Vensterbank in massief hout

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik zou in een kamer twee vensterbanken willen maken. De vensterbanken zou ik willen maken uit yellow pine aangezien het meubilair ook in dat hout gemaakt is.
Zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien, moet het een brede vensterbank worden. Het moet ook sterk genoeg zijn om op de zitten.
vensterbank.jpg
Ik heb nog enkele brede planken yellow pine over van 26mm dik. Deze planken liggen al een jaar in huis te klimatiseren.

Nu heb ik nog enkele vragen ivm de verwerking:
- Hoeveel ruimte voor uitzetting moet ik overlaten links en rechts?
- De hartkant leg ik naar boven?
- Moet ik de plank in meerdere delen verzagen zodat het minder kan werken of lijm ik ze op een dunne multiplex plaat?
- Hoe bevestig ik dit best? Zijn vensterbanken doorgaans demonteerbaar?

Alvast bedankt,
Bert
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bert,

Ik heb onlangs ook 2 kamers voorzien van nieuwe vensterbanken van vurenhout. Ik moet nog 1 kamer doen. Je zou even kunnen zoeken op "vensterbank" hier op het forum. Ik had namelijk ook wat bevestigingsvragen. Ik zou me overigens niet druk maken om de werking en ik zou de mooiste kant naar boven leggen , ongeacht of dit de hartkant is of niet. In mijn geval zitten de vensterbanken gefixeerd in de sponningen (zowel onder het kozijn als aan de zijkanten bij de muur) en met polymax aan de onderkant. Ik moest wel eerst met cement en zandcement de onderlaag vlak maken aangezien deze behoorlijk af liep.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Links en rechts is een paar mm zat, hout werkt vooral in de breedte, minder in de lengte;
Het is geen vloer, mooiste kant gewoon boven;
Je zult wel dosse gezaagd hout hebben en dan kan om en om helpen om de boel vlak te houden, maar er hangt veel af van verzaging, vochtgehalte, kwaliteit, fijnheid etc. of dat echt nodig is. Des te hoger de kwaliteit, des te minder de noodzaak;
Montagekit is een optie, kun je nog een beetje stellen.

Wat voor materiaal is de gestucte plaat? Heeft dit genoeg draagkracht om de vensterbank op te leggen?
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ironmikie en Emilio, bedankt voor de antwoorden.
Het hout is dosse gezaagd, niet zo fijn (is soort denhout dat niet echt hard is)
De constructie is helemaal in houtskelet met fermacell beplating, sterk genoeg dus.
Zal de plank na schaven en vernissen lijmen met Soudal high tack.
Ik veronderstel dat ik de onderkant en zijkanten ook best mee vernis?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb zelf alles in de grondverf gezet (dus ook onderkant), maar na plaatsing heb ik het zichtbare afgelakt.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik wil de hout-look wel behouden (voorlopig toch) dus ga het eerst volledig afwerken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Rondom behandelen idd. Ik breng zelf ook meestal de laatste laag aan na plaatsen, maar dan moet wel de stukadoor er nog langs. Dat is hier zo te zien al gebeurd, dus dan is de noodzaak er niet echt als je een beetje voorzichtig werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.