Lintzaag Metabo 260

Howdie

Nieuw lid
28 dec 2012
4
0
Hoi,
Als zeeeer beginnende hobbiest ben ik op zoek naar een lintzaag. Heb alle berichten gelezen hierover maar toch hulp/advies nodig.
Heb balken van red cedar of populier te herzagen naar 6mm dik en 80mm breed en 3 meter lang. De balken zijn 52mm dik en 150 breed en 3 meter lang.
is dit een beetje recht te doen met de Metabo Swift 260? Heb overwogen ook een cirkelzaag maar te veel snijverlies.


graag jullie hulp/mening.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Het probleem dat waar je tegenaan gaat lopen is dat jou zaag niet ontworpen is voor herzagen of fineerzagen. Daarvoor heb je een breed(diep) blad nodig. Waarschijnlijk passen deze niet op jou machine. Zelfs al zou zulke bladen wel kunnen kopen, dan zal je machine niet in staat zijn deze op de juist spanning te brengen.

Waarschijnlijk is het aan te raden naar een zagerij te gaan en te vragen of ze het daar kunnen verzagen en schaven. (ik neem aan dat ze ook geschaafd zullen worden)

Succes iig
 

Howdie

Nieuw lid
28 dec 2012
4
0
Bedankt voor je antw. De breedte van de zaaglint is tussen de 6,4 en 12,7mm. Is dit genoeg? Naar een zagerij wordt best duur. En ik wil het eigenlijk zelf doen. En klopt, na het zagen ga ik het op een vlak/vandikte bank schaven.
is dan beter om een cirkelzaag te kopen? Zaagverlies hier incl schaven zal dan 4-5mm zijn per snede. Bij een lintzaag incl schaven hoop ik op 2mm te komen. Klopt mijn redenering?
 

Howdie

Nieuw lid
28 dec 2012
4
0
Ok. Dus rond 3mm verlies. Maar met een cirkeltafelzaag veel meer.
als ervaren member,PBT, is het te doen wat ik wil met een lintzaag? Ook omdat ik niet echt harde hout ga zagen. Is de Metabo dan een goede keus?
Alvast bedankt.
 

PBT

Actieve deelnemer
of de metabo een goede keuze is weet ik niet, ik heb de machine nooit van dichtbij bekeken. De enige ervaring die ik heb met lintzagen is op school (oude antieke volledig gietijzeren machines) en bij mijn eerste baas, dit was een stationaire die in de werkplaats staat
 

tuoh

Oud hout
Het houtverlies bij het gebruik van een cirkelzaag is op het eerste zicht groter dan bij een lintzaag maar het geeft in feite een vertekend beeld. De zaagsnede van een lintzaag is smaller maar niet zo strak als op een cirkelzaag, wat in de praktijk gaat betekenen dat na het schaven het houtverlies bij beide ongeveer hetzelfde zal zijn. Door de niet zo strakke zaagsnede op de lintzaag moet je de latten al een fractie dikker zagen om geschaafd op de juiste maat uit te komen.

Voor wat die lintzaag betreft, 350W is niet veel power en de afmetingen van de machine zijn ook niet van die aard om er balken op te gaan verzagen. Ik zou er niet aan beginnen, de kans is heel reëel dat het machientje halverwege de klus in rook opgaat.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Er zijn ook speciale hm cirkelzaagbladen voor het verzagen van dure houtsoorten. Ze zijn dunner dus minder zaagverlies. Deze heb ik vroeger bij rvs argenturen vandaan gehaald. Ik had voor mijn lintzaag scheppach basato 4 een 30 mm breed blad gekocht speciaal voor het herzagen. Gaat dus niet het blad is te dik voor de machine niet voldoende spanning. Wil je toch met de lintzaag kijk dan een bij de zoekfunctie woodslicer of tuff saws.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Er zijn ook speciale hm cirkelzaagbladen voor het verzagen van dure houtsoorten. Ze zijn dunner dus minder zaagverlies. Deze heb ik vroeger bij rvs argenturen vandaan gehaald. Ik had voor mijn lintzaag scheppach basato 4 een 30 mm breed blad gekocht speciaal voor het herzagen. Gaat dus niet het blad is te dik voor de machine niet voldoende spanning. Wil je toch met de lintzaag kijk dan een bij de zoekfunctie woodslicer of tuff saws.

hier op youtube staat een filmpje :

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=S6sbcjiWkso

Geweldig zo dun en recht hij zaagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.