Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Beitel rug vlakken

  1. #1

    Beitel rug vlakken

    Nu heb ik een heeeele tijd terug een aantal oude beitels in ontvangst mogen nemen. Echter heb ik nu pas tijd om ze wat op te knappen ed. Ik had ze al wel in citroenzuur gelegd en dat heeft redelijk geholpen. Na een beurt met een nylon schoonmaak borstel (http://www.wolfcraft.com/en/products...s/p/index.html) erover heen gegaan te zijn ziet hij er redelijk uit. Het enige probleem is dat deze beitels gruwelijk misbruikt zijn. Hoe kan ik de rug hiervan vlak krijgen? Met een schuurschijf op een haakse slijper? Of zijn er andere manieren? Dat er een klein krasje oid in blijft zitten vind ik niet erg, maar als ik de rug van de beitel op een vlak oppervlak leg ligt de snede zowat één mm in de lucht.

    Tevens heb ik een vraag waarmee houten handvatten van beitels te behandelen... Met een olie (tung- of gekookte lijnolie) of een lak?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles

  2. #2
    Een wat ruwe oplossing zou kunnen zijn met een bandschurmachine. Die stationair opstellen en dan je beitel er vlak opdrukken. Steeds fijnere korrel et voilà... Probleem zal zijn hoe je de beitel vasthoud.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

  3. #3
    Hmm dat is inderdaad ook een manier. We hebben op het werk wel een stationaire bandschuurmachine voor metaal staan. Weet iemand trouwens of dit een gesmede beitel is? Gezien het heft en de aansluiting met het handvat niet een symmetrische vorm heeft. Het merk is iets van A Grothaus of J Grotkaus dat kan ik niet helemaal duidelijk uitvogelen.
    Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles

  4. #4
    Zo'n beitel hoeft niet vlak te zijn. Veel bezwaarlijker hier lijken me al die putten in het oppervlak. Die zitten de scherpte van de beitel in de weg.

    Veiligste is 80 grit schuurpapier op een glasplaat lijmen en dan er een middagje voor uit trekken. Regelmatig het schuurpapier schoon maken en ook niet te zuinig zijn om het te vernieuwen. Daarna ga je over op fijner schuurpapier of je slijpstenen.

    Zomaar even nieuwschierig, welk merk staat er op die beitels?

  5. #5
    Klopt, hij hoeft niet inderdaad niet perfect vlak te zijn. Doch vind ik het lekkerder werken als de snede het hout iig raakt als hij op de rug ligt en over het hout glijdt. De zijkanten van de rug lijken wat op te krullen. Zie ook de fotos voor wat verduidelijking.
    SAM_2820.jpg
    SAM_2814.jpg


    Die putten die de scherpte in de wegzitten, daarmee bedoel jij de putten die in de rug zitten neem ik aan? De bovenkant en zijkanten hebben daar geen invloed op naar mijn inziens. De zijkanten misschien een klein beetje.

    Voor het merk, zie de vorige post
    Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles

  6. #6
    Zonder ervaring terzake zou ik zeker niet opteren voor vlakken op een bandschuurmachine. Meestal eindig je dan met een bolle of scheluw geschuurde rug
    Een vel schuurpapier op een vlakke ondergrond werkt veel beter en juister, je loopt dan ook geen gevaar op overhitting van het staal bij het met de hand schuren. Die bramen aan de zijkant zou ik al een stuk wegvijlen, tot een fractie boven de rug, de rest dan met schuurpapier of een grove afwetsteen.

    Handvat in de lijnolie is perfect, zo blijf je nog wat grip hebben, dit in tegenstelling met een gelakt exemplaar.

    Het is zonder twijfel een gesmeed exemplaar van een (hak)vermoorbeitel, alhoewel in principe elke houtbeitel gesmeed word, al dan niet machinaal.

    Zoals te zien aan het hecht, dit is een beitel voor het (heel) zware werk. Mooie aanwinst.


    Mvg,

    André

  7. #7
    Zonder ervaring terzake zou ik zeker niet opteren voor vlakken op een bandschuurmachine. Meestal eindig je dan met een bolle of scheluw geschuurde rug
    @TUOH, Volgens mij gebeurd dit als je de beitel ergens oplegt en je dan de bandschuur erop zet. Als je de bandschuur stationair opstels en dan de beitel er vlak opgelt en drukop de bovenkant zet dan kun je hem nooit scheluw of bol schuren toch?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

  8. #8
    Je zou er van staan kijken, ja, ook bij een stationair opgestelde bandschuurmachine. Zonder één of andere slijphulp loopt het meestal fout.
    Uit de vrije hand proberen vlakken vraagt training, je moet namelijk constant bijsturen om een mooie vlakke rug te krijgen, het is een complex proces op een schuurmachine.

    Mvg,

    André

  9. #9
    Ik heb het over het gehele vlak vlakken ineens op het vlak van de bandschuur en dan liefst in de lengte van de draairichting? Dan hoef je toch nauwelijks bij te sturen?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

  10. #10
    Zo doe ik het ook en het werkt goed tot nu toe, het gaat sneller, maar het principe is gelijk aan op een watersteen of een plaat met schuurpapier volgens mij.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top