het forum heen spitten (eventueel met de search) en er zijn dan een hoop voorbeelden te vinden van wat ik bedoel.
 

PBT

Actieve deelnemer
ik maak zelf veel steigerhouten tafels, dit trekt ook krom als een gek. Na een tafel die maar neit met 4 poten op de grond bleef staan (doordat 1 plank krom was) te hebben gemaakt heb ik besloten om vanaf dat moment aan hoekijzer 30/30 eronder te schroeven met sleufgaten en 5x30 schroeven.

wat ik ook zie is dat je alle planken de volledige breedte hebt gehouden, dus de jaarringen lopen volledig rond. Mij is altijd geleerd om dit niet te doen (alhoewel ik dit bij het steigerhout wel doe) en een keer door te zagen.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Ik heb zo'n vochtmeter , deze gaf 12% aan.
En zoals Emilio al schreef, is deze al erg gedaald. Maar goed dat er af en toe een lach vanaf kan. Dat was deze middag toch anders :rolleyes:
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Kan ik onder het tafelblad een stuk plank van +/- 10cm lijmen, die dan in dezelfde richting wijst, maar waarvan de jaarringen tegenover elkaar staan? En dit dan op elke plank toepassen zodoende een esthetische dwarslat te verkrijgen?
Ik heb op de foto 2 stukken afval als voorbeeld op elkaar gezet ter verduidelijking. En hoe komt het dat op de andere foto de tafel wel een dwarslat kan hebben?

DSC05277.jpg

blokpoot.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
En hoe komt het dat op de andere foto de tafel wel een dwarslat kan hebben?
De planken van dat blad lijken tussenruimte te hebben (niet verlijmd dus, zoals bij jou), en dus ruimte om te werken. Elke plank is dan vermoedelijk alleen in het midden (met 1 schroef o.i.d.) in de onderliggende lat gefixeerd.
 

tuoh

Oud hout
Als je in kopshout een exact spiegelbeeld onder de tafelrand gaat lijmen zal er niks gebeuren, maar er zal ook geen sterkte toegevoegd worden. Je zal nog steeds dwarsbalken onder het blad moeten aanbrengen om dit recht te houden.

Als je hout een waarde van 12% liet optekenen bij de aanvang van de klus en het blad toch nog begon te werken dan is de gemeten waarde dus te hoog voor de plaats waar de tafel staat. Voor binnengebruik heb je normaal gezien ovengedroogd hout nodig, of hout dat al een hele poos in de ruimte geklimatiseerd werd. Het hout past zich dan aan de omgeving aan, met het nodige werken als gevolg. Krom of scheluw trekken is niet uit te sluiten bij Lariks.

Bij het beeld dat ik te zien krijg van het blad denk ik dat je houtvochtmeter ofwel geen juiste waarde laat aflezen, de reële waarde zal vermoedelijk dichter tegen de 14% zitten. Of dat er maar één meting gebeurt is op een droger stuk hout, of er is gemeten op het kopshout. Het is belangrijk om de vochtmeting op verschillende plaatsen en verschillende planken te doen alvorens er een redelijk accuraat resultaat mag verwacht worden. Voor binnengebruik is 9% een werkbaar cijfer.

Werken met massief hout is een eeuwigdurend leermoment, iedereen gaat wel eens onderuit:p Ook de meest ervaren persoon staat soms voor een onaangename verassing, hout is nu eenmaal geen homogeen materiaal, elk stuk is anders.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.