Zaagbladen voor meubelpanelen

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Kan iemand mij adviseren welk zaagblad voor mijn cirkelzaag geschikt is voor de gamma meubelpanelen (zwart) (neem aan dat het allemaal hetzelfde materiaal is onafhankelijk van de kleur)
Ook zaag ik wat balkjes, maar neem aan dat dat prima gaat met de standaard bijgeleverd zaagbladje.
Maar voor de panelen wil ik een mooie zaagsnede zonder hakken.
 

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Ik heb er twee...een kleine maar heb geen idee welk zaagblad erop zit, is nogal roestig en een cirkelzaag waar doorsnee 185mm op staat. Op de zaag is alleen doorsnee 20mm en 2,0 te lezen. Maar ik zie zoveel verschillende dingen. Op internet lees ik holle tand, widia en iets met (ben ik vergeten)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hebt in theorie een vlak-daktand nodig, dat is waar 1 tand lijkt op een driehoekig dak en de volgende is vlak en soms zelfs hol.
Maar met een gewoon zaagblad kan het ook, je moet dan "voorritsen" dit is eerst zagen op amper 1mm diep, en dan de volledige diepte doorzagen. Dit omdat de melamine laag afbreekt aan de bovenkant waar het zaagblad naar boven toe zaagt.

Dit zal wel met een soort geleiding moeten gebeuren, want een afwijking van een paar tiende mm is genoeg om de snit te verknoeien. Niet zeker dat dat met een cirkelzaag makkelijk kan lukken. Decoupeerzaag mag je sowieso vergeten zeker een BnD!
Ook afzuiging maakt een verschil want als de spanen niet meteen opgezogen worden zullen die de snit verknoeien.
 

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Je hebt in theorie een vlak-daktand nodig, dat is waar 1 tand lijkt op een driehoekig dak en de volgende is vlak en soms zelfs hol.
Maar met een gewoon zaagblad kan het ook, je moet dan "voorritsen" dit is eerst zagen op amper 1mm diep, en dan de volledige diepte doorzagen. Dit omdat de melamine laag afbreekt aan de bovenkant waar het zaagblad naar boven toe zaagt.

Dit zal wel met een soort geleiding moeten gebeuren, want een afwijking van een paar tiende mm is genoeg om de snit te verknoeien. Niet zeker dat dat met een cirkelzaag makkelijk kan lukken. Decoupeerzaag mag je sowieso vergeten zeker een BnD!
Ook afzuiging maakt een verschil want als de spanen niet meteen opgezogen worden zullen die de snit verknoeien.

Dus een vlakdaktand en veel tandjes, neem ik aan. Moet ik aan alle 2 kanten voorritsen ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dus een vlakdaktand en veel tandjes, neem ik aan. Moet ik aan alle 2 kanten voorritsen ?
Ja veel tanden, en voorritsen hoeft enkel aan de bovenkant. De onderkant zal normaal gezien de meest gelukte kant zijn, dan plaats je best de mooie kant of meest zichtbare kant naar onder. En de diepte instellen zodat de tanden net volledig onder het materiaal uitsteken, tenzij je er een andere plaat onder legt.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@BenchWorks: Moet het voorritsen in in tegengestelde richting zoals dat ook bij een geïnstalleerde voorritser is?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Met de handzaagmachine je kan ook aan de onderzijde een stuk plaatmateriaal klemmen. Gebruik wel klemmen. Hierdoor krijg je een scherpe zaagsnede. De plakbandmethode werkt niet en hoef je ook niet te proberen. Met de klemmethode heb je alleen aan de kop nog schade, meestal kan je dat achter verstoppen.

Met de decoupeerzaag lukt het ook wel. Alleen heb je aan één kant altijd splinters. Meestal teken ik de schone kant af en zaag ondersteboven de plank (laminaat) door. Dan kan ik goed zien waar het zaagje heen gaat. Anders zit de zool in de weg om goed zicht te hebben. Met een beetje oefening en geleiding van je vingers langs de zool zaag je recht langs het lijntje. En niet in je vingers.
IMG_1156.jpg

Op de platen zaag (veel bouwmarkten) zaag je een extra stuk plaatmateriaal mee. deze hoef je niet te klemmen, de verende zool geeft genoeg druk. Hierdoor krijg je alleen onder de kopse kant splinters.

Dus een cirkelzaag splinter onder en een decoupeerzaag (normaal zaagje) splintert boven. Deze laminaat op maat voor de meterkast is geheel gedaan met de deco. Niet echt recht maar wel splinter vrij.

Laminaat Meterkast.jpg
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Laminaat is wel even wat anders dan dat laagje melamine wat op een meubelpaneel zit ;)

@Hermant, Voor dit werkje kan je inderdaad prima zo'n blad bij de ecotools halen/bestellen (zie 1 van de eerste posts). Een geleider voor je cirkelzaag kan je prima zelf maken (even youtube zoeken), maar als je secuur werkt red je het ook wel door een stevige rechte balk op je blad te klemmen en daar langs heen te zagen.
Op een mm voorritsen is zeker een goed idee. Ik geloof dat je vroeg of dat ook in tegengestelde richting moest, wel het beste maar niet echt nodig, als je maar een SCHERP blad hebt en rustig aan doet. Verder is mijn ervaring dat de plakband methode wel werkt (niet alles, maar in het kader van alle beetjes helpen....
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik zou niet voor ecotooltools gaan maar liever een speciaalblad bestellen persoonlijk zou ik gaan voor eenpositief holle daktand deze zagen splinteren en breken bijna niet uit hier is ook geen voorritser bij nodig. Je kan bijvoorbeeld even bij cmt kijken succes en met de plakband methode heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat werkt alleen als je een goede zaag gebruikt
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
De ecotools bladen zijn zeker prima maar niet echt geschikt voor deze meubelpanelen je kan het met die zaagbladen eigenlijk niet zagen zonder dat je splinters krijg in de melamine laag. En je gebruikt dit zaagblad niet voor 1 klus neem ik aan als je hem goed bewaard kan deze jaren mee en je kan ze goed laten slijpen wat niet al te veel kost .
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Laminaat is wel even wat anders dan dat laagje melamine wat op een meubelpaneel zit ;)

Melameline papier is misschien dunner wat er op een meubelpaneel zit maar splinteren doet beide. Als ik een vensterbank mag zagen dan ga ik echt voor die ene vensterbank geen speciaal blad kopen. Zet er hooguit een scherp blad op en klem er een strook plaatmateriaal onder de zaagsnede. Zelfde zou ik dus doen voor zo'n kastpaneel.
Dus mijn werkwijze tussen paneel en laminaat of al die geplastificeerde spaanplaat is het zelfde. :eek:
 

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Ondertussen heb ik zo een ecotools bladje. Ik vroeg me eigenlijk af, aangezien die platen nergens glanzend zijn te krijgen of je deze ook glanzend kan lakken. Of is MDF en glanzend lakken dan een betere optie. Met folie plakken is rete duur zag ik. Dus die optie valt af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.