Homemade.

tuoh

Oud hout
Binnenkort moet ik heel wat bollen draaien, het moment dus om het productieproces eens onder de loep te nemen.
Om één en ander wat sneller te laten verlopen deze week maar een boldraaitoestel ineen geknutseld. Wat afval van Afzelia, een stukje Trespa, enkele bouten en een stukje vierkant toolbit van 10 x 10mm verder hebben we een werkend boldraaidinges:D

Na wat geëxperimenteer met snijhoeken levert het ding mooi gladde bollen af. Als test een bol uit een droog en kwastrijk stuk Kersen gedraaid, afgewerkt met één laagje Melamine lak, morgen volgt na het slissen een tweede laagje.


Bijgaand wat foto's van het toestel in wording.


Mvg,

André


Zeven Afzelia latten gelamineerd tot één onwrikbaar geheel.
CIMG2655.jpg

De hoekverbinding.
CIMG2662.jpg

De grondplaat met bevestiging op het bed.
CIMG2663.jpg

Opstelling compleet.
CIMG2672.jpg

Het resultaat na het draaien en voor het schuren.
CIMG2671.jpg

Geschuurd tot K400
CIMG2676.jpg

Tappen afgedraaid.
CIMG2684.jpg

Goedgekeurd, mag dus afgewerkt worden met lijnolie.
CIMG2682.jpg

Idem voor het eindresultaat.
CIMG2686.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo André,

Dat ziet er weer erg gelikt uit! Er kwamen bij het zien wel een paar vragen naar boven drijven bij me. Ik heb namelijk ook zoiets dergelijks eens geprobeerd, het staat nog op het forum: http://www.woodworking.nl/showthread.php?2849-Boldraai-hulpstuk-(probleem)&highlight=bollendraaier

Echter, ik kreeg geen mooie bollen. Hoe ik ook probeerde, het lukte niet! Tot en met de zesde foto van jouw fotolijst ging het goed, maar het herinspannen tussen de houten cups ging bij mij altijd verkeerd, waardoor ik de bol toch steeds iets ovaal afschraapte. Nooit mooi rond dus.

Hoe heb jij het nu precies gedaan? En wat zijn de dingen, maten en/of afmetingen waarop gelet moet worden?
 

tuoh

Oud hout
Wilco,

wat bij een boldraaitoestel heel belangrijk is, hoegenaamd geen speling in de hele constructie en op het draaipunt, de beitel muurvast geklemd, de snede exact op de middellijn, het draaipunt exact op de centerlijn.
Het is ook vanzelfsprekend dat altijd hetzelfde stukje beitel het hout raakt tijdens het snijden. Elke, zelfs de miniemste afwijking word bij het boldraaien afgestraft. Dit geld ook voor de steuncups, ook deze moeten exact gedraaid en gecenterd ingespannen worden, telkens weer.

Zijn al deze punten in orde dan is het resultaat altijd een perfect ronde bol. De tappen draai ik (ingespannen tussen de cups) weg met de guts, dat werkt sneller dan wanneer ik het boltoestel terug moet centreren op de verplaatste bol. De instelling van de eerste inspanning klopt namelijk niet meer wanneer de bol word ingespannen met cups. Omdat de maat tussen de centerpunten veranderd is moet ook het toestel verplaatst worden om het draaipunt terug mooi in het midden van de bol te krijgen. Dat is bij een stukje huisvlijt niet vanzelfsprekend ( het komt op 0,1mm aan), met een draadspindel zou dit eenvoudiger in te stellen zijn ( à la kruistafel)

Maar nu werkt de guts sneller en het resultaat is hetzelfde:D

Ps: Ik zou alles nog eens met een kritisch oog bekijken, en verbeteren waar nodig, het resultaat volgt dan wel.


Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo André,

Dankje voor je antwoord. Ik zal er tzt nog eens naar moeten kijken zoals je zegt. Ik ben destijds helemaal niet verder gegaan met het bollen draaien, maar het is nog wel een wens van me. En dan een pyramide van verschillende contrasterende houtsoorten, op een gedraaid bord. Ach ja, je moet wat te dromen houden ;-)
 

tuoh

Oud hout
Het gaat snel, nu de test zo positief is uitgevallen ben ik vandaag al aan een verbeterde versie begonnen:D Het is zelfs geen update, maar een compleet nieuwe installatie geworden.
Na een gezonde nachtrust kwam de inspiratie zo opborrelen, dat kon ik niet negeren, dus maar meteen de hand aan de ploeg geslagen om een nieuw en verbeterd toestel te bouwen.

Versie II word heel wat professioneler, nastelbaar in hoogte, een verbeterd scharnierpunt en de beitelsuport gaat nu traploos voor- of achteruit instelbaar worden. Tezelfdertijd gaat ook de bevestiging op de draaibank verbeterd worden. alles komt met één bout vast te zitten, dat garandeert sneller op en af bouwen van het hele zaakje. Verder word het hele toestel afgeslankt, zeker de kop moet smaller om ook kleinere bollen te kunnen draaien.

Om al deze punten concreet te kunnen uitvoeren word Versie II in staal gebouwd, had namelijk nog wat restjes vierkante meubelbuis liggen. Deze worden in ruitvorm geplaatst dit geeft meer weerstand tegen doorbuiging.

Het nieuwe scharnierpunt is al een feit, een afgekeurd glijlager van de trapdraaibank is het voornaamste onderdeel geworden:D Voor dit doel is het perfect, in combinatie met een nieuw gedraaide stalen pen is dit het ideale scharnierpunt geworden. Dit glijlager heb ik in een blok Wengé geplaatst die op zijn beurt tussen en op het bed komt te zitten.

Omdat ik zo snel begonnen ben aan de tweede versie is het foto's maken er bij ingeschoten, ben mij zelf voorbijgelopen:D :D Maar ik zal zondag eens wat foto's plaatsen van de huidige stand van zaken.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Omdat ik vandaag onverwacht wat vrije tijd kreeg Versie II maar verder afgewerkt. Deze maal heb ik wel tijd genomen voor de nodige foto's:D

Gisteren had ik het nieuwe scharnierpunt klaar, inclusief een nieuwe stalen scharnierpen, vandaag de rest ineen gelast en afgewerkt. Door voor deze versie gebruik te maken van twee verschillende afmetingen meubelbuis kon ik op een simpele manier één een ander verstelbaar maken. Dit heeft als grote voordeel minder houtverlies doordat de tappen korter kunnen gehouden worden. Door de smallere bovenbouw kan ik nu dichter tegen de vaste kop met de beitel en omdat het hele toestel nu traploos verstelbaar is op het scharnierpunt geeft dit ook winst. Door de vierkante buizen 45° gekanteld samen te bouwen is er een heel stijf geheel ontstaan, terwijl de doorsneden toch eerder bescheiden zijn, met dank aan een zekere Pythagoras:D

Bij alle maten van bollen kan ik het houtverlies nu beperken tot een 35mm:D dat scheelt een slok op een borrel.

Door het toepassen van een gerecupereerd glijlager op het scharnierpunt kan ik het toestel nu bedienen met één vinger:D terwijl alles toch zonder enige speling kan bewegen.
Vanavond dan alles gespoten, de test is voor komende week gepland, dan zal blijken of deze nieuwe versie ook effectief gaat doen wat ik ervan verwacht.

Eén en ander ziet er nu toch al wat professioneler uit, als het nu ook nog naar behoren gaat werken is het helemaal top:D



@Mark, een ingeboord stuk rondstaal had ik nog liggen (wie wat bewaart heeft wat) Perfect om een HSS toolbit in op te nemen. In de toekomst ga ik hier nog wat met snijhoeken en vormen experimenteren, er moet nog progressie te maken zijn hier.

Mvg,

André

Het nieuwe scharnierpunt.
CIMG2694.jpg

Een tweedehands glijlager:D
CIMG2696.jpg

Vierkante buis diagonaal verwerkt.
CIMG2707.jpg

Het eindresultaat Versie II
CIMG2709.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vandaag de tijd genomen om "Versie II" uitgebreid aan de tand te voelen. Zoals verwacht gaat één en ander nu heel wat vlotter, het kost nu totaal geen moeite om een bol te draaien, dank zij het glijlager is er geen weerstand meer op het scharnierpunt.
Tezelfdertijd ook een andere beitelvorm geprobeerd, deze heb ik aan de bovenzijde uitgehold, een vouw aangeslepen met een hoek van ongeveer 75 à 80° en een gutsvormige voorrand. De combinatie van dit alles levert een vlot snijdende beitel op die sneller, en meer verspaant dan de eerste vorm, de graad van afwerking is ook iets gladder, winst dus. De eerste schuurbeurt kan met een K120. De gebruikte toolbit is een stuk HSS met flink wat cobalt erin (18%), dat garandeert een lange standtijd.

Er zit in heel de constructie niet de minste speling, ik kan passen afnemen van 5mm per beurt;) dat gaat vooruit, ook omdat ik de buitenkanten al met de guts op 45° draai alvorens met het toestel aan de slag te gaan.

Het boldraaitoestel is volwassen geworden, er hoeft niks meer gewijzigd te worden. Een bolvorm draaien aan een voorbereid stuk kost hoogstens 3min werk:D Het seriewerk kan beginnen. Het gaat dus productiewerk worden, alle stukken doorlopen telkens één fase alvorens naar de volgende stap te gaan, enz. Zo word het omstelwerk tot een minimum herleid.

Bijgaand nog wat prentjes van een bol gedraaid uit een droog stuk appel. Diameter van de bol 150mm.


Mvg,

André


De start, blanco al afgeschuind op 45° met de guts.
CIMG2716.jpg

Nieuwe snedevorm, beter resultaat.
CIMG2721.jpg

Geschuurd.
CIMG2734.jpg

Tappen afdraaien.
CIMG2739.jpg

Het eindresultaat, volledig afgewerkt.
CIMG2744.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi, vernuftig en innovatief, zoals we van je gewend zijn.

hoeveel bollen ga je maken en waar zijn ze voor?
 

tuoh

Oud hout
Scheppie,

veel vernuft kwam er niet bij kijken, het warm water is al een heel tijdje geleden uitgevonden:D

De bedoeling is om 20 bollen te draaien met verschillende diameters, gaande van 60mm tot 300mm, in verschillende houtsoorten, niet gespecificeerd, maar er moeten knoesten en scheuren inzitten. Dat komt dan heel goed uit, geraak ik van een hoop brandhout af:D:D

De bollen gaan gebruikt worden om één of meerdere etalages mee op te leuken, maar waar of hoe???


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat heb je toch een mooie draaibank Tuoh, en dat bollen draaien gaat wel handig zo. Van de grotere stukken brandhout kun je misschien bowlingballen gaan maken?

jaap
 

tuoh

Oud hout
Thanks mannen, we blijven bezig. Stilaan komt mijn draaibank in de buurt van een Ligno draaibank qua accessoires:D

Vrijdag test ik weer een andere toolbit, deze heeft een totaal andere snedegeometrie dan de twee voorgaande types. Dit zou moeten resulteren in een meer snijdende werking, wat op zijn beurt dan weer een gladder gedraaid oppervlak zou moeten opleveren en dus nog minder schuurwerk. Duimen maar hé.

Mvg,

André
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Echt geweldig, zo zag ik laatst tijdens mijn nachtelijke omzwervingen op het wereld wijde web een man in india die met een met de voet aangedreven draaibankje, waarbij draaibankje een groot woord is, de meest fantastische werkstukken maken.

Soms is een cultuur shock nodig om te beseffen dat je met relatief eenvoudige middelen ook een prachtig resultaat kunt behalen, iets voor de festoolies om eens over na te denken??? :) :)
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Als ik foto's van tuoh's werkstukken bekijk heb ik af en toe ogen op steeltjes van bewondering. Zelf een goede houten draaibank maken en waar zulk werk mee gemaakt kan worden als de bollen.

Mvg,
Koos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.