novice houtsnijder

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
Sinds een goed jaar ben ik aan het houtsnijden. Ik ben begonnen met lepels omdat je hier niet veel materiaal voor nodig hebt en je met een willekeurige tak uit een boom genoeg hebt om te beginnen. Nog steeds haal ik erg veel plezier uit deze lepels al is het maar omdat ik met mooi materiaal bezig ben. Deze vorm van houtbewerking heeft misschien meer met "overleven" te maken maar ik wilde ze toch graag laten zien.

Dank voor de vele tips en "projects" die ik hier gevonden heb. Hopelijk kan ik mijn collectie beitels binnenkort uitbreiden zodat ik aan het wat fijnere werk kan beginnen.

135823856634019500_resized.jpg


klik voor meer foto's

135826213921093900_resized.jpg


Klik voor meer foto's
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi om eens wat meer van de houtsnijders te zien. Met welk gereedschap heb je dit nu gemaakt, alleen met een mes of komt er ook een soort guts aan te pas?

jaap
 

WR1944

Oud hout
Ik durf me echt geen houtsnijder te noemen maar nu er houten lepels geplaatst worden kan ik ook wel een beetje meedoen.
Afgelopen zomer waaide er een flinke tak van onze moerbeiboom. Die heb ik in hanteerbare stukken gezaagd en een deel heb ik in de kelder gelegd om te ziem wat het gaat doen.
Nu is die moerbeiboom "per ongeluk" gezaaid. Een vriendin van m'n vrouw heeft een handje moerbeivruchtjes, die ze niet meer wilde eten, in de tuin gegooid. En daar is een volwassen boom uit ontstaan. Maar omdat hier en daar het hout gaat rotten moet de boom helaas om.
Om een tastbare herinnering aan die vriendin te geven heb ik wat hout van de boom omgewerkt tot een gebruiksvoorwerp. Ze is een keukenprinses dus heb ik wat keukengerei gemaakt. Ik heb er nog geen bescherming over gesmeerd en ik geef het haar als een decoratie.
Nogmaals, ik ben geen houtsnijder, het is als een grapje bedoeld.
 

Bijlagen

  • P1161334q.jpg
    P1161334q.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 327

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
@Jaap: Ik gebruik momenteel eigenlijk alleen onderstaande voor mijn lepels (en wat schuurpapier). Werk volledig uit de hand omdat ik nog geen ruimte heb voor een werkplaats. Maar zoals ik in mijn eerste post heb gezegd, heb je voor lepels niet veel nodig. Ken mensen die het met een croocked knife een bijl en wat zand hele leuke lepels weten te maken (let wel op dat het belangrijk is dat je "scherp" materiaal gebruikt als je uit de hand snijd, want bot materiaal zorgt er voor dat je meer kracht moet zetten en dus meer kans op ongelukken).

135826195910378800_resized.jpg


@Wr1944 ;) zit met het zelfde probleem had ook een beetje moeite om een topic te openen omdat ik me zelf niet zie als houtsnijder. Maar je moet ergens beginnen. En fora als dit werken erg goed om ideeen/projecten te starten. Ik vind je lepels erg leuk. Het is een mooi gebaar om zo iets tastbaars te geven!

Linkje

135832353849489800_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@wr1944, jij hebt ook onvermoede kanten! Maar wel leuk.

@Yuno, dank, maar maak je je lepels zo glad van binnen met die kleine guts? Die laatste lepel is ook echt prachtig.
wat is een croocked knife?

jaap
 

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
@Jaap, Ja/Nee Je moet met z'n kleine guts erg opletten dat je niet te veel hout wegneemt. Maar als ik secuur werk aan het eind zijn een paar slagen met schuur papier meestal genoeg (En soms ben ik een avond aan het schuren :mad:).

Crooked knife is speciaal om holtes als in een lepel weg te snijden. (Vind het minder ideaal dan het lijkt maar dat is persoonlijk)

188.jpg
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Voor het snijden met een mes is een (oud) hoefmes geweldig!
Deze worden gebruikt voor het uitkrabben hoeven van paarden,schapen enz.
naar eigen smaak scherpen en snijden maar!
 

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
Klopt! daar ben ik mee begonnen, een oudje van de tweedehands winkel. Nadeel vond ik wel dat ze maar aan één kant snijden. Gebruik zelf "soms" de frost crook knife en die snijd aan twee kanten. Wat ik voor precisie wel lekker vind.

onderstaande is een klein reis lepeltje geworden met een stuk paracord om aan een tas te hangen.

135841124184378300_resized.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Huisraad zoals schalen, pepermolens, potjes met dekseltjes, eierdopjes, theelichthouders,enz , vormen samen een groot deel van de productie van de houtdraaiers. Steeds wordt er bewust omgegaan met de gebruikte houtsoort en gestreefd naar een aan het doel aangepaste vorm. Op dit forum gaat men vaak ook zeer creatief om met een in wezen eenvoudig gegeven als een snijplank. Vaak worden in deze categorieën geweldige, mooie, originele, werkstukken getoond.

Het is dan ook zeer prettig om te zien dat nu ook bestek aan bod komt op het houtsnijdersforum en dat er onmiddellijk al met zo'n een verscheidenheid geopend wordt.

Van harte welkom op dit forum Yuno,
en dank voor je verfrissende, uitbreidende, bijdrage.

Ik vind je ranke lepel ( je 4 de foto, met het hand dat de lepel vasthoudt) trouwens ook heel bijzonder. Mooi!!
Kun je er ook de gebruikte houtsoorten bij je lepels vernoemen?

groeten,
ornament
 
Laatst bewerkt:

Yuno

Nieuw lid
15 jan 2013
21
0
mjvanderwielen.com
Dank u ornament!
Ik zal uw tips ter harte nemen!

De foto's zijn al weer vertrokken dus ik zal er een paar opnieuw posten (waar ze blijven staan!)

Test-Lepel.jpg

Gemaakt van Berk

Home-made-lepel.jpg

Gemaakt van Berk

Lepel-afgewerkt-met-koord.jpg

Berk met koord
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.