hout bewaren, maar waar?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb een paar mooie stukjes noten waarmee ik binnenkort aan de slag wil gaan.
In het verleden heb ik vaak gehad dat het hout dat ik in voorraad had (sipo, sapeli)
krom trok en/of scheluw voordat ik het kon gebruiken.
Dat wil ik nu voorkomen, maar waar moet ik het laten? Ik heb geen schuur oid.
Opties zijn, woonkamer (ik vond op het forum dat dat geen goed idee is), slaapkamer,
werkkamer, zolder, achterin de auto?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
In de auto lijkt me niet, hoe kom je daarop?
Slaapkamer lijkt me te vochtig.

In een slaapkamer met de verwarming uit.
Een hygrometer en een houtvochtmeter is misschien handig?

Sommige soorten hout en vooral gelijmde panelen kun je soms beter bewaren als het geklemd is.
Mijn gezaagd beuken klem ik bv.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor de reactie. In de slaapkamer met de verwarming uit zou nu een beetje spartaans zijn denk ik :).
Het ligt nu op zolder achter de beschieting, direct onder het dak.

Auto was de enige overdekte buitenplek die ik kon verzinnen, van daar.
 

tuoh

Oud hout
Je kan bijna nooit voorkomen dat hout (krom)trekt, het is een normaal fenomeen tijdens het drogen. Het enige wat kan helpen is het drogen zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen.
Stapel dus geen vochtig hout onder een niet geïsoleerd dak, daar is het in zomer smoorheet, de ideale omstandigheden om het hout geforceerd te laten drogen met alle gevolgen van dien. Idem voor verwarmde ruimtes of (huis)kamers.

Dan is een droge kelder met verluchting een veel betere optie, of een onverwarmde maar verluchte kamer of werkplaats. Het hele droogproces verloopt dan traag, en dat is wat we willen;) Minder kans op extreme vervorming en barsten, dus minder uitval.

Vers gezaagd hout word bij de zagerijen de eerste jaren ook wel verzwaard met gewichten erop, of omsnoerd met bandstaal, om het werken binnen de perken te houden. Analoog aan deze maatregelen kan je voor thuis ook zo iets kopiëren, baat het niet, het schaad ook niet.

Het is pas voor de laatste fase van het drogen dat hout binnen een verwarmde ruimte mag gebracht worden om het gewenste % te bereiken.


Mvg,


André
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor je reactie.
Misschien was het een domme vraag van mij, want ik heb eigenlijk bijna geen keuzes.
Huis heeft geen kelder en ook geen onverwarmde ruimtes.

Het hout is niet vochtig, het is alleen hiervoor opgeslagen geweest in een onverwarmde ruimte bij de verkoper.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hier ligt het hout oa in een onverwarmde berging, omverwarmde kelder, op een onverwarmde zolder.....kernwoord lijkt onverwarmd te zijn.....

Heb je geen onverwarmde ruimtes in huis ? Hier brandt eigenlijk in de woonkamer de kachel.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik had mijn twijfels toen je voorstelde dat ik de verwarming in mijn slaapkamer moest uitdoen (het was -10 buiten vannacht):)
Op de plek waar het nu ligt is het in een 'onverwarmde ruimte'.
Ik ben al blij dat ik een plekje heb voor mijn werkbank op mijn (huur) etage. Als ik een huis koop dan neem ik mee
dat er een 'houtkamer' moet komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.