Gereedschap ontroesten

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Na een paar zondagen met Paul en Caspar doorgebracht te hebben krijg ik de smaak van oud gereedschap te pakken. Ik heb intussen al het nodige roestig oud spul binnen. Beetje zoeken op internet naar een manier om dat roest weg te krijgen zonder meters schuurpapier te gebruiken... Electrolytische roestverwijdering!

Kort samengevat doe je je roestige ding samen met een blok ijzer in een bak sodawater en hang je er een batterij aan. Klinkt te simpel om waar te zijn, toch? Maar verdomd, het werkt.

Ik heb er niet aan gedacht om een 'voor'-foto te maken, maar ik heb nog meer roestig spul. Ik zal 't bij de volgende doen en wat foto's posten.

Voor wie 't ook wil proberen: http://www.stovebolt.com/techtips/rust/electrolysis.pdf

Iemand anders dit wel eens geprobeerd?

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
ArieProduction zei:
Het totaal ziet er in iedergeval niet uit als blinkend nieuw metaal.

Dat zeker niet nee. Het grote voordeel vind ik dat je alleen de roest aanpakt en de rest ongemoeid laat. Ik had een profielschaafbeitel met een flinke klont roest aan het einde. Heeft een paar uur in de electrolyse gehangen en daarna had ik een mooi halfrond beiteltje over. Weliswaar met hier en daar wat putjes, maar ik kon tenminste weer zien wat de vorm was en met redelijk weinig moeite de achterkant vlakken en het ding weer slijpen.

Het is echt de moeite van het proberen waard. Kost weinig als je al een gelijkspanningsvoeding hebt en een stuk ijzer (géén RVS!). Mijn volgende project is een roestige beitel. Daar zal ik foto's van maken.

Arthur
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Als ik dit geweten had, had ik je op die cursus een electrolytisch ontroeste beitel kunnen laten zien...

Ik heb het ook al eens geprobeerd, met een oude computervoeding. Die heeft eigenlijk niet genoeg vermogen, kwam ik achter. Ook is het niet handig om dit in een garage te doen, er komt toch wat gas vanaf die niet prettig is.Ook verkleurt het oppervlak inderdaad een beetje.

Mijn ervaring is ook dat het voor oppervlakkige roest wel werkt, maar dat diepe roest putten achterlaat.

Ik zou ook een straalapparaat wel eens willen proberen, ik denk dat dat eigenlijk nog het beste (en snelste!) werkt.

Zie ook:

http://forum.fok.nl/topic/1060967
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Gisteren ook een opstelling gemaakt, en meteen eens getest op een oude roest beitel. Heb er iets te weinig soda in gedaan, maar het resultaat was toch al heel goed. Ik heb twee anodes aan weers zijden van de emmer geplaatst en met elkaar verbonden, zodat er bij grotere voorwerpen ook gelijkmatig roest zal worden afgenomen. Bij de eerste foto kun je ongeveer het resultaat zien aan de klemmen. De klem aan de kathode is ook een stuk ontroest ten opzichte van de klem aan de anode.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
@Paul: Ik gebruik een zelfgebouwde 18V 1A voeding. Inderdaad geen goed idee om in een afgesloten ruimte waterstof en zuurstof te gaan fabriceren :) En je moet geen keukenzout gebruiken als electrolyt, want dan produceer je ook nog chloorgas. Met soda krijg je hooguit wat extra kooldioxide.

Dat van die putjes is niet zo gek. Daar is het metaal gewoon echt weggeroest. Met zandstralen hou je exact dezelfde putten over, misschien een wat minder grijs oppervlak.

Ik zou zeggen: probeer het, en laat de resultaten zien ;-)

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.