Een dopeling van Baptist

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Even voorstellen. Ik ben nu ruim een week op dit forum aan het rondkijken en meedoen en het wordt tijd, en ik heb nu de tijd, om me even voor te stellen. Ik heb in 1975 een huis gekocht, in die tijd omgerekend voor 20.000 euro, en dat was het begin van mijn doe het zelf avonturen. Niet gehinderd door enige technische kennis en het ontbreken van technische vrienden ben ik 15 jaar druk bezig geweest met de verbouwing en heb daar enorm veel van geleerd. Ik was werkzaam in de welzijnszorg, uiteindelijk in de kinderpsychiatrie. Door een ziektewetsituatie ben ik in een meubelmakerijtje terecht gekomen, bij een kennis. Zowel in de verbouwing, maar nog meer in het meubelmakersvak kwam ik er achter dat er in Nederland een enorm tekort was aan vakkennis maar ook aan goed gereedschap. Dat laatste had ik inmiddels leren kennen door een "Fine Woodworking" meegenomen door onze stagaire José (lees "Gosé"). Vakkennis was er niet om mij heen maar ook niet in die paar ijzerhandels en later bouwmarkten in mijn regio. Inmiddels was er in mijn woonplaats Arnhem een nieuwe gereedschapswinkel geopend, Baptist. Daar was ik al klant en dat leek me op een gegeven moment de aangewezen plek om flink te gaan zeuren over de verkoop van goed houtbewerkingsgereedschap in Nederland -(bij voorkeur bij mij in de buurt natuurlijk) Misschien om van het gezeur af te zijn heeft Pierre Baptist, na mijn "dreigement" dat ik desnoods zelf een zaak zou beginnen, het initiatief genomen om Baptist voor Houtbewerkers te starten. Dat dat dreigement niet erg serieus bedoeld was zal hij wel in de gaten hebben gehad, maar ja je moet toch wat als je je zin wilt krijgen. Ik ben direct bij het opzetten van de derde winkel betrokken geraakt - eigen schuld...... bult, en kan daar nu al jaaaaarenlang mijn passie behoorlijk uitleven. En ik kan je vertellen dat het een groot voordeel is om in zo'n winkel te werken want dan "werk" je bijna iedere dag van 9 tot 6 met al dat mooie gereedschap zonder dat je het zelf hoeft te kopen. Ik heb in de loop der jaren heel veel geleerd van al die klanten die ons zijn komen bezoeken en als ik even de kans zie dan probeer ik ze ook uit te horen en ze over te halen om me fotoos te sturen of eventueel hun werk te laten zien. Want ik heb iets met "scheppende handen", ambachten. Alle kennis die ik zo verzamel die kan ik op mijn beurt weer doorgeven aan klanten die ook advies willen bij hun aankoop. daarnaast ben ik zelf ook altijd door blijven werken aan mijn hobbies. Ik mag vooral graag interieurtimmerwerk doen, ik zal wel eens wat fotoos van dat werk in sturen, maar de meeste houtbewerkingstechnieken hebben mijn aandacht en probeer ik allemmaal graag uit. Momenteel ben ik bijvoorbeeld aan het werk met pyrografie en het inrichten van mijn "studeer/werk kamer". Mijn werkplaatsje is nu erg klein, ongeveer 2,5 x 3 mtr., en ik heb graag mooi weer zodat ik buiten kan werken. Ik ben heel blij met dit Forum intiatief zodat we het werken met hout nog meer onder de aandacht kunnen brengen en elkaar kunnen helpen met informatie om die resultaten te kunnen halen die we voor ogen hebben. Ik weet inmiddels dat er door echte amateurs hele mooie dingen worden gemaakt en dan heb ik het nog niet eens over een aantal "professionals" die ik heb leren kennen.
Meedoen aan dit forum is voor mij een beetje apart in die zin dat ik gewoon een gedreven hobbie werker met hout en aanverwante technieken ben en van alles doe en wil doen op dit gebied - ik wil ook nog graag een keer een harp bouwen bijvoorbeeld - maar daarnaast ben ik ook de man van de speciaalzaak voor houtbewerkers. Ik hoop dat jullie mijn bijdragen vooral zullen zien als bijdragen van iemand die door zijn passie net zo op dit forum terecht is gekomen als in het ontstaan van de speciaalzaak. Alles begint bij liefde en interesse voor hout, ambacht en mensen. Of zou ik dat beter andersom kunnen schrijven, het begint toch bij ons, bij ieder mens die graag scheppend met onder andere zijn handen bezig is?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Dopeling (of moet ik zeggen Alex?),

Nu begrijp ik de naam pas, je hebt ons aardig bij de neus!! Maar wel geweldig dat je ook een bijdrage aan het forum wilt leveren! Van jou kant kunnen we vast hele leerzame bijdragen verwachten en natuurlijk inside information. Maar ik hoop ook op bijdragen als gepassioneerde houtbewerker en ben benieuwd (ik denk ook de andere forumbezoekers) naar je werk. Hartelijk dank voor je uitgebreide introductie en nog veel genoeglijke uren hier, in de werkplaats en in de winkel.

Ik vond in de gewelven van internet een foto van 3 echte houtwormen, David Charlesworth, Sergej en van jouw (denk ik). Om je privacy niet te veel te schenden laat ik het aan de forumbezoekers over om te raden who is who.



Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Leuk om de achtergrond te lezen van dé houtbewerkingswinkel. Voor wie er nog nooit is geweest, het is echt een aanrader om een keer naar Baptist voor houtbewerkers te gaan. Héél veel specifiek (hand)gereedschap, boeken tijdschriften etc,etc.

Alex, leuk om je bijdrage te zien en te lezen op dit forum!
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Mooie woorden Alex,

Je mag best weten dat je voor houtbewerkend Nederland een zeer positieve invloed hebt, al kan ik natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar velen zullen het vast met me eens zijn.

Mooi om te zien waar passie toe kan leiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.