Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

1ste tafel al direct mislukt ! Hulp !

Ik heb mij eens gewaagd aan een tafel uit lariks.
    Het tafelblad is aan elkaar gelijmd adv lamello's, zodoende houtverbreding toe te passen.
    Alles leek goed te gaan, tot ik nog eens ging kijken na een week.
    Het resultaat : Een tafelblad waar precies een oliefant had opgestaan! --->
    Ik heb het nu opgespannen met spanbanden en aan de onderkant heb ik een sleuf gefreesd in de hoop dat deze nog zou recht komen. Dat is nu al 3 dagen zo, maar het enige dat veranderd is, is een reusachtige barst.

(Misschien heb ik een verkeerde hobby uitgekozen ??? )

Zou dit nog goed komen ?

De poot is wel ok en is ook al behandeld.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      DSC05274.jpg
Bekeken:   650
Grootte:   49,1 KB
ID:        3394

Naam:      DSC05272.jpg
Bekeken:   641
Grootte:   62,6 KB
ID:        3395

Naam:      DSC05269.jpg
Bekeken:   632
Grootte:   69,1 KB
ID:        3396

Naam:      DSC05275.jpg
Bekeken:   629
Grootte:   55,6 KB
ID:        3397

Het lijkt alsof je een lat onder het blad gelijmd hebt. Basisfoutje als dat het geval is.
    Hout werkt in de breedte meer dan in de lengte. Als je dus een balk of lat over de breedte van je houtverbreding lijmt, dan kan je blad niet meer werken. Het blad wil wel graag werken en dus trekt het krom.

zoek op het forum eens naar bladwervels, of kijk naar hoe anderen tafels maken. Genoeg voorbeelden van hoe het wel moet.

Het is wel heel lullig dat dit gebeurt! Maar zoals je schrijft, is het pas je eerste tafel! Aldoende leert men! En ook al ziet het er soms makkelijk uit, er is toch een hele boel theorie als het om houtbewerken gaat.

Je hebt zeker niet de verkeerde hobby uitgezocht. Ik zou me zorgen gaan maken als tafel nr. 10 in de reeks nog steeds alles behalve functioneel is!

Athanor
    Guest
    Ik denk dat er inderdaad een paar elementaire lessen uit te leren valt. Wat je in iedere gEval goed doet is de planken om en om leggen wat de hartkant betreft. Inderdaad is de verlijming met de steunbalk problematisch omdat je de vrije werking van het hout daarmee belemmert. Ik denk dat het een verstandige beslissing is om deze los te zagen van het blad. Waarschijnlijk heb je te maken met een grote overgang in de omgevingsvochtigheidsgraad van de werkplaats naar de huiskamer. Hout is een natuurlijk materiaal dat daar direct op reageert. Dus is het zoeken naar oplossingen daartoe. Eén manier is om het hout vooraf in huis alvast aan de omstandigheden aan te laten passen. Een andere is het de ruimte te geven om te laten werken. Maar gezien de houtsoort kan het zijn dat je toch wat scheuren krijgt, Lariks past daarom misschien meer bij een tafelkeuze met een robuuste landelijke stijl?

Jammer, maar laat je niet ontmoedigen en probeer te redden waar mogelijk, dus het blad eerst maar weer terug naar de werkplaats. En de spanbanden dienen nu vooral als troorst, maar zullen je probleem niet oplossen.

Veel succes, zie het als de nodige lessen en laat ons later nog een andere tafel zien waar je de problemen op hebt gevangen.

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 16-01-13 om 12:06.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het hout is blijkbaar gaan krimpen door de drogere binnenlucht, maar zoals de anderen het genoteerd hebben, is het fout gegaan door die onderste lat die blijkbaar gelijmd zit.
    Dus heb je de bovenplanken die zijn gaan krimpen, en de onderste lat die even lang is gebleven. Daardoor is het geheel hol gaan staan, met barsten waar de druk te hoog was.

Massieve panelen zoals dat tafelblad mag je nooit in de breedte vastmaken op een manier die geen beweging toestaat, Je had die lat eronder mogen zetten, maar dan verbinden met het tafelblad zoals ik op deze tafel heb gedaan, maar dan lamellen ipv dominos.

Ook lijken mij de planken erg breed, het was mogelijk veiliger geweest om die nog eens in 2 te zagen, en zoals je het al hebt gedaan de groeirichtingen te alterneren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Hallo,
    Als beginneling is het zeer interessant om hieruit te leren.
    Ik heb een flinke voorraad lariks liggen en wil problmen van deze aard vermijden.
    Zou het bij grovere houtsoorten, zoals lariks, beter zijn om de breedte van elke gelijmde regels te beperken?
    Zeker bij planken van dicht bij de kern van de stam?
    Dit vermijdt het uitzetten niet, maar wel het kromtrekken (en hartscheuren) , zou ik denken...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Des te smaller de latten, des te minder kans op kromtrekken inderdaad.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Allen, hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ik heb inderdaad de steunbalk aan de onderkant gelijmd. Het tafelblad is met behulp van dominos bevestigd met de poot, zodat deze vrij kan bewegen tov de poot.
    Ik heb een voorbeeld gevolgd van een tafel die ik mooi vond, en deze had ook een dwarslat. Ik weet echter niet hoe deze bevestigd was.

Nu de grote hamvraag : Is het tafelblad nog te redden en zoja, hoe?

Mvg

Het blad lijkt me niet, maar het hout wel. Doen zoals hierboven al is gesuggereerd, het blad in smallere stroken zagen en opnieuw verlijmen. De lijmnaden hoef je niet door te zagen.

i.
    Laatst gewijzigd door knotwilg; 16-01-13 om 14:05.

het blad is zeker te redden, zaag die onderste lat er alvast af en monteer die zoals aangegeven in dit topic.

dan is je eigenlijk hamvraag: wat wil je doen met die scheuren? mogen die erin blijven of niet?
    indien niet: verzaag het hele blad terug tot de planken die je initieel tegen elkaar gezet hebt. En verzaag die planken dan tot smallere stroken (en zaag dus ook gelijk de scheuren ervan tussen)

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten