Zelfgemaakte schraper (multitool)

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het maken van een schraper met verwisselbare beiteltjes. Ik heb het ontwerp gevolgd van de Sorby RS 200 KT. Het beiteltje is gemaakt van een stukje vijl, de kling is gewoon een stuk ijzeren staf, die ik in vorm geslepen heb, en het handvat is van eikenhout.

Het was al een plezier om het te maken, maar het gebruiken is zomogelijk nog plezieriger. Hij voldoet boven alle verwachtingen, en is erg makkelijk te slijpen. Even langs een fijne schuurschijf en de ultrafijne krulletjes vliegen ervan af. Hij doet het net zo goed als in het promotiefilmpje van Sorby zelf: [MEDIA=youtube]x9dJ6RJ0-3o[/MEDIA]

Zie verder de foto's, die spreken voor zich.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat ziet er goed uit. knap stukje werk, ben erg benieuwd naar de werkstukken die je ermee gaat maken!!

hoe zit het mesje bevestigd aan de ijzeren staaf?

rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Rick, ik zie nu pas dat je nog een vraag had. Het mesje zit bevestigd door middel van een boutje en een vleugelmoer. Het voordeel daarvan is dat het mesje binnen no-time kan gedraaid worden zonder gereedschap. Nadeel is dat het vleugelmoertje soms in de weg zit. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.