Het "Scheppie" syndroom

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Beste Woodworkers,
Ik denk dat ik in de fout ben gestapt waar Scheppie in zijn onderschrift al voor waarschuwt : “Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol..”.
Omdat ik in mijn werkzame leven nooit in aanraking kwam met gereedschap laat staan het gebruik ervan, kwam de gedachte bij me op na mijn pensionering eindelijk eens met mijn handen (al of niet met behulp van gereedschap) iets tastbaars te maken. Voor dat doel had ik mij een mooie flipoverzaag aangeschaft (makkelijk op te ruimen en 2 machines in 1) en op het moment dat ik echt iets wilde gaan maken kreeg ik eerst dystrofie in mijn linkervoet en nadat ik ca. een jaar op de bank had doorgebracht en weer wat ter been was sloeg een andere vervelende ziekte toe waardoor ik ca. 2 jaar ziekenhuis in en uit ben gegaan. Gelukkig is die periode sinds begin 2011 afgesloten en kan ik weer goed vooruit.
Na eerst wat steigerhouten tuinmeubelen te hebben gemaakt een toch wel complexe combinatie bed, bureau en logeerbed voor mijn kleindochter in elkaar gezet. Dit vond allemaal plaats in een opslag bij een boer die langzamerhand is omgetoverd tot werkplaats. Met de dag begon ik er meer van te genieten en loop je natuurlijk ook tegen de beperkingen aan van je bestaande gereedschap.
Alhoewel de flipoverzaag wel beviel was hij natuurlijk niet echt nauwkeurig. Wat vooral lastig was om grotere stukken fatsoenlijk te zagen. Met wat uitbreiding aan de machine en andere hulpmiddelen lukte dat uiteindelijk wel maar ideaal was het niet. Na bijna stoflongen te hebben opgelopen van mijn werkstukken door het vele schuurwerk bedacht ik mij dat een schaaf en vandiktebank een groot voordeel zou kunnen opleveren. Dat klopt. Echter ook heel veel spaanders!! Dat betekende naast de aanschaf van de schaafmachine ook een afzuiger. Een selfmade afzuiger op de kop getikt en aangesloten en dat was al een hele verbetering.
Omdat mijn kleinzoon na mijn kleindochter natuurlijk ook een verandering van zijn kamer wilde, bedacht ik mij dat het handiger zou zijn vantevoren de zaken wat meer voor elkaar te hebben ipv tijdens het werk.
Dat betekende op zoek naar een andere zaag. Met alleen de ervaring van de flipover wilde ik een aparte zaagmachine en afkortzaag; ik heb er tenslotte de ruimte voor.
Zaag 1 kwam voorbij een radiaal afkortzaag, prima ding veel lawaai en veel stof, maar met een nieuw zaagblad een prima zaagmachine. (Ik koop het liefste via Marktplaats, 2[SUP]e[/SUP] hands is goed genoeg voor mij en als het een leven lang mee moet gaan dan is dat ook niet meer zo lang…) Op Youtube een filmpje gezien waarbij een oplossing werd getoond om de zaagseloverlast te beperken en dat min of meer nagemaakt (grote kap om de machine geplaatst en aan de achterkant een afvoer naar de afzuiger gemonteerd). Foto’s volgen nog.
Omdat mijn vrouw een knieoperatie heeft ondergaan en daardoor minder mobiel is, was ik wat meer gebonden aan huis en kon ik niet naar mijn werkplaats. Mooie tijd om mijn gereedschap aan te vullen..
Op zoek naar zaag 2 de zaagmachine met voldoende lengte en breedte. Ik kwam hem tegen op MP tezamen met een afzuiger (beide Huvema). Hij was van een machinaal houtbewerker die (en dat kom ik vaak tegen!) mij veel tips kon geven hoe met de zaag om te gaan. Het eerste wat ik altijd doe met een nieuwe (tweedehands) machine is hem uit elkaar halen, goed schoonmaken en goed afstellen. Ondanks mijn geringe kennis van de apparaten lukt me dat altijd aardig en weet ik vaak wat modificaties aan te brengen die de machine niet slechter maken. Wel leer ik zo veel over de machine en zijn werking (een mens moet toch wat nietwaar). Na er een aantal keren meegezaagd te hebben beviel hij niet echt lekker. Schulpen zoals de vakmensen dat noemen ging niet mooi recht en ook de zaagsnede (heb ik weer geleerd van Wupsie) was niet mooi. Ook de afzuiger werkte met heel veel lawaai maar kon het zaagsel van de schaafbank niet aan… Dus maar weer verkocht.
Zoekend op MP kwam ik een combinatiemachine tegen. Ooit had een goede vriend van mij (nu overleden) een dergelijke machine gehad en ik weet dat ik dat toen helemaal het einde vond. Kort en goed na lang onderhandelen de machine gekocht tezamen met een afzuiger en zeker een week als het niet langer was bezig geweest hem uit elkaar te halen, schoon te maken en proberen hem goed af te stellen. Gaandeweg kreeg ik een steeds slechter gevoel bij de kwaliteit van de machine en zijn resultaten. Internet weer op gegaan (was ik ook al voor de koop op geweest maar blijkbaar wil je hem te graag en zie je alleen de goede resultaten…) en zowel op jullie forum in bedekte termen, maar op de Duitse site voluit werd deze machine (een Lutz Quatro) volkomen afgekraakt. Word je niet vrolijk van als je net de machine van je dromen hebt gekocht. Oke, dus ook maar weer verkocht (was voor mij geen makkelijke verkoop, heb er ook weinig bij gezegd en de koop aan de kopers overgelaten).
Goed op zoek naar zaag 3. Nu door de ervaringen iets wijzer geworden goed rondgekeken op de woodworkingsites en op de Duitse site een lid gezien die helemaal gek was van zijn Metabo TK1688. Hij kon er veel op was er zeer tevreden over en dan kom je hem natuurlijk ook tegen op MP….. Het koopproces ging relatief snel en omdat het om een “handelaar” ging en ik door de andere miskopen niet erg gerust was, ook nog even op de NL site gekeken en daar kwam ik Wupsie tegen. Werd ik niet vrolijk van in eerste instantie maar toen ik wat vragen aan hem had gesteld werd me toch wel duidelijk door zijn antwoorden (nog bedankt Wupsie voor je snelle en adequate reacties!!) dat dit een goede machine zou kunnen zijn. Gelukkig bleek het een prima vent waar ik hem van heb gekocht, heeft alles goed uitgelegd (nam echt de tijd), proefstukje kunnen zaken (mooi zaagsnede) en de machine ziet er gewoon goed en netjes onderhouden uit.
Door mijn “aan huis gebonden zijn” nog maar zeer weinig kunnen werken aan de Metabo. De paar uurtjes die ik af en toe kan pikken gebruik ik om de werkplaats op te ruimen en beter in te richten (is ook een vak apart begin ik achter te komen…..). Uiteraard nog wel tijd gehad om op MP te kijken en omdat ik daar in de eigen garage mee kan werken, een figuurzaagmachine gekocht. Leuk ding, wat Kerstfiguurtjes op gemaakt (valt nog niet mee) en weet nog niet zeker wat ik met hem moet doen..
Daarna nog een (zeer oude) lintzaag gekocht. Waarom?? Eigenlijk alleen maar omdat ik zo vaak op fora heb gelezen en ook op YouTube heb gezien hoe handig het is om zo’n apparaat te hebben.. Nog geen tijd gehad hem uit elkaar te halen en hem te testen of anderszins te gebruiken..
Morgen ga ik een freestafel(tje) ophalen. Met de bovenfrees had ik al enige ervaring opgedaan maar dat ik nou kan zeggen dat ik er echt lekker mee werk, nou nee. De gedachte was dan ook zelf een freestafel te bouwen zoals al velen voor mij hadden gedaan (leek me ook een leuk project) maar ik kan deze voor een leuke prijs overnemen en dan is hij ook maar klaar ook.
Het “Scheppie” syndroom heeft me dus aardig te pakken en ik moet daar nu maar snel van af zien te komen c.q. tot een normaal niveau weten te beperken lijkt mij (en mijn vrouw ook..).
Al met al een lang verhaal geworden is tevens ook een beetje bedoeld om me voor te stellen en jullie wat inzicht te geven hoe ik bezig ben.
@scheppie: excuus bij voorbaat voor het gebruiken van je naam en onderschrift (copyright??)
 
Laatst bewerkt:

ernst

Actieve deelnemer
ja zo gaat het.
kom in de kringloop gereedschap tegen moet het mee naar huis.
hout onderweg is niet meer veilig , scooter is vaak overladen en de werkleding weer extra vies.
gelukkig te weinig ruimte voor machines alhoewel de garage vol staat met lintzaag , zaagtafel , vandiktebank , draaibank , electrisch handgereedschap in alle soorten en dat is de houtkant nog maar.
is inderdaad een ernstig syndroom en zeer besmettelijk.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Scheppie: Prima dat je het zo opvat!
Ik ben er ook bang voor dat jouw onderschrift vele volgelingen heeft. Zolang het maar geen sekte wordt zal het wel meevallen toch?
Alleen wat ik wel merk is dat je door de machines steeds minder tot het "echte" werk toekomt. Met echt bedoel ik het werken met hout, bijzondere verbindingen maken/uitproberen, ideeën die je in je hoofd hebt in het echt realiseren, dat werk. Dus ik heb me voorlopig maar even op rantsoen gezet tot ik weer iets heb geproduceerd.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Heb met een glimlach op mijn gezicht je verhaal gelezen; het is inderdaad heel herkenbaar, en, met de aanschaf van alleen machienes ben je er nog niet.
Als je weer lekker aan het "produceren" bent, kom je er gaande weg achter dat bepaalde handgereedschappen ook min of meer noodzakelijk zijn.
Denk hierbij aan hamers, zowel rubber, als met dode kop, bijtels, een goede handzaag, een goede kapzaag, en dan hebben we het nog niet gehad over gebruikers materialen als schuurpapier, kwasten en wat dies meer zou kunnen zijn :)
Veel plezier met je creaties, en laat ons mee genieten middels verslagen MET foto's!!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: Gaan we doen (de foto's). Aan handgereedschap heb ik al het een en ander. Naast MP kijk ik ook naar veilingen en af en toe pak ik daar ook wat van mee. Zo heb ik laatst iets van 5 handzagen, 3 schrobzaagjes, 2 houten hamers en (voor mij) heel belangrijk een grote metalen hoek. Schroeven en bouten e.d. haal ik bij de oud ijzerhandel. Die hebben een aparte afdeling voor dit soort zaken en verkopen dat voor de oudijzerprijs + iets er op. Geweldig, voor een paar Euro heb je heel wat schroeven (meestal nog in het doosje, wel veelal geen kruis maar met rechte inkeping). Misschien wel een tip voor meerdere woodworkers. Het enige nadeel (althans bij deze zaak) is dat je er uren blijft rondhangen..... dus weer niets geproduceerd.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Stel je er niet te veel van voor (de werkplaats). Door de operatie van mijn vrouw heb ik de laatste maanden niet echt iets kunnen doen. Dat betekent wel apparaten en spullen er bij, wel aanzetten van veranderingen tot ombouwen stelling naar werktafel en schoonmaken van de nieuwe (tweedehands) apparaten, maar niets afgerond, dus zeg maar "alles in ontwikkeling"...... Chaos dus, vermengd met veel stof. Ik schaam me er werkelijk voor maar zal me er over heenzetten en een foto maken.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
welkom herman, en leuk om je verhaal te lezen, ik hoop alleen dat het met de gezondheid alsmaar beter gaat worden voor jullie beide
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@mootje: dank voor je goede wensen en gelukkig ziet het er voor ons beiden zeer positief uit. Net weer terug van mijn "laatste" machine aankoop... Een HBM freesbankje, kon hem echt niet laten staan.... Is echt de laatste.... Ga nu eerst grote opruiming houden in de werkplaats om de nieuwe aankopen een goede plek te geven en weer wat te gaan maken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Je moet maar zo denken: erover praten en je probleem erkennen is de eerste stap naar genezing; moeten we dit forum maar omdopen naar Anonieme Houtbewerkers :D Geniet ervan!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Chaos dus, vermengd met veel stof. Ik schaam me er werkelijk voor maar zal me er over heenzetten en een foto maken.

Haha, bij mij is het ook wel altijd rommelig, maar heb me er ook even overheen gezet en enkele foto's genomen.

Links vooraan m'n monsterkachel;-), verder een tafelzaagmachine die ik ook gebruik als schijfschuurmachine, een freesmachine met aandrijver, een combinatiemachine vlak, vandikte en langgatboormachine, en helemaal achteraan een lintzaag.
S6000926.JPG

Het andere eind van m'n hok: slijpstenen, werktafel verstelbaar in hoogte, kolomboormachine, werkbank en volle opbergruimtes... En oh! Helemaal links vooraan m'n veelgebruikte Ulmia verstekzaagje.


S6000927.JPG

Oude lederbewerkersstempelmachine (wat een woord;-)), deze heb ik omgebouwd om brandstempels in serie te kunnen zetten.


S6000928.JPG

De lintzaag, een tussenmaat, maar heel stevig en zaagt heel zuiver. Dik tevreden mee!

S6000929.JPG

Tafelzaag annex schijfschuurmachine

S6000930.JPG

Draaibank. Simpele uitvoering, maar voldoet voor veel werkjes. Ooit komt er wel een echt degelijke, voorlopig is dit genoeg.
De halters en gewichten worden vooral gebruikt om kleine stukjes te verlijmen naar voorbeeld van Mathias Wandel.

S6000931.JPG

De nog niet volledig afgewerkte werkbank, wordt wel al intensief gebruikt;-)

S6000932.JPG

Je kan dus wel zeggen dat ik ook aan het zelfde syndroom lijd, als je bedenkt dat elke kast vol gereedschap zit...
Eerlijk gezegd heel erg weinig nieuw gekocht, maar alles komt uiteindelijk in prima conditie.
Die oude machines zijn echt degelijk gemaakt, als je ze reviseert heb je fantastische machines voor weinig geld.

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Steven Gauwberg: wat een geweldige machines heb je staan!! Daar kan ik absoluut niet tegen op maar mijn chaos in de werkplaats is op dit moment zeker veeeeel groter. Zodra het even kan maak ik foto's, is Scheppie ook weer tevreden.
@Wupsie: Waar eens een boompje stond kun je nu nog amper een struikje ontdekken. Alle gekheid op een stokje de apparaten die ik koop zijn niet de aller duurste (verre van dat) maar het is voor nu wel weer even genoeg (vind mijn vrouw ook, nou en dan weet je het wel...)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@ Scheppie: hierbij een foto van de nieuwe aanwinst. Dit is een nieuwe maar de mijne ziet er niet veel slechter uit.
 

Bijlagen

  • 4942_HBM-2010-10-27-0141.jpg
    4942_HBM-2010-10-27-0141.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 278

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Lees nu pas de berichten op het forum over deze machine. Zo te lezen had ik dat beter eerder kunnen doen.....Zonder het apparaat zelf te kennen geven velen alleen al op basis van de prijs vernietigende oordelen. Twee echte gebruikers hebben tegengestelde meningen waarbij ik wel opmerk dat degene die positief is ook een hobbyist is en zijn tegenhanger meer iemand is die er veelvuldig gebruik van maakt. Ik heb hem uiteraard nog niet gebruikt maar zal zeker mijn ervaringen met jullie delen. Heb hem overgenomen van een oud-machinebankwerker die samen met zijn zoon aan allerlei draaibanken zat te knutselen. Vakmensen wat mij betreft maar meer metaal georiënteerd dan hout. Hadden deze machine in de verkoop voor een vriend die was overleden. Wel of niet waar weet ik niet maar de man heeft me uitgebreid de machine getoond en de werking laten zien. Mijn deskundigheid staat hierbij niet voorop en ik maak fouten genoeg bij de aankoop van machines, maar gek genoeg heb ik geen verkeerd gevoel bij deze machine. We gaan het zien en beleven, want ik heb nog meer machines die ik nog voor het eerst moet gaan gebruiken.
@Scheppie: sympathiek gebaar van je dat je niet direct hetzelfde (negatieve) commentaar gaf op de foto als bij het eerdere topic
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ijs en weder getrotseerd om jullie mijn chaos te laten aanschouwen. Foto's zijn niet al te best, genomen met mijn telefoon. De rechterkant is van mij, de andere kant is van mijn vriend die als medehuurder optreedt. Hij is van het metaal, vooral (oude) auto's, ik dus van het hout. Tot nu toe een prima combinatie, ik heb al veel van hem geleerd en kan dat prima gebruiken en hij vindt mijn gereedschap ook wel leuk... Helaas is een (klein) deel bestemd voor opslag, voornamelijk aan de achterkant.
Brandt maar los, graag commentaar en als het even kan goede tips! (bv over de inrichting van een gereedschaprek dat ik boven de stellingen wil maken, maar ook de plaatsing van de machines. Alles verkeert nog in status nascendi, dus ik ben nog nergens aan gebonden.

Foto's die een indruk geven van de werkplaats en de chaos. Ik beloof dat ik vanaf nu alleen nog maar foto's zal plaatsen van de opbouw en inrichting van de werkplaats.
 

Bijlagen

  • IMAG0174.jpg
    IMAG0174.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 247
  • IMAG0176.jpg
    IMAG0176.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 246
  • IMAG0179.jpg
    IMAG0179.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 245
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dit is duidelijk te erg voor woorden...... Eens kijken hoe ik het weg kan halen, hier doe ik niemand een plezier mee (en mezelf al helemaal niet).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.