lasersnijden

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Stilaan worden lasersnijders betaalbaar en zijn ze te koop in kleine formaten. Meestal kan je er ook mee graveren. Het lijkt mij superhandig om kleine onderdelen mee te maken. Omdat ik regelmatig met palissander, ebben, of letterhout werk (instrumentenbouw) is het zeer beperkt houtverlies ook een voordeel. Verder kan je tot in de hoeken werken en speelt vezelrichting geen rol. Allemaal voordelen die een CNC machine niet heeft.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze machines?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
hou er rekening mee dat je altijd met verbrande (zwarte) randen zit.

Qua ervaring: ik heb er de maquette van mijn eindwerk architectuur mee gemaakt. Dat toestel kon tot op 1mm nauwkeurig. Ik bedoel dan, tot 1mm dikte in materiaal dat overblijft. Ik had een stuk afrastering laten laseren met mazen van 2 op 2mm en 1 mm tussenafstand. Hierbij moet je dan wel zien dat de sterkte van de laser goed afgesteld is op het materiaal, anders brand het toestel die mm wel weg.
 

DHZ-Tech

Nieuw lid
4 jun 2013
1
0
Wij hebben zo'n lasersnijder staan en al redelijk veel mee geöefent. De nauwkeurigheid van de machines is echt geweldig. En als je geduld hebt kun je de verbranding minimaliseren.
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Idd na oefenen en juist instellen van snelheid en power kun je van die zwarte randen afkomen.

Werk er ook regelmatig mee, zeer precies resultaat en na wat vogelen kun je hem nog beter inzetten dan een veredeld stanleymes, door bijvoorbeeld verschillende materialen in lagen op elkaar te plakken.

Op die manier krijg je een soort ' cnc effect' maar dan met de laser.
Werkt erg goed.

Verder speelt nerfrichting bij fineer laseren bijv wel een rol: wanneer je in de nerfrichting lasert, bijvoorbeeld twee gaten naast elkaar, dan kunnen die gaten minimaal naast elkaar liggen. Tegen de nerfrichting in moeten de gaten verder uit elkaar anders breekt het resterende hout. Het gaat hier wel over tienden/halve millimeters.

Succes met je aankoop ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.