opbergen en transporteren van gereedschap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo allen,

hoe berg je beitels op?

Indien men niet aan het snijden of beitelen is, en de werkbank voor iets anders nodig heeft moet men de gutsen en beitels opbergen. Hetzelfde geldt voor alle soorten beitels van alle houtbewerkers ( meubelmakers, timmermannen, enz ). En als er een cursus of opleiding gevolgd wordt, of men lid is van een houtsnijders vereniging of men werkt op verplaatsing dan zal het snijdend gereedschap beschermd moeten worden tijdens het transport.

Hoe?

Foedralen of roltassen worden veel voor dit doel gebruikt, vaak kunnen die wat verbeterd worden.

IMG_8682avk.jpg

IMG_8681avk.jpg

IMG_8717avk.jpg

Alle tips en ervaringen met afmetingen, sluitingen, soorten stof, modellen zijn welkom om het het ding te verbeteren. Graag foto's van jou beitelzakken in deze rubriek. Zijn er ergens goede te koop of werd het zelfgemaakt?
En natuurlijk ontdekken we graag alle andere oplossingen om beitels op te bergen (van welke soort ook) zoals kisten, kasten, dienbladen, rekken enz, enz


groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo allen,

zelf heb ik het liefste vrij korte foedralen zo tussen 60 tot 80 cm lang. Liever meer foedralen dan langere. Indien je aan het werken bent en er al wat gutsen op de tafel liggen is het heel onhandig om een heel lange roltas uit te rollen op die werkbank.
Voor kleine foedralen vindt men nog wel even een plaats en kan die dan gewoon op elkaar stapelen bij het zoeken naar de juiste gutsen. Zo gauw ik gevonden heb wat ik zocht, worden de roltassen van de werkbank verwijderd: ik werk nooit met die dingen op de tafel. Een klein tafeltje in de buurt volstaat om ze te stapelen; opgerold of open op elkaar gestapeld. Ik ben geen voorstander van gespen: elk stuk metaal dat niet noodzakelijk is hou ik van de werkbank, bij het snijden. Linten voldoen prima.

IMG_8703avk.jpg

IMG_8695avkkopie.jpg

Alle tips en ervaringen met afmetingen, sluitingen, soorten stof, modellen zijn welkom om het het ding te verbeteren. Graag foto's van jou beitelzakken in deze rubriek. Zijn er ergens goede te koop of werd het zelfgemaakt?
En natuurlijk ontdekken we graag alle andere oplossingen om beitels op te bergen (van welke soort ook) zoals kisten, kasten, dienbladen, rekken enz, enz

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Vorig jaar om deze tijd heb ik hierover ook een onderwerp gestart op dit forum. Na alle suggesties en goedbedoelde zelf te maken foudralen heb ik er uiteindelijk gewoon een gekocht in de bouwmarkt (Praxis). Groot genoeg, goedkoop en na 1 jaar nog steeds helemaal heel! Voldoet prima!

DSC00358.jpg
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn gutsen nooit vervoer...ze liggen netjes geordend in een lade onder mijn werkbank
de flexcuts zitten wel netjes in het foedraaltje maar de rest niet
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
hallo Vittiro,

heb je zoiets als tussenschotjes in de lade, zodat de gutsen niet tegen elkaar kunnen klotsen?

Groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Vorig jaar om deze tijd heb ik hierover ook een onderwerp gestart op dit forum. ..

Guus'56, dank je voor de tip,
Ik heb dat draadje opgezocht en helemaal doorgelezen. Een groot deel daarvan ging over foedralen in canvas , wie ze kon maken ( zeilmakers, schoenmakers, enz...) en of dat wel of niet zou lukken met een gewone naaimachine.
De foedralen op mijn foto's zijn al meer dan dertig jaar oud, zonder zware beschadigingen. Ze zijn uit zijn resten of gerecupereerde dikke gordijnstof gemaakt. Elk deel bestaat uit dubbel geplooide stof en werd met een gewone naaimachine gestikt. De vakjes zijn gewoon vlak gehouden, dat is het gemakkelijkst te maken. Hieronder een foto met enkele lege vakjes. De vakjes moeten echt breed genoeg zijn om beitels en gutsen er gemakkelijk in en uit te kunnen nemen. Liever veel te breed dan klemmend rond de heften. Ik heb ooit foedralen gezien van een collega, van hetzelfde model, ook alles dubbel genomen, die in Jeansstof waren gemaakt. Die hielden het ook al heel lang vol.

IMG_8973avk.jpg

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Laatst maakte ik me een rekje om m'n snijbeitels netter te kunnen ordenen.

S6001026.jpg

S6001027.jpg

S6001028.jpg

De handvatten heb ik in serie gedraaid, grotendeels op het zicht, vandaar de kleine verschillen. Deze handvatjes maakten het eenvoudiger om de gaten te maken waar de beitels in passen, anders was ik er waarschijnlijk nog aan bezig;-). Bovendien hadden veel van m'n snijbeitels geen handvat, het zijn exemplaren van rommelmarkten die ik weer gebruiksklaar maak.

Over het maken van de handvatjes komt mettertijd nog een draadje, onder andere over hoe de beitels herkenbaar te maken, en te vermijden dat ze van de bank afrollen. In het rek zitten er nog een paar met een gewoon handvat, misschien dat ik daar nog nieuwe voor draai, en dan daarvan ook eens foto's neem.

Het is de bedoeling dat ik het rekje kan weghangen aan een paar haakjes of zo, en als ik ze nodig heb uitgeklapt op de werkbank kan plaatsen. Zoiets leek me wel handig;)

Groeten,
Steven
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Mooi bedacht en gemaakt, Steven. En ook zo netjes afgewerkt! Hartstikke goed. Misschien ooit nog een mooi passend koffertje eromheen en je kunt ze ook veilig transporteren....:)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mooi bedacht en gemaakt, Steven. En ook zo netjes afgewerkt! Hartstikke goed. Misschien ooit nog een mooi passend koffertje eromheen en je kunt ze ook veilig transporteren....

Bwa, er zijn wel dingetjes die ik anders zou doen mocht ik het opnieuw maken;).
Er zou beter nog een latje tussen de beitels in zitten ( zodat het rekje in de hoogte in twee wordt gedeeld), want nu kan het een beetje gevaarlijk zijn om één van de onderste beitels eruit te nemen.
Verder kreeg ik ook al de opmerking dat het niet handig is ronde handvatten te hebben, en bovendien allemaal met hetzelfde uitzicht, maar aan deze beide probleempjes ben ik nog aan het werken.

Transporteren hoeft niet echt, ik werk voornamelijk thuis. Als dat eens zou moeten heb ik ook zo'n stoffen rol om ze in op te bergen.

Groeten,
Steven
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
hallo Vittiro,

heb je zoiets als tussenschotjes in de lade, zodat de gutsen niet tegen elkaar kunnen klotsen?

Groeten,
Ornament

Ik heb ze wel op een anti slipmatje liggen maar ik heb helaas nog niet een dermate groot aantal gutsen dat ik ze echt in een rekje moet gaan zetten
Tussenschotje is niet echt nodig... ze liggen ver genoeg uit elkaar zodat ze niet "klotsen"
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
hallo Steven,

fantastisch goed gevonden! Vooral de combinatie: aan de muur hangen en op de werkbank kunnen staan. Dan zijn ze opgeborgen wanneer ze niet in gebruik zijn. Het rekje is niet te hoog of te breed, dus het kan op de werkbank zonder veel hinder. Liever twee zo'n rekjes dan een grote.

Het handvat model ziet er goed uit. Persoonlijk zou ik de gutsen die nog een oud, bruikbaar handvat hebben, niet voorzien van nieuwe. Ze zijn makkelijker herkenbaar, rollen niet op de werkbank en zijn natuurlijk vooral ook vergelijkingsmateriaal. Het is prettiger en ontspannender voor de hand om steeds verschillende heften ( dikte, vorm, rond versus hoekig) vast te nemen. De greep verschilt dan telkens een beetje.

dank je om dit idee te delen!!!

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het rekje is niet te hoog of te breed, dus het kan op de werkbank zonder veel hinder. Liever twee zo'n rekjes dan een grote.

Damn, dat ik er nu niet opgekomen ben om de beitels niet boven mekaar te hangen, maar twee afzonderlijke lage rekjes te maken;)

Over de handvatten zal ik mettertijd nog een draadje starten, wil daar nog het één en ander bij verduidelijken.
Ben aan het nadenken over hoe ik dat wegrollen kan voorkomen, en hoe ik de beitels kan markeren dat het voor mij duidelijk is, zonder afbreuk te doen aan het resultaat dat ik nu haalde. Er zullen nog wel enkele weken of maanden overgaan eer ik de 'reportage' kan verzorgen:p.

Dank voor de complimenten!

Steven
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo steven,

Zo veel gutsen zijn dat nou ook weer niet. Het is dus niet hopeloos zoeken naar een guts op je werkbank. Het wegrollen van een relatief beperkt aantal gutsen is ook nog onder controle te houden, tenminste indien je werkbank niet teveel mee schokt bij het snijden.
Ik zou zeggen eerst uitproberen.

Je kunt om het wegrollen tegen te gaan ook een pannenlat of dergelijke aan de op je werkblad klemmen met lijmklemmen. Dan kunnen de gutsen al niet achter de werkbank vallen. Indien er een gereedschapsvak is dan dicht leggen of anders de pannenlat ervoor klemmen. En aan de linker en rechter zijde van het werkblad een dikker stuk hout leggen of panneatten klemmen. Dan heb je drie boorden aan je tafel waar de gutsen niet over kunnen rollen.

groeten
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ornament,
Dat zoeken zal inderdaad wel meevallen, maar een herkenningsmerkje is sowieso handig;). Mijn werkbank is nogal schokvrij, is een monstertje van 3 meter lang en meer dan een meter breed met een massief beuken blad erop. Ook is ze langs alle zijden bereikbaar, dus achter de werkbank vallen is ook onmogelijk.

Ik vind er wel iets op, desnoods neem ik een handdoek in beslag, dat zou wegrollen ook al een beetje moeten tegenhouden, plus dat ik minder kans heb dat de snede beschadigt wordt.
Dank voor alle tips!

Heb de website eens zitten bekijken, misschien dat ik mettertijd wel eens ingeschreven probeer te raken voor een cursus! Antwerpen is niet zo ver rijden voor me;).

Groeten,
Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Vorig jaar om deze tijd heb ik hierover ook een onderwerp gestart op dit forum. Na alle suggesties en goedbedoelde zelf te maken foudralen heb ik er uiteindelijk gewoon een gekocht in de bouwmarkt (Praxis). Groot genoeg, goedkoop en na 1 jaar nog steeds helemaal heel! Voldoet prima!

Bekijk bijlage 3498

Gebruik deze goedkope rollen ook, heb er 3 van met ongeveer 12 beitels per rol.
Kocht er laatst een voor 2 euro, geen geld voor zon rol.
Vet beitels en gutsen in met een verdunde oplossing van vaseline en naaimachineolie in, en de binnenkant word zodoende ook een beetje vettig, twee keer afvegen met een microvezeldoek en ze zijn helemaal schoon voor gebruik.
De gutsen gebruik ik niet veel en zodoende blijven ze mooi roestvrij.

Voor maat herkenning is het voor gutsen idd handig dat ze met de scherpe kant naar buiten zitten, maar heb geen zin om in een scherpe guts of beitel te grijpen, dus zitten ze met de vouw er naar beneden in.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.