Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Infill schaaf

Infill schaaf

De laatste weken druk bezig geweest met een oude engelse infill schaaf. Gekocht op ebay. Infill schaven zijn gemaakt van een ijzeren "bak" waarin een houten vulstuk geplaatst is. De beitel leunt voor een deel op het ijzer, voor een deel op het hout. Een goede infill werkt heel plezierig door het hoge gewicht, de dikke schaafbeitel en de nauwe spleet.

Zoals meestal met tweedehands mankeerde er wel wat aan. De beitel was niet de goede maat, het hout was gekrompen en zat een beetje los, maar het grootste probleem was dat het hout en het ijzer waar de beitel op rust niet in lijn lagen. Toch kon je er nog heel behoorlijk mee schaven!

Ik heb een andere beitel gekocht, ook in Engeland en een nieuwe houten infill gemaakt van Merbau. Na een beetje zagen, boren, raspen, vijlen en schuren is dit het resultaat:

Re: Infill schaaf

Mooie schaaf, de kwaliteit straalt er vanaf, mooi werk ook die nieuwe infills.

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

de nieuwe houten onderdelen zien er inderdaad strak uit.mooi werk!!!

rick

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

de nieuwe houten onderdelen zien er inderdaad strak uit.mooi werk!!!

rick

Mooi stukkie werk hoor!

Die laatste foto, van de mond en de beitel, is dat de uitgangstoestand? Het lijkt nogal ruw te zijn.

Arthur

Nee, dat is zo als het nu is. Er zit wat houtstof o.i.d tussen, had ik voor de foto even uit moeten blazen natuurlijk Alleen aan de zijkant van de beitel is het niet zo mooi, maar dat ik niet echt belangrijk. Oorspronkelijk was de spleet zo'n 2.5mm, echt veel te breed. Met een dikkere beitel en door gebruik te maken van shims (staal plaatjes, kan je op de tweede foto zien zitten en op de derde foto liggen ze naast de beitel.) is dat nu heel mooi ongeveer 0.2 mm. Dat voorkomt het uitrukken van de houtvezels terwijl hij toch niet dichtslipt met schaafsel. Dit is nu de beste schaaf die ik heb, ben er wel blij mee.

Forum Rechten