Tip: Ikea scharnieren

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ik ben thuis een garderobekast aan het maken/inbouwen. Een beetje op het idee gekomen via deze link: http://www.ikeahackers.net/2012/02/custom-built-in-ikea-pax.html

Bij de PAX kasten horen (volgens Ikea) de Komplement scharnieren (overigens niet terug te vinden op de site). Deze worden in België verkocht aan 8 euro per 4 stuks.

Nu kwam ik bij het zoeken op de Ikea site ook de "Integral" scharnieren tegen : 6 euro per 3 stuks. Even duur dan de Komplement scharnieren. Toen ik deze van wat dichterbij bekeek zag ik dat dit de Clip-On scharnieren zijn van Blum. Nu geef ik toe dat ik gevoelig ben voor "merken" maar de Blum scharnieren zijn in elk geval al sneller/makkelijker te plaatsen (geen vijzen in de deur, montageplaatje is makkelijker te plaatsen door de plastiek pluggen). Of ze even goed afregelen weet ik nog niet, de deuren moet ik nog inkorten & ophangen :)

Op http://www.keukenonderdeel.nl/ staat er ook een boormal voor deze scharnieren. Had me ook flink wat tijd kunnen besparen als ik dat had geweten :)

Opgelet: de Integral (Blum) scharnieren gaan 5° minder ver open dan de Komplement scharnieren.

Groeten

Stijn

P.S. De scharnieren zijn overigens 1 euro duurder per 3 stuks in NL :(
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Deze blum scharnieren zijn beduidend mindere kwaliteit dan 'normale' blumscharnieren. Onlangs vertelde mij iemand dat blum en ikea in discussie liggen aangezien blum ze eigenlijk niet deze kwaliteit wil leveren ivm imagoschade. Of het waar is weet ik niet... Ik heb wel deze scharnieren een keer moeten monteren ik weet dat ik er iig de volgende keer niet mee wil werken. Klote afstellen en het erop klikken wil ook niet helemaal lekker in vergelijking tot de cliptop scharnieren die je bv bij meubelbeslag shops kan halen. Get scharnier zelf is nog redelijk acceptabel. Het kruisplaatje absoluut niet.
 
Laatst bewerkt:

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Zelf ben ik erg tevreden over de scharnieren van Ikea.
Zowel de Pax scharnieren als de Faktum scharnieren gaan soepel.
De Faktum heb ik al een aantal keren losgeklikt en weer vastgeklikt. Bijna met één hand kan zo een deurtje gelicht en teruggeplaatst worden.

En er zal zeker een kwaliteitsverschil zijn. Maar het prijsverschil is dan ook enorm.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb bij mijn leverancier ook het verschil gezien tussen een ikea/blum scharnier en een 'echte' blum, het scheelt echt enorm!
De metalen onderdelen zijn bij de 'echte' blum veel en veel steviger, je merkt zo het verschil in kwaliteit.

Verder wist mijn leverancier ook te vertellen dat de ladegeleiders van ikea slechts 55% wegen van de echte blum, wat toch redelijk hallucinant te noemen is...
Ook zijn de ikea- ladegeleiders van een maat die je nergens los kan kopen (ook niet bij Ikea zelf), zodat je de kast wel kan weggooien als er een geleider kapot gaat. Wat dan ook weer relatief snel KAN gebeuren gezien de veel mindere kwaliteit. In gans Europa verspringen de maten van de geleiders met 50mm, bij Ikea gebruiken ze oa geleiders van 520mm.

Langs de ene kant misschien goed voor de economie, maar des te desastreuzer voor het milieu... (en de consument wordt opgelicht).

Ieder zijn keus natuurlijk, maar deze feiten doen een mens toch wel eens nadenken...

Groeten,
Steven
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Deze blum scharnieren zijn beduidend mindere kwaliteit dan 'normale' blumscharnieren. Onlangs vertelde mij iemand dat blum en ikea in discussie liggen aangezien blum ze eigenlijk niet deze kwaliteit wil leveren ivm imagoschade. Of het waar is weet ik niet... Ik heb wel deze scharnieren een keer moeten monteren ik weet dat ik er iig de volgende keer niet mee wil werken. Klote afstellen en het erop klikken wil ook niet helemaal lekker in vergelijking tot de cliptop scharnieren die je bv bij meubelbeslag shops kan halen. Get scharnier zelf is nog redelijk acceptabel. Het kruisplaatje absoluut niet.

Bedankt voor de info. Ik ga eens vergelijken met een echte Blum. In elk geval vind ik ze al een wat beter dan de "Komplement" scharnieren (al was het alleen maar al voor het gemak)
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Voor wie de Ikea Komplement 130 scharnieren wil gebruiken moet er wel rekening mee houden dat de systeem 32 gaten op 37 mm afstand van de kastrand niet bruikbaar zijn. Deze scharnieren hebben gaten nodig op 28 mm van de kastrand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.