Bij slijpen van o.a beitels een vinger op de beitel houden

Wil Gipman

Nieuw lid
12 jul 2009
1
0
In de 43 jaar als Timmerman in de bouw heb ik bij slijpen van Beitels en ander materiaal,
steeds een vinger vlakbij het slijppunt gehouden, is het te warm voor de vinger....dan even
de beitel laten afkoelen. Zo zal nooit een beitel snede kunnen verbranden. Verder kan men bij de dekbeitel van een schaaf gedeelten zo inzagen en buigen zodat de dekbeitel steeds in de sleuf van de beitel wordt gefixeerd.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zo is het slijpen van beitels mij ook geleerd. 2 beitels tegelijk slijpen, als je ze niet meer kan houden omdat ze te warm worden de beitel wisselen met de andere. Werkt prima :D
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
hmm... Mij lijkt dat een beetje ervaring, een propere steen en een beetje koelwater toch ook garant staan voor niet verbrande beitel. De meeste beitels verbranden direct omdat de steen nooit gekuist is...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat doe je met een afritssteen. Telkens even tegen de steen houden, zo verwijder je het slijpsel, en sommige stenen hebben ook de neiging om te verglazen, waarna ze niet meer slijpen en alleen nog maar je beitel opwarmen.

Als beginner moest ik echt leren om niet bang te zijn voor de slijpsteen. Het ziet er nogal eng uit. Eerst wou ik ook handschoenen aan doen, maar dat is een echt no no, dat maakt het pas gevaarlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.