Mijn Lijm!

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het is weer zover, vorst in de schuur. En weer een lijmpot naar z'n grootje. Leer ik dan nooit om voor de vorst alle kwetsbare zaken naar binnen te halen? Er lag ook nog een slijpsteen in de waterbak, maar gelukkig is die niet gebarsten.

Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen, om een keer slim te worden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op Lumberjocks heb ik ooit eens iemand gezien die een kastje had gemaakt met een gloeilamp erin verbonden aan een thermostaat, om al zijn lijm en verf te bewaren!
Misschien is dat een idee?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ook ik ben al jaren van plan maatregelen te nemen. Verder dan een vaag voornemen is het nooit gekome. en nu zullen er in mijn schuur weer verven en kitten ws zo in kwaliteit achteruit zijn gegaan door de vorst dat ze weg kunnen. Zal eens googlen naar lumberjocks Nooit van gehoord
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Bij mij in de schuur staat een gaskachel met thermostaat te branden.
Staat afgesteld op een graad of 7 als ik er niet ben.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
vanmorgen was het 11 graden in m'n schuurtje, ook met een aardgaskachel
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hetzelfde bij mij. Ik heb vorig jaar een (gas) gevelkachel geïnstalleerd in de garage met thermostaat. Dat werkt echt perfect ook tegen vocht.... Gasverbruik valt reuze mee.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Hobbybrouwers gebruiken oude koelkasten met daarin inderdaad een paar gloeilampen en een losse thermostaat om temperatuur geconditioneerde kasten te maken. Om alleen vorstvrij te houden is een klein gloeilampje genoeg in een geisoleerd kastje. Hier een lange hobbybrouwdraad waarin alles beschreven is, incl. een spotgoedkope Chinese thermostaat.

i.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Je kunt de lijm ook een een bak zetten en daar een weerstandsdraad inleggen, gewoon in het stopcontact en klaar. gebruik ik om mijn waterpomp vorstvrij te houden, wordt ook gebruikt om dichtvriezen van deuren in vrieskasten te voorkomen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt ook verhuizen, het is hier bij uitzondering onder de 25 graden ;D.

Als aanvulling op eerder aangedragen oplossingen, zou een klein warmwaterboilertje of een windmolentje ook een oplossing zijn. Initieel wat duurder, maar als je het zelf maakt ook wel weer veel voldoening.

jaap
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
of een geisoleerde kast met een kast verwarmer erin termostaat op 15 graden
werkt perfect en is maar 40 watt

groeten Bas
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Na dit draadje gelezen te hebben direct ook even wat in elkaar gezet. Ik had nog een oude thermostaat liggen, snoertje d'r aan, 100w gloeilamp d'r aan en het geheel even in een ongeisoleerde houten kast gepropt. Na een beetje instellen blijft de temperatuur nu schommelen tussen 10 en 15 graden, ideaal! Nu de boel maar eens serieus maken.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Dus met al die kastjes en lampen staat je lijm lekker warm, maar verrek je zelf van de kou.:p
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Die 100 watt kan je gerust vervangen voor een 40 of misschien wel 25 watt peertje. Dat houdt de boel ook wel vorstvrij.
Dat denk ik ook inderdaad, ik zal er eerst eens een geisoleerd kastje voor maken.

Dus met al die kastjes en lampen staat je lijm lekker warm, maar verrek je zelf van de kou.:p
Tja, het is behelpen maar zo blijft mijn lijm en verf tenminste goed, ik overleef het wel ;-)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wel een beetje jammer dat nu juist de gloeilampen uitgefaseerd worden. En met een spaarlamp werkt het niet echt.

Dit principe is ook goed voor een gereedschapskast om hem altijd droog te houden en dus roest te voorkomen. Maar ik zou wel voor weerstandsdraad kiezen, gloeilampen zijn wel een beetje kwetsbaar.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Je kan natuurlijk ook een koelbox gebruiken om je lijm in op te slaan en daar een weerstand draad in zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.