blog Karl Holtey over het maken van zijn schaven

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
jaap zei:
Voor wie niet de mailtjes van Christopher Schwarz ontvangt, hier de link naar de site van Karl Holtey waarop in detail te zien is hoe hij zijn schaven maakt.

Wow... Hij neemt het wel érg serieus. Geen wonder dat hij zoveel voor z'n schaven moet vragen :) 't Zijn natuurlijk wel juweeltjes maar voor mij is 't een beetje alsof je een glasplaat gaat snijden met een 2 karaats briljant in een gouden houdertje.

Arthur
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat zijn je bedoelingen met je antwoorden op dit en alle andere onderwerpen waar je zulke korte, afkappende antwoorden op geeft? Misschien heb ik het mis, maar het komt over alsof je even je gram haalt over alle onderwerpen die je niet aanstaan. Of heb ik het mis?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zelf gebruik ik de handschaaf niet erg veel. De holtey schaaf ziet er fantastisch uit. Of het de investering waard is weet ik niet. Wel een erg mooi product en een idem dito website. Momenteel zit mijn zoontje naast me met zijn nieuwe kettingzaag van 3 euro op de rommelmarkt. Het bedrag maakt niet veel uit als je maar plezier beleeft aan je werk/hobby.

rick
 
A

Athanor

Guest
Woodworker zei:
Wat zijn je bedoelingen met je antwoorden op dit en alle andere onderwerpen waar je zulke korte, afkappende antwoorden op geeft? Misschien heb ik het mis, maar het komt over alsof je even je gram haalt over alle onderwerpen die je niet aanstaan. Of heb ik het mis?


Jij zegt het, terwijl bij mij ook al wat vraagtekens begonnen te rijzen....

Misschien is het leuker als "de mooiste" zich in een nieuw topic even voorstelt? Als we zijn achtergrond kennen begrijpen we hem ook beter denk ik.....

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is ook een kunst om je ideeen of mening over te brengen zonder dat dat ten koste gaat van de eigenwaarde van anderen. Anders moet je je afvragen of je mening of ideeen wel zo belangrijk zijn dat je ze ten koste van anderen zonodig uit moet dragen. Het is tenslotte een forum van en voor bevlogen houtbewerkers, om elkaar te helpen, te stimuleren of om raad te vragen. We doen niet aan politiek of religie, dus het azijn hoeft niet uit de berichten te lopen; daar gaat geen positieve stimulans van uit. Het is geweldig dat er mensen als Karl Holtey zijn die zulke mooie schaven maken. Zij beschikken over het vermogen om voor zichzelf zulke hoge standaarden te maken, zij zijn het die hun creativiteit en vakmanschap optimaal combineren en wat het kost is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Het vermogen om het te kunnen is onbetaalbaar, dat is wat anders dan het te transformeren naar een winkelproduct met een prijskaartje. Als je alleen maar sensatie beleefd door naar het prijskaartje van exclusieve producten te kijken, dan mis je elk respect voor degene die het gemaakt heeft.
Die geld mijns insziens ook voor het "nut" van dingen. Wat is het nut van berg beklimmen, van rondjes schaatsen (zoals nu op tv in Vancouver), nou eigenlijk niks en eigenlijk juist dat waar de hele evolutie theorie op stoelt. Je willen meten met anderen, iets beter willen zijn, ook zoiets mooi kunnen maken, met als gevolg, goedkeuring krijgen, mensen een plezier doen met je inspanning. Ik kan me niet voorstellen, als er een paar honderd mensen bijeen komen en die dan mooie lange krullen schaven, dat dat geen nut heeft. Die mensen hebben een fantastische dag en van mij mogen ze!!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Goed gesproken Jaap! Als Dopeling wanneer die op dreef is ;)

Bovendien is zingeving niet aan rationaliteit gebonden: je zou het in het geval van de "schaafdag" ZEN-geving kunnen noemen :cool:

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Don, dat betwijfel ik. Ons forum kent veel leden de niet of nauwelijks reageren. Daarnaast zijn er elke maand meer dan tienduizend bezoekers die alleen lezen. Ik zal er mijn best voor doen om dit forum voor iedereen toegankelijk te houden en er voor zorgen dat mensen die met goede bedoelingen een bericht plaatsen niet een bak stront over zich heen krijgen van een of andere lomperik. We moeten de mensen juist uitnodigen en aanmoedigen om te posten, daar krijgen we met ons allen een beter forum van.

jaap
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Jaap,
Ik ben het met je eens.
Dit is een forum waarop enthousiaste houtbewerkers informatie uitwisselen. Er is verschil in ervaring en vaardigheid tussen de verschillende leden. En dat is prima, maar dat houdt ook in dat een ieder vrij moet zijn om te vragen en te reageren rekening houdend met de ander.

Bijdragen zijn belangrijk en worden, in ieder geval door mij, gewaardeerd. Ik vind echter dat ze moeten voldoen aan een aantal basisregels voor interpersoonlijke communicatie:

1) De inhoud van een comment mag een mening inhouden als die maar onderbouwd is met een ervaring. Een opmerking als "dom", "slecht" of "overdrev(f)en" voegt niets toe aan kennis of aan de inhoud van het topic.
2) Ook op deze site geldt dat de toon de muziek maakt. Iedereen doet zijn best om hier een leuk en lezenswaardig forum van te maken. Men dient dus te beseffen dat de manier waarop reacties geschreven worden belangrijk is.
3) In dit forum horen volgens mij meningen in de trant van "demooiste" niet thuis. Ik denk dat we er voor moeten waken dat dit een "meningenforum" wordt in plaats van een informatief forum. Meningenfora zijn er te veel en ze voegen niets méér toe dan het anoniem kunnen etaleren van weer een persoonlijke gedachte.

Beste Don,
Discussie lijkt me prima en uiterst zinvol, zolang er een onderbouwing van de mening is met een ervaring of doordachte visie of wat dan ook.
Op die manier blijft het mogelijk om buiten de betreden paden te denken. Laten we dat vooral niet verliezen.

Sorry voor de offtopic. Ik denk dat de topic van de heer Karl Holtey nu wordt bevuild door deze onverwachte wending van het onderwerp :oops:

Bart
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dit is wel een interessant onderwerp. omdat ik het vaak tegenkom in mijn werk.
Ik heb daar het volgende antwoord op:
Als ik van Arnhem naar Friesland rij, om daar bij een zeker iemand op bezoek te gaan, dan kan ik dat met een lelijke eend in topconditie, maar ook met een heel oude antieke Bentley die nog steeds in topconditie is. Ik weet dat als ik de keuzemogelijkheid zou hebben dat ik dan voor de Bentley zou gaan. Hoewel ik de kans loop met beide merken autos dezelfde reistijd te hebben. Ik geef niet voor niets dit als voorbeeld omdat ik helemaal idolaat ben van mooie antieke auto's terwijl ik nog niet eens een lelijke eend kan kopen. De Bentley waar ik het over heb is in alle opzichten fantastisch en vooral met veel liefde gemaakt door mensen die zeer betrokken waren bij hun product. Als ik al bedenk dat het carosseriewerk bij hele dure auto's met de hand wordt gehamerd en gewalsd . Geweldig. Dat is in het beste geval pure liefde voor je product en de weg er naar toe. Dat is de meerwaarde van dit product voor zowel de maker als de gebruiker. Stel je eens voor dat ieder product en iedere dienst van een dergelijke meerwaarde zou zijn voorzien. (!) Op deze manier kan ik begrip hebben voor mensen die heel mooi gereedschap kopen. Ik zou het niet doen omdat het voor mij geen prioriteit is.
Maar de mensen die dat wel doen dat zijn, behalve de patsers dan, mensen die wellicht -onbewust- geraakt worden door alles wat er bij is komen kijken bij de productie van het begeerde stuk gereedschap. Zij kijken als het ware achter het product, of er doorheen. Je zou dit ook kunnen doortrekken naar meubels. Waarom meubels maken als je voor een prikkie een flinke stapel veilingkratten kunt kopen voor je spullen? Waarom verkopen en kopen mensen mooie meubels? Als ik de kast zie die Intarsio kort gelden heeft afgeleverd dan ben ik het er wel mee eens dat zoiets als kunst wordt omschreven en doet het me goed om te weten dat deze kast wellicht nooit op de afvalberg wordt gegooid. Holthey schaven ook niet , Stanleys wel. Een Holthey schaaf lijkt me onverslijtbaar, menig Stanley kan na de productie gelijk bij het oud ijzer.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat ik zo leuk vind is dat Holtey het hele proces zo uitgebreid beschrijft op z'n weblog. Hoewel ik zelf wel nooit die graad van perfectie in m'n werk zal bereiken, is het wel een bron van inspiratie.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Seek zei:
Wat ik zo leuk vind is dat Holtey het hele proces zo uitgebreid beschrijft op z'n weblog. Hoewel ik zelf wel nooit die graad van perfectie in m'n werk zal bereiken, is het wel een bron van inspiratie.

Tja Seek, het is natuurlijk de vraag of die vergelijking wel helemaal eerlijk is ;). Die mate van perfectie haalt Holtey voor een groot deel uit zijn perfecte machinery. Alhoewel je wel veel technische en practische kennis moet hebben om die juist te kunnen bedienen. Ik heb zijn blog eens doorgekeken, maar als je ziet wat voor een apparaten, hulpstukken, machines, gereedschappen, frezen, tappen verdeelschijven, slijp-, zaag-, draai- freesmachines enz enz heeft, ongelofelijk. In dat licht bezien zijn zijn schaven nog goedkoop, ergens schreef hij dat hij er gemiddeld maar 30 per jaar maakt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik ben bang dat ik zelfs met al die machines niet dezelfde perfectie zou bereiken (nog even afgezien van het feit dat ik ze niet bedienen kan). Het is ook de hele filosofie en de gedrevenheid om tot het uiterste te gaan. Ok, bij de bouw van een sateliet gaan ze waarschijnlijk nog verder, maar zo voor een man alleen die "maar" een paar schaafjes maakt, is het wel heel bijzonder. Hij doet trouwens best ook nog veel detailwerk met de hand.
 

tuoh

Oud hout
Seek,

het klopt inderdaad dat de beste machine maar zo goed is als de bediener ervan, faalt de bediener dan faalt ook de machine, hoe duur of gesofisticeerd die machine ook mag zijn.

Het is nooit de machine die een meerwaarde geeft aan een werkstuk, maar wel de vakman die zijn machines kent en juist kan instellen.

Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
tuoh zei:
Seek,
Het is nooit de machine die een meerwaarde geeft aan een werkstuk, maar wel de vakman die zijn machines kent en juist kan instellen.

Helemaal mee eens André. Mijn handen moeten binnenkort in de revisie om nog houtwerk te kunnen maken (problemen met de pezen in mijn duimen).
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
ik wilde niet bod zijn ,maar het gaat om het houtbewerken ,en dat gaat ook heel goed met een gewone schaaf van nooit gedacht of stanley
Het staat natuurlijk wel geil zo,n schaaf van 200euro of meer,maar je gaat er niet beter door houtbewerken,dat wou ik er mee zeggen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Jaap,

Bedankt voor de info over het merk. Dit is voor mij een nieuwe. Niet iedereen beseft dat je gereedschap op meerdere manieren kan maken. Meestal heeft dit gevolgen voor de kwaliteit. Deze vakman legt zijn ziel en zaligheid in zijn product. Zelf regelmatig met Clifton en Lee Nielsen geschaaft. Heb ook de wat oudere Stanley schaven (nog gemaakt in Engeland). Inderdaad kan je met een goed afgestelde en nadat je je schaaf gevlakt en afgewet hebt er prima mee schaven. Maar het afstellen van de betere (duurdere ) merken gaat zoveel makkelijker. Maar je vakmanschap bepaald het resultaat. Kijk b.v. eens naar de japanse gereedschappen daar betaal je voor de status en aanzien van de maker. Er is dus voor ieder iets te koop als je er maar plezier in hebt.

Mert vriendelijke groet,

Wim Kluck
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.