Laden onder de werkbank

WR1944

Oud hout
Recentelijk had ik 3 scharnierende laden onder m'n werkbank gemaakt. De ruimte daaronder zou gereserveerd worden voor grote voorwerpen als systainers e.d. Maar nu m'n gereedschap uit Holland uitgepakt is en in flinke hopen over de werkbanken is uitgesmeerd wordt het eigenlijk te veel voor m'n toch wel enigszins rommelige natuur. Dus besloot ik laden te gaan maken om zaken als vijlen, meet- en aftekengereedschap, tangen en sleutels enz. ordelijk en overzichtelijk op te gaan bergen. Iets soortgelijks had ik al in Holland gedaan en het beviel me uitstekend. Nu gaat het (natuurlijk) wel een maatje groter worden.

Na wat reken- en schetswerk besloot ik 5 laden te gaan maken die op aluminium hoeklijn van 3x25 zouden gaan glijden. De hoogte wordt 90, de breedte ca 480 en de diepte 500. Het front wordt iets breder om het gat wat af te dichten en tegelijk als aanslag te dienen tegen te ver in de opening te schieten. Alle onderdelen heb ik in schaal 1:5 uitgeknipt om op een 2'x4' schaalmodel te nesten. Ik had iets minder dan 3 platen nodig van 1/2" multiplex. Met het nesten kan je ook de modellen zodanig uitleggen dat je met de minste hoeveelheid omstellingen aan de zaagtafel de platen kan zagen.
P1011309q.jpg

Vervolgens werden de groeven voor de bodem gefreesd. Om het splinteren tegen te gaan zaagde ik eerst een millimeter in en dan de frees er langs. Voor het front liet ik de groef vlak voor de einden stoppen om minder slordig over te komen. De zijkanten zouden met potgaten aan het front vast komen en de achterkant met "gewone" schroeven aan de zijkanten. De bodem wordt in de groef gelijmd.
P1021311q.jpg

P1021310q.jpg

Met afstandstukken werden de zijkanten aan het front bevestigd.
P1021313q.jpg

P1021312a.jpg

Met hoekklemmen kon ik de achterkant vlot aan de zijkanten vastmaken.
P1021314q.jpg

Om het splijten van het niet al te beste Chinese multiplex zoveel mogelijk tegen te gaan heb ik een setje met speciale verzinkboren gekocht.
P1031315q.jpg

De gekochte aluminium hoeklijn heb ik gehalveerd en van verzonken gaten voorzien.
P1031316q.jpg

Omdat de ondergrond niet helemaal waterpas was moest ik de eerste geleider met shims stellen voordat ik kon gaan schroeven.
P1031317q.jpg

Bij het manoevreren in de nauwe ruimte kwamen alle hulpstukken van de Festool T15 boormachine in actie. De volgende hoeklijnen stelde ik met afstandstukken.
P1031318q.jpg

Nadat ik de laden ging passen moest ik de bovenste lade iets lager maken om te passen.

Home Depot had geen houten knoppen van m'n standaard formaat dus ik moet de 3 knoppen van de oude laden gebruiken.

Voor de vakverdeling gebruik ik strippen multiplex van 40 hoog. Afhankelijk van wat er in gaat pas ik de indeling aan. Ik zal nu wel wat minder last gaan hebben van zwerfgereedschap als de drie vakken vol met laden zitten.

De volgende bijdrage heeft de overige foto's.
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Klinkt heel bekend het overschot aan gereedschap op de werkbank :) mooie oplossing zo

Heb zelf 1,5 jaar terug ook een ladekast onder de werkbank gemaakt, en hierbij de bodem van de lades als geleider gebruikt, die in sleuven in de zijkant van de kast liepen. Even goed ingesmeerd met was en het loopt als een trein.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mooie oplossing voor een universeel probleem.
Zit er aan te denken om onder mijn MFT een kast te maken, maar dan met twee brede lades.
 

WR1944

Oud hout
Mooie oplossing voor een universeel probleem.
Zit er aan te denken om onder mijn MFT een kast te maken, maar dan met twee brede lades.

Wupsie, die ladekast zou ik dan op wielen zetten anders wordt de MFT te lomp om te verplaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg ruimte onder de tafel houdt voor je voeten en knieen. Anders loop je er constant tegenaan. Probeer maar eens hoe het in de praktijk werkt als je de plint onder een aanrecht opvult zodat het front van de kastjes door loopt tot op de grond.
Om optimaal je laden te kunnen indelen moet je de zaken die je er in wilt opbergen verzamelen en uitstallen alsof ze in een lade liggen. Dan kan zien hoe hoog de laden moeten worden en waar je eventuele schotten kunt maken. Maak die schtten niet te hoog dan kan je makkelijker de spullen pakken. Na zo'n 100 laden leer je de valkuilen wel. :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@WR1944: Bedankt voor de meer dan nuttige tips.
Het irriteerd mij altijd mateloos als ik voor de hulpstukken een kast op een andere wand moet openen.
Verder is de mft niet alleen mn zaagtafel, maar ook mijn frees en montage tafel, wat mij handig lijkt, is dat er bijvoorbeeld na het zagen of frezen, deze machienes onder het werkblad gestald kunnen worden.
Ook is het de bedoeling dat de overige gereedschappen, zoals klemmen, benchdoiggs en wat dies meer zij, in lades opgeborgen kunnen worden.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Om het splijten van het niet al te beste Chinese multiplex zoveel mogelijk tegen te gaan heb ik een setje met speciale verzinkboren gekocht.
Bekijk bijlage 3139



Lijkt het nu of dat boorttje licht taps loopt?
Volgens mij zie ik ik dat steeds vaker langskomen op het www. Of is het een vertekend beeld?

Weet iemand toevallig hoe die heten of waar je die kan kopen?

Lijkt mij namelijk erg praktisch. Kan iemand daar iets over zeggen?
 

WR1944

Oud hout
Het klopt dat de boor naar de punt wat dunner wordt. Zo kun je op nagenoeg de schroeflengte voorboren. Ik heb het als een setje gekocht bij Woodcraft. De boortjes zijn volgens de Amerikaanse schroefnummering. Het setje loopt van #4 tot #12.

Die nummering is een typische Amerikaanse idiotie. Er waren ooit twee toonaangevende fabrieken in Amerika die schroeven maakten. Elk had z'n eigen maatsysteem, de een met nummers en de ander met inches. Toen de grootgebruikers om eenheid in de aanduidingen begonnen te schreeuwen heeft men een compromis gesloten. Tot 1/2" bleven de nummers gehandhaafd en daarboven alles volgens de inch-maten. En ruim 100 jaar later bestaat die idiotie nog steeds.

Ik zie zowaar dat bol.com ze voert.
https://www.bol.com/nl/p/verzinkbor...oren-boor-verzinken-7-delig/9200000089647356/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.