workshop geven maar hoe ???

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
mijn vrouw werkt op een school voor byzonder onderwijs .
zij vroeg me of ik een workshop hout bewerken wilde geven .
erg leuk maar wat kan je kinderen van 8 tot en met 10 jaar leren kwa houtbewerking .
hebben jullie ideeën of tekeningen .
ik dacht zelf iets voor te bewerken dat ze het met domino's iets in elkaar kunnen zetten .
ik hoor het wel van iemand
gr leroy
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Domino's is volgens mij wel leuk voor die gasten. Misschien eens een vogelhuis maken en dan de gatenboor ook bovenhalen? Beetje verlijmen, bodem inschroeven eventueel. Kwestie van hoe lang moet of mag het duren?
gasten zijn een beetje te jong voor beitel en houten hamer?
Vraag is of er misschien voor de school iets kan getimmerd worden? Dan hebben ze een soort van blijvend aandenken waarvan zij eventueel eenvoudige componenten kunnen maken?
Zal toch zeker leuk worden. Succes!
de Kastanjeboom
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mijn vrouw heeft wel eens geholpen met een kindermiddag organiseren, daar werden ook verschillende workshops/activiteiten gegeven. Ik heb toen samen met nog iemand sjoelbakjes gemaakt met de kinderen, het kwam er op neer dat ik alles al gezaagd had, maar dat de kinderen met de figuurzaag de openingen vd schijven moesten zagen en de boel in elkaar spijkeren. Wat voor jezelf doodsimpel is niet zo makkelijk voor (sommige) kinderen viel mij op. Er waren ook moeders mee die de groep begeleiden, maar het was een heel druk uur. Je kunt eventueel wat basisdingen leren, zoals hoe te voorkomen dat hout splijt bij het spijkeren ed.
 

ernst

Actieve deelnemer
samen met mijn vrouw hebben we menig uurtje doorgebracht op de basisschool.
voederhuisjes : rolletje gaas , 2 ronde schijven , wat krammen , ijzeren stangetjes en veel geduld .
paastijd eierrekjes maken , groot ei , 5 kleine eieren er uit zagen , plaatje triplex met gat in de gaten zetten en verf.
figuurzagen is altijd te doen , en veel zaagjes op voorraad hebben.
kortom met die leeftijd is altijd wat te verzinnen.
nooit te moeilijk denken en doen , zeker met de genoemde catagorie kinderen met vaak weinig geduld.
zorgen voor een goed voorbeeld en goede voorbereiding een vooral iets waar ze trots op kunnen zijn en mee naar huis kunnen nemen
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Met carbonpapier een stripfiguurtje op een stukje triplex laten overtrekken en met de figuurzaag laten uitzagen. Vond ik geniaal toen ik 8 jaar oud was.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als kind heb ik wel eens vogelhuisjes gemaakt op de basisschool, later heb ik als begeleider van een jeugdnatuurclub dat ook een keer gedaan met de kinderen. Mijn ervaring is dat kinderen dat geweldig vinden, zeker als ze iets hebben wat ze zelf in elkaar hebben getimmerd.
Zoek ergens een werktekening op van een (simpel) vogelhuisje, bijvoorbeeld voor een koolmees of pimpelmees (die vogeltjes komen in bijna iedere achtertuin wel voor, is leuk voor de kids om te zien dat 'hun' vogelhuisje ook gebruikt wordt.
Zaag zelf op voorhand de stukken hout uit en zet 1 exemplaar in elkaar.
Laat tijdens de workshop de kinderen ieder een huisje in elkaar spijkeren.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Deze vond ik persoonlijk één van de leukste dingen die mijn zoon in het bijzonder onderwijs maakte. Poes zit er nu al jaren :).

poes2.jpg
 

charl

Nieuw lid
9 sep 2012
10
0
den oever
vogelhuisjes is inderdaad geweldig om te maken met kinderen ik heb het 2 jaar terug gedaan met de verjaardag van mijn zoon ze hebben het er nu nog wel eens over voor al in het voorjaar als er weer een nestje in zit
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Klein wedstrijdje is ook altijd leuk. Balk met nageltjes. Met een zo min mogelijk aantal slagen de nagel in het hout doen verdwijnen :)
Laat ze uit veiligheid voor hun vingers zeker niet met 2 handen de hamer vasthouden. Kinderen hebben dan de gekke neiging met het achterste deel van het zilver op hun voorhoofd te slaan :(.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb vrijdag met 7 meiden van 6 en 7 jaar ( kinderfeestje van mijn dochter) vogelhuisjes gemaakt waar een pindakaas pot in past.
Super leuk! Schuin dakje, 2 driehoekjes voor iets terug loggend en achter gelijk, een balkje eronder met een gat er doorheen, 2 gaatjes in het dak, touw erdoorheen en klaar. Even op pindakaas vogelhuis afbeeldingen googelen
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
hey hallo
mijn vrouw werkt op een school voor byzonder onderwijs .
zij vroeg me of ik een workshop hout bewerken wilde geven .
erg leuk maar wat kan je kinderen van 8 tot en met 10 jaar leren kwa houtbewerking .
hebben jullie ideeën of tekeningen .
ik dacht zelf iets voor te bewerken dat ze het met domino's iets in elkaar kunnen zetten .
ik hoor het wel van iemand
gr leroy

Hou het vooral simpel. Hamer spijkers en niet langer dan een uur of anderhalf. Daarna is de spaningsboog bij de meeste er wel af. De pindakaas pot en het voederappeltje is enorm leuk. Voorbereiden en alles kant en klaar hebben is heel belangrijk. Met het verfmomentje er na kan je het nog wel even rekken.

De voederappel is juist leuk omdat je dan met een figuurzaagmachine te keer mag gaan. Dat is voor kinderen zo mooi, een machine. Buitenkant al klaar hebben en dan met een mal de vorm van de appel ter plekke af te tekenen. Gaatje boren met de accu boormachine, zaagje er voor hun inspannen en er blijven met zagen. Niet voor de veiligheid maar om toch een beetje in de buurt van de lijnen te blijven. Twee plankjes er op met wat spijkertjes lekker hun gang laten gaan. Bij de action wat klieder verf regelen en hun laten schilderen. Niet mee bemoeien hoe beroerd het er ook uit ziet.

Wat ook wel leuk is latjes van 16x30 10 cm lang 3 stuks. Latjes zijn bodem en twee zijkantjes en een stukje gaas voor en achter. Daarop een breder en langer plankjes wat er op blijft door een touwtje wat aan de zijkant vast zit. Tussen het gaas kunnen dan de pinda's
Nestkastjes blijven leuk. Spijkeren, zere vingers, tongen naar buiten en heerlijk afreageren op spijkers en hout. Kliederverf er bij en genieten. Maar ook die moet je vooraf kant en klaar zagen. Bij de echt kleintjes kan je de spijker gaatjes ook wel voorboren.

Vergeet vooral zelf niet te genieten want het blijven leuke dingen om te doen met kinderen. En knideren kunnen zo onwijs blij zijn met iets wat ze zelf hebben gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.