Beitel rug vlakken

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier heb je iets over Grothaus, niet veel, maar meer dan niks: http://www.alte-beitel.de/grothaus_j_j.html

Ik zou me echt niet druk maken over die bolling in die beitel. Aangezien het in het zachte deel zit kan je met een vijl wel wat bereiken, maar ga zeker niet met bandschuurmachines klooien, veel te veel kans dat je het alleen maar krommer maakt. Ik heb ook een beitel die zo krom is en toch is het mijn lievelings "paring chisel".
"Gewoon" even die putten eruit schuren, dat is al genoeg gedoe en dan polijsten en slijpen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
In de komende 20 jaar zul je denk ik 1 cm van de beitel opmaken, als je goed leert slijpen. De cm extra die je dan vlakt is puur voor stabiliteit. Zodat je elke keer weer terug de juiste plek raakt met voldoende druk.
Vlak is nooit vlak, daarom is een kleine vlakte makkelijker en zorgvuldiger.

Gebruik zeker geen slijpschijf dat gaat veel te snel, gewoon een grove slijpsteen.

Je zou wel de hele rug van de beitel eerst vlak kunnen maken op een slijpschijf ( voor gelijding als je met mallen werkt) waarna je zoals ik eerder beschreef de 2 cm fijner slijpt tot er een gepolijst spiegelend oppervlakte ontstaat. Dan kun je elke keer je braam weg slijpen met een fijnere steen.

De stenen zul je ( redelijk) vlak moeten houden.n.

Ik gebruik 2 grove stenen van de zeedijk in amsterdam. ze hebben 4 dezelfde kanten. Deze vlak ik aan elkaar zoals de oude tempels gemaakts zijn, in plaats van scherp zand gebruik ik carborundum poeder.

Twee stenen tegen elkaar vlakken, dan een steen opzij leggen en de derde ermee vlakken, dan weer terug naar de tweede etc, tot je genoeg hebt. Het poeder raakt steeds de hoge punten!
De 3e steen is een zekerheid om niet hol/ bol te werken
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.