Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Homemade.

Homemade.

Binnenkort moet ik heel wat bollen draaien, het moment dus om het productieproces eens onder de loep te nemen.
    Om één en ander wat sneller te laten verlopen deze week maar een boldraaitoestel ineen geknutseld. Wat afval van Afzelia, een stukje Trespa, enkele bouten en een stukje vierkant toolbit van 10 x 10mm verder hebben we een werkend boldraaidinges

Na wat geëxperimenteer met snijhoeken levert het ding mooi gladde bollen af. Als test een bol uit een droog en kwastrijk stuk Kersen gedraaid, afgewerkt met één laagje Melamine lak, morgen volgt na het slissen een tweede laagje.

Bijgaand wat foto's van het toestel in wording.

Mvg,

André

Zeven Afzelia latten gelamineerd tot één onwrikbaar geheel.
    CIMG2655.jpg

De hoekverbinding.
    CIMG2662.jpg

De grondplaat met bevestiging op het bed.
    CIMG2663.jpg

Opstelling compleet.
    CIMG2672.jpg

Het resultaat na het draaien en voor het schuren.
    CIMG2671.jpg

Geschuurd tot K400
    CIMG2676.jpg

Tappen afgedraaid.
    CIMG2684.jpg

Goedgekeurd, mag dus afgewerkt worden met lijnolie.
    CIMG2682.jpg

Idem voor het eindresultaat.
    CIMG2686.jpg

Hallo André,

Dat ziet er weer erg gelikt uit! Er kwamen bij het zien wel een paar vragen naar boven drijven bij me. Ik heb namelijk ook zoiets dergelijks eens geprobeerd, het staat nog op het forum: http://www.woodworking.nl/showthread...=bollendraaier

Echter, ik kreeg geen mooie bollen. Hoe ik ook probeerde, het lukte niet! Tot en met de zesde foto van jouw fotolijst ging het goed, maar het herinspannen tussen de houten cups ging bij mij altijd verkeerd, waardoor ik de bol toch steeds iets ovaal afschraapte. Nooit mooi rond dus.

Hoe heb jij het nu precies gedaan? En wat zijn de dingen, maten en/of afmetingen waarop gelet moet worden?

Wilco,

wat bij een boldraaitoestel heel belangrijk is, hoegenaamd geen speling in de hele constructie en op het draaipunt, de beitel muurvast geklemd, de snede exact op de middellijn, het draaipunt exact op de centerlijn.
    Het is ook vanzelfsprekend dat altijd hetzelfde stukje beitel het hout raakt tijdens het snijden. Elke, zelfs de miniemste afwijking word bij het boldraaien afgestraft. Dit geld ook voor de steuncups, ook deze moeten exact gedraaid en gecenterd ingespannen worden, telkens weer.

Zijn al deze punten in orde dan is het resultaat altijd een perfect ronde bol. De tappen draai ik (ingespannen tussen de cups) weg met de guts, dat werkt sneller dan wanneer ik het boltoestel terug moet centreren op de verplaatste bol. De instelling van de eerste inspanning klopt namelijk niet meer wanneer de bol word ingespannen met cups. Omdat de maat tussen de centerpunten veranderd is moet ook het toestel verplaatst worden om het draaipunt terug mooi in het midden van de bol te krijgen. Dat is bij een stukje huisvlijt niet vanzelfsprekend ( het komt op 0,1mm aan), met een draadspindel zou dit eenvoudiger in te stellen zijn ( à la kruistafel)

Maar nu werkt de guts sneller en het resultaat is hetzelfde

Ps: Ik zou alles nog eens met een kritisch oog bekijken, en verbeteren waar nodig, het resultaat volgt dan wel.

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mooi hulpstukje Andre !! Daar ga je straks vast een heleboel plezier aan beleven .
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Hallo André,

Dankje voor je antwoord. Ik zal er tzt nog eens naar moeten kijken zoals je zegt. Ik ben destijds helemaal niet verder gegaan met het bollen draaien, maar het is nog wel een wens van me. En dan een pyramide van verschillende contrasterende houtsoorten, op een gedraaid bord. Ach ja, je moet wat te dromen houden ;-)

Da's een heel leuk hulpstuk!
    Zal ik zelf ook eens moeten proberen...

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Het gaat snel, nu de test zo positief is uitgevallen ben ik vandaag al aan een verbeterde versie begonnen Het is zelfs geen update, maar een compleet nieuwe installatie geworden.
    Na een gezonde nachtrust kwam de inspiratie zo opborrelen, dat kon ik niet negeren, dus maar meteen de hand aan de ploeg geslagen om een nieuw en verbeterd toestel te bouwen.

Versie II word heel wat professioneler, nastelbaar in hoogte, een verbeterd scharnierpunt en de beitelsuport gaat nu traploos voor- of achteruit instelbaar worden. Tezelfdertijd gaat ook de bevestiging op de draaibank verbeterd worden. alles komt met één bout vast te zitten, dat garandeert sneller op en af bouwen van het hele zaakje. Verder word het hele toestel afgeslankt, zeker de kop moet smaller om ook kleinere bollen te kunnen draaien.

Om al deze punten concreet te kunnen uitvoeren word Versie II in staal gebouwd, had namelijk nog wat restjes vierkante meubelbuis liggen. Deze worden in ruitvorm geplaatst dit geeft meer weerstand tegen doorbuiging.

Het nieuwe scharnierpunt is al een feit, een afgekeurd glijlager van de trapdraaibank is het voornaamste onderdeel geworden Voor dit doel is het perfect, in combinatie met een nieuw gedraaide stalen pen is dit het ideale scharnierpunt geworden. Dit glijlager heb ik in een blok Wengé geplaatst die op zijn beurt tussen en op het bed komt te zitten.

Omdat ik zo snel begonnen ben aan de tweede versie is het foto's maken er bij ingeschoten, ben mij zelf voorbijgelopen Maar ik zal zondag eens wat foto's plaatsen van de huidige stand van zaken.

Mvg,

André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 11-01-13 om 23:16.

ziet er goed uit, slim dat het mesje omgedraaid kan worden

Omdat ik vandaag onverwacht wat vrije tijd kreeg Versie II maar verder afgewerkt. Deze maal heb ik wel tijd genomen voor de nodige foto's

Gisteren had ik het nieuwe scharnierpunt klaar, inclusief een nieuwe stalen scharnierpen, vandaag de rest ineen gelast en afgewerkt. Door voor deze versie gebruik te maken van twee verschillende afmetingen meubelbuis kon ik op een simpele manier één een ander verstelbaar maken. Dit heeft als grote voordeel minder houtverlies doordat de tappen korter kunnen gehouden worden. Door de smallere bovenbouw kan ik nu dichter tegen de vaste kop met de beitel en omdat het hele toestel nu traploos verstelbaar is op het scharnierpunt geeft dit ook winst. Door de vierkante buizen 45° gekanteld samen te bouwen is er een heel stijf geheel ontstaan, terwijl de doorsneden toch eerder bescheiden zijn, met dank aan een zekere Pythagoras

Bij alle maten van bollen kan ik het houtverlies nu beperken tot een 35mm dat scheelt een slok op een borrel.

Door het toepassen van een gerecupereerd glijlager op het scharnierpunt kan ik het toestel nu bedienen met één vinger terwijl alles toch zonder enige speling kan bewegen.
    Vanavond dan alles gespoten, de test is voor komende week gepland, dan zal blijken of deze nieuwe versie ook effectief gaat doen wat ik ervan verwacht.

Eén en ander ziet er nu toch al wat professioneler uit, als het nu ook nog naar behoren gaat werken is het helemaal top

@Mark, een ingeboord stuk rondstaal had ik nog liggen (wie wat bewaart heeft wat) Perfect om een HSS toolbit in op te nemen. In de toekomst ga ik hier nog wat met snijhoeken en vormen experimenteren, er moet nog progressie te maken zijn hier.

Mvg,

André

Het nieuwe scharnierpunt.
    CIMG2694.jpg

Een tweedehands glijlager
    CIMG2696.jpg

Vierkante buis diagonaal verwerkt.
    CIMG2707.jpg

Het eindresultaat Versie II
    CIMG2709.jpg
    Laatst gewijzigd door tuoh; 12-01-13 om 20:16.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    fantastisch knap gedaan!

Forum Rechten