wijnflesdoppen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tja, na wat schalen en vazen was het tijd voor wat anders. ik vond ergens wat foto's van bottlestoppers. deze vond ik erg mooi en vandaar mijn eigen pogingen.

leuke methode om van mijn reststukjes af te komen ipv deze in de houtkachel te gooien!!! :D

ben weer zeer benieuwd naar de reactie's


m vr gr

rick

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
rickkoorman zei:
ben weer zeer benieuwd naar de reactie's
m vr gr rick
Rick, prachtige dingen zeg! Leuk om kado te geven en je hoeft inderdaad
afvalstukjes van mooie houtsoorten niet weg te gooien.
Dat heb ik gisteren gedaan bij het opruimen van mijn werkplaats.
(o.a. meranti, azobé, kersenhout, iepen, peren, robinia, gouden regen,
berken, hulst)

Ik wil altijd wat leren dus..... enkele vragen.
Hoe lijm jij die priegelafvallatjes in elkaar?
Waarmee werk jij ze af (blanke lak, Osmo)?
Tenslotte, lijm je ze met gewone houtlijm op de kurk en hoe klem
je dat geheel?
Je ziet wel, ik probeer voor te stellen dat ik die dingen zelf aan het maken ben.
ps. Wat heb je bovenin de laatste flessenstop gebruikt? Het lijkt wel een geëmailleerd
plaatje.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste tjeerd,

bedankt voor het compliment. het maken is een leuke afwisselen voor mijn andere hout werk. in een erg korte tijd draai je zo'n dop.

alle dunne latjes die over blijven van het zagen verlijm ik aan elkaar. ik maak meestal bundeltje tot zo'n 5 cm. je hebt dan een gelamineerd stuk die ik dan weer zaag en eventueel schuur om alles 100% vlak te krijgen. als ik weer een partij'tje van deze gelamineerde latten heb liggen dan lijm ik deze weer aan elkaar. deze "balkjes"draai ik dan vast rond en liggen te wachten tot ik weer doppen wil draaien.

ik werk eigenlijk alle werkstukken af met lijnolie die geperst wordt door de molen die 50 meter verder staat in onze straat.

ik lijm alles met witte houtlijm die snel droogt. ik bewaar alle kurken van de wijnflessen die we thuis gebruiken. hier boor ik dan een gat in(niet helemaal doorboren) . hier komt dan het houten draaisel in.ik maak dus de dop van hout en zorg dat er een stukje aan blijft zitten die dan ik de kurk komt. ik klem de kurk kort met de hand.
soms verwerkt ik andere materialen hierin zoals een muntje bovenin. meten van muntje, uitdraaien van hout,passen, lijmen met seconde lijm (is eigenlijk niet nodig aangezien de passing hier al genoeg is maar je weet maar nooit met hout)

ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de productie.
groetjes

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rick, ik vind dit erg leuk. Heb ze natuurlijk wel meer gezien op andere houtdraaiforums, maar nog nooit het idee gehad om ze zelf te maken.
Vooral het idee om kleine stukjes hout aan elkaar te lijmen, spreekt mij aan.
Leuk om kado te geven, hou het als een idee in mijn gedachten om dat ook maar eens te doen, heb potten vol met kurken liggen.
Groetjes, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste ad,

ik wordt bijna een alcoholist om alle flessen wijn leeg te drinken om aan kurken te komen. Het is een zware vervelende taak maar ja het moet helaas gebeuren. het is hier nu 22 graden en ik zit aan een glas fijne witte portugese wijn!! zware hobby dat houtdraaien.

ben momenteel met een pot bezig die uit een kleine 400 stukjes zal gaan bestaan. ik hou je op de hoogte

rick
 
A

Athanor

Guest
En die 400 stukje lijm je nu nog even vast, na die goede fles portugeese wijn :?:
Dat wordt vast een vrolijk stuk draaiwerk ;)

Proost!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.