To Domino or not to Domino

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heel goed om die machines eens naast elkaar te zetten.

De frezen die in mijn DD40 zitten, zijn niet groter dan de deuvels. Dus ik snap niet waar die 0.4mm afwijking vandaan komt. Een ruimer gefreesd gat is ook niet nodig als je nauwkeurig werkt. En bij mij is een potloodstreep dus voldoende. En dat is gewoon een timmermanspotlood, daarmee kan je echt wel een dun lijntje zetten ;)

Ik gebruik dus de lineaal niet. Maar dat mag iedereen zelf bepalen natuurlijk. De lineaal is vooral handig bij gatenrijen.

De mafell heeft ook andere mogelijkheden (dan potloodstreep) om de positie te bepalen. Maar dat zal de domino ook wel hebben.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
eens zien! ik heb nog even 2 vraagjes :)


1 over de Domino's zelf om even een idee te krijgen van het formaat van die kleine houten rakkers, en 1 vraag over het verschil tussen de 500 en de XL.


1. In de Festoolfolder vind ik een overzicht van de bestaande formaten. Daar staan 2 afmetingen bij zoals 8x40. Ik snap dat de Domino dan 8mm dik is (voor de 8mm frees) en een lengte heeft van 40mm. Maar hoe breed zijn alle deuvels?

Kan iemand mij dat vertellen?


2. Voor het toepassen in meubels wordt door Festool de 500 geschikt geacht. Maar omdat ik eigenlijk naast meubels ook iets zwaarders zo willen maken zoals een workbench-onderstel vraag ik mij of in hoeverre die XL niet geschikt is voor meubels met plaatwerk van bijv, 18 en 22 mm MDF . Wie weet daar het antwoord op? Is het zo dat een XL gewoonweg niet inzetbaar is vanwege de grote deuvels (terwijl de 500 en XL het formaat 8 en 10 mm overlappen) of kan je met die machine dat "dunne" plaatwerk gewoon niet aan? Juist de extra's die de XL heeft, zoals de extra aanslagpennen in plaats van de kunststof nok van de 500 en de ergonomischer bediening bevallen mij denk ik goed.

Vanmiddag nog even een Ferm Lamellenfrees vatsgepakt maar dat gaat 'n in elk geval niet worden hahahaha.
 

Bijlagen

  • Domino'sJPG.jpg
    Domino'sJPG.jpg
    33 KB · Weergaven: 300

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Vraagje ook aan BENCHWORKS:

Ik heb ze allebei en de XL neemt niet echt werk over van de 500, hij werkt op een andere schaal. Mijn vierkants gatenboor en pennentafel zijn sindsdien wel werkloos geworden.
Dus het hangt af van de grootte van je projecten, de kleinste frees van de xl is 8mm, dus moet je in theorie minimaal werken met 24mm dik materiaal. je kan hier dus geen 18mm kasten mee gaan maken. Maar voor tafels, werkbanken, deuren enz is hij ideaal.
Maar je zegt zelf dat je al uitgerust bent om middelgrote en grote verbindingen te maken, dus is het mogelijk interessanter voor jouw om met de 500 te beginnen.
let op dat die absoluut aan een stofzuiger moeten hangen, en bij de 500 moet je echt een set van alle freesjes erbij kopen want anders loop je volledig naast het volle potentieel van deze machine.


BW, in een ander topic stel jij het bovenstaande, zou jij dit aan mij kunnen uitleggen? Want ik zou graag weten hoe je hier aan komt omdat ik naar de XL neig maar toch met plaatmateraail aan de gang wil.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op het door Jaap geposte lamello filmpje laten ze zien hoe een tussenbodem gefreesd wordt. Dit kan op dezelfde manier met een domino 500, denk ik.
Met de xxl kan het volgens mij niet, omdat de afstand onderkant zool vd machine tot boor te groot is voor plaatmateriaal.
Deze methode kun je ook niet toepassen met de duodeuvelaar, wat mij ook een nadeel lijkt van die machine, voor de meubelmakers die enkele stuks maken.

Die ferm lammello zou ik niet kopen als ik hem wekelijks zou gebruiken, voor een paar keer per jaar voldoet hij goed.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Vind het trouwens wel van lef getuigen als Gereedschappro een test houd tussen de houtverbindingsmachines, denk dat de uitslag daar van tevoren wat minder vast staat dan bij de eerdere testen.
Denk dat de lammello en de duodeuvelaar goede machines zijn waar je ook een paar andere leuke dingen mee kunt doen, (scharniertjes verzinken, rijboring) maar dat de domino's de meest veelzijdige en sterkste verbindingen geven. Het hangt er maar net van af wat je ermee wilt doen wat de beste machine is.

Alleen lijkt mij de domino de meest gecompliceerde machine: eerder kans op storing/defect?? Op het forum hoor je daar niemand over in elk geval.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Alleen lijkt mij de domino de meest gecompliceerde machine: eerder kans op storing/defect?? Op het forum hoor je daar niemand over in elk geval.

Dat viel me ook op. Eigenlijk is die Lamello een erg eenvoudige machine qua constructie. Gewoon een schijfje wat ronddraait. Het gaat ook erg snel om een groefje te frezen met de Lamello.

Het prijsverschil valt me al bij al nog wel mee eigenlijk. Een goed lamello (merk) kost ook al gauw rond de 500 euro?

Bij Toolnation hebben ze overigens een mooie aanbieding (denk ik)?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
MaartenS, als je pennen gebruikt dan moeten die in theorie 1/3 van de dikte van het materiaal zijn, zodat er evenveel materiaal boven en onder de pen zit dan er in de pen zit. Dus een pen van 8mm werkt best in materiaal van minimaal 24mm (3x8mm). In kasten van 18mm panelen zou je een 8mm pen kunnen zetten, maar dan heb je maar 2x5mm over. En in plaatmateriaal is de kans dan zeer groot dat die gaat splijten door de druk van de domino en en de lijm die zijn weg zoekt bij het persen!

En voor mezelf, en ook van horen op de FOG is de populairste domino voor 18mm kasten, de 5mm domino. Want 5mm beuk is nog steeds sterker dan de overige 13mm mdf of spaanplaat, de verbinding is dus sterker dan bij een 6 of 8 mm domino met een zeer kleine kans op splijten. En het probleem van de 6 en 8 mm domino is wanneer je freest op de vlakke kant die 18mm diep is, dat je er door uit freest, wat niet kan bij de 5mm.

De XL is inderdaad beter gebouwd, met zijn instelbare diepte en de minimale en maximale diepte die je kan instellen en snel selecteren. En dan vooral ook de 6 aanslagpennen zijn een verbetering. Maar hij is ook zwaarder en minder delicaat te hanteren voor op kleine werkstukken.
Ideaal gezien heb je ze allebei nodig, maar als je echt de XL wil, dan is het misschien handig om ernaast te investeren in een lamellenfrees voor plaatmateriaal, want ik denk zelf dat je de aanslag van de XL niet laag genoeg kan zetten om hem te centreren op 18mm materiaal. Dan zou je er een tussenplaat op moeten monteren waardoor het venster met lijntjes erop verder van het materiaal zal liggen. Ook ligt de bodem van de XL op 10mm van het midden van de frees, je kan dan niet op een tafel werken met 18mm materiaal.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat misschien ook een voordeel kan zijn voor een profesioneel meubelmaker is de uitstraling van de verbinding. Ik denk dat voor de klant, voor zover hij het te zien krijgt, een domino redelijk exclusief over komt, beter dan een deuvel die in elke bouwmarktkast zit.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Niet om vervelend te zijn, maar ik lees overal op dit forum: Festool alles in systeem. Dit wordt vooral gebruikt door mensen die door Festool gesponsord worden of door mensen die bij Festool werken. Kan iemand me vertellen hoe de domino in dat systeem past?

Ik had namelijk als 1 van de eerste in NL een stapel domino's staan en ik direct enthousiast mijn Festool 32mm systeem rail gepakt om daar de handige om de 32mm gaatjes mee te maken, voor kastjes etc. Maar ik kreeg voor geen mogelijkheid de domino erop. Na veel gezoek naar accessoires en lezen, blijkt het niet te kunnen.
Waarom past dat niet in systeem?
 
Laatst bewerkt:

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Wat misschien ook een voordeel kan zijn voor een profesioneel meubelmaker is de uitstraling van de verbinding. Ik denk dat voor de klant, voor zover hij het te zien krijgt, een domino redelijk exclusief over komt, beter dan een deuvel die in elke bouwmarktkast zit.

Bjorn: Dan is lamello Invis the way 2 go voor je!
http://www.youtube.com/watch?v=2BGoMjswO8A
Voordeel is dat je een terug keer opdracht erbij heb. Zodra ze gaan verhuizen kan je het voor ze demonteren en weer monteren. Dat zou ik gratis doen als service en wie weet krijg je een vervolg opdracht.

Echte Duitse gilde mannen vinden deuvels het beste systeem omdat je daar alleen mee kan werken als je goed bent. Als je loopt te klooien dan past het niet. Met lamello en domino kan je altijd speling maken, zodat het past en dat vinden ze niks.
Let op: dit zijn niet mijn worden maar meubelmakers die ik spreek op Duitse beurzen.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat klopt, die deuvelmachine heeft als nadeel dat je super secuur moet werken als je de bijbehorende rails niet hebt of gebruikt. Ik zeg ook niet dat domino's meer vakwerk is, ik denk dat het voor klanten wat meer maatwerk idee is als je een verbinding hebt die je niet bij elk ikea meubel tegenkomt.
Die echte Duitse gildemannen mogen van mij het moeilijkste systeem het best vinden, waar het mij om gaat is een sterke en snelle verbinding.
Maar zoals eerder gezegd, ik denk dat elk systeem z'n voordelen heeft en dat het van het werk dat je ermee wilt gaan doen afhangt wat voor jou de beste machine is.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Als je met de deuvelmachine de DD40 van Mafell bedoeld dan heb je zeker geen rail nodig om snel en juiste gaatjes te maken. Ik zelf denk wel dat de rail 40% van de machine is maar er zijn mega veel mensen die alles uit de hand doen, waar hij ook zeker voor gemaakt is.

Verder helemaal met je eens. Het hangt enorm af ook hoe veel je zelf uit een machine kan halen. De een maakt een huis met een tandenstoker en de ander heeft er 50 machines voor nodig. Hoe slim een machine ook in elkaar zit je moet het er wel uit kunnen halen. Daar kunnen alle fabrikanten nog stevig mee aan de slag want er is er geen 1 die alles goed en duidelijk uitlegt. Gemiste kans.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik weet niet of Duitse gildemannen zich bezig houden met een handmatige deuvelmachine, eerder met rijgatboor machines. Misschien vinden ze het ook beter om hun kasten met een strijkijzer af te plakken? :p Maar als je enkel ikea type kasten op kleine schaal maakt dan is de DD mogelijk wel beter dan de domino, de DD heeft een gesofistikeerd rail systeem omdat deuvels ultra precies geboord moeten kunnen worden want bij de minste afwijking past het niet.
De domino heeft dit niet omdat zulk een complexe opstelling niet nodig is, er zijn een paar pogingen geweest op de fog van gebruikers die een mal maakten voor de domino op de LR32 rail.
Maar het heeft nooit overgeslaan want je kan de gaten indexeren met de ingebouwde indexerings pen, en als je ze verder uit elkaar wil dan heb je een indexerings accessoire. je kan werkelijk een ikea kast in elkaar zetten met de domino zonder één keer te meten of een lijn te tekenen.
 
Laatst bewerkt:

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
je kan werkelijk een ikea kast in elkaar zetten met de domino zonder één keer te meten of een lijn te tekenen.

Mooi argument voor de domino. Dat is toch één van de belangrijkste dingen waar ik het voor wil gebruiken...

@SanderGP jij verkoopt ze niet op je shop zag ik?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou voor het maken van een werkbank of af en toe een tafel geen Domino XL aanschaffen. Als houtbewerker maak je dat toch met een mooie (doorlopende?) pen/gat verbinding. Geeft veel meer voldoening en blijft superieur t.o.v. een domino verbinding. Ben bezig met een klein burootje en had alles al gezaagd en er wel een beetje spijt van dat er niet wat meer handwerk in gaat zitten. Het is nu veel domino werk, wat wel prima is, maar voor mij is niet alleen het doel belangrijk, maar ook de reis er naar toe en als hobby reiziger is tijd niet de kritische factor.


jaap
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Met houtbewerken in je comfortzone zitten. Jaap, ik dus ook. Iets moois maken zonder op de tijd hoeven te letten.

Mvg,
Koos
 

WR1944

Oud hout
Ik heb met een paar maanden tussenruimte drie deuren gemaakt waarvan één deur de originele onderdelen weer gebruikt zijn. De verbindingen tussen de verticale en horizontale elementen maakte ik met twee kingsize deuvels per verbinding. Met een mal werden beide gaten geboord en gevoelsmatig komt de sterkte in de buurt van de XL-domino's. Bij de laatste deur dacht ik dat het wel handig zou zijn om de XL te hebben. Maar zelfs als een hobbyist ging me dat een stukje te ver. Ik ben bang dat ik moet wachten tot ik een goede aanleiding heb om de XL alsnog aan te schaffen. Er zitten een paar vage opdrachten als een hope chest en een shadow box in de pipeline maar nog geen deur of een vergelijkbare opdracht.
De 500 Domino vind ik nog steeds een geweldig apparaat. Met het stijgen van de ervaring gaat de nauwkeurigheid ook omhoog en ga je op steeds "vreemdere" plaatsen de domino's inzetten zoals laatst met een krukje. Daar kon ik exact midden in een vlak domino's frezen onder een hoek met een simpel hulpstukje.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Niet om vervelend te zijn, maar ik lees overal op dit forum: Festool alles in systeem. Dit wordt vooral gebruikt door mensen die door Festool gesponsord worden of door mensen die bij Festool werken. Kan iemand me vertellen hoe de domino in dat systeem past?

Ik had namelijk als 1 van de eerste in NL een stapel domino's staan en ik direct enthousiast mijn Festool 32mm systeem rail gepakt om daar de handige om de 32mm gaatjes mee te maken, voor kastjes etc. Maar ik kreeg voor geen mogelijkheid de domino erop. Na veel gezoek naar accessoires en lezen, blijkt het niet te kunnen.
Waarom past dat niet in systeem?

Zucht :p daar gaan we weer, maar let op de Ds400 schuurmachine is ook niet te gebruiken met een geleiderail.
Simpelweg omdat het niet nodig is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.