To Domino or not to Domino

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik kan me serieus niet voorstellen dat je een compleet accuraat resultaat krijgt als je geen geleiding gebruikt bij het plaatsen van deuvels en er geen speling wordt gegeven. Je hebt met aftekenen en stellen van de machine altijd afwijking. Het feit dat je speling in kunt bouwen vond ik nu net 1 van de grote voordelen van de domino, scheelt een hoop tijd.

Mijn ervaring is dat als je een beetje precies je best doet dat je de speling niet nodig hebt.

De Mafell heeft volgens mij geen speling maar wel frezen die 1 of 2 tiende mm groter zijn dan de deuvels. Als je ipv 8mm 8.2mm frezen gebruikt heb je tussen 2 deuvels in totaal 0,4mm speling. Daar zou je mee moeten kunnen werken. Maar let wel 0,4mm is wel zichtbaar in je werk.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Tja, als je met massief houten panelen werkt, dan werkt het hout al gegarandeerd meer.

Maar dan naar verwachting wel ongeveer in gelijke hoeveelheid als je gelijke materialen van gelijke droogte gebruikt
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik ga eens meelezen hierzo :) ik zit met de dezelfde vraag...Lamello of Domino...en dan ook nog...de 500? of de 700??.ik heb nogal wat filmpjes bekeken op youtube, dat is nog eens leerzaam, handig hoor.


die Mafell Duo is ook een veelbelovende machine overigens :)


Je eigen dominos maken is zeer de moeite waard!
Ik heb werkelijk nog nooit domino's bijgekocht, als mijn voorraad op is dan verzamel ik wat stukken resthout die ik hiervoor opzij leg, en dan in 1-2 uur tijd maak je een emmer vol, genoeg voor een jaar of twee. Gewoon al je resten op gewenste breedte zagen en schaven, dan kanten afronden op de freestafel en dan in stukjes van de gewenste lengte zagen.

Vooral bij de domino XL doe ik het want daar maak ik ze iedere keer op maat van het project, die gebruik ik eerder als een langgatboor want ik boor vaak 4-5 keer langs elkaar om brede pennen te gebruiken.

wat een TOPTIP!!!!! :D
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
De keuze van de machine is volgens mij sterk afhankelijk van wat je maakt of wat je van plan bent om te maken.
Ik maak vooral kasten en vaak met lades. De lamellofrees is voor mij daarbij eigenlijk onmisbaar omdat het zeer snel werkt. Bovendien krijg ik steeds vaker de vraag of het meubel demontabel is. Bij de lamello heb je hiervoor verschillende mogelijkheden, en kan ik deze opties leveren. Ook geeft de lamello i.c.m. lijm meer dan genoeg stevigheid om een stevig geheel te maken.
Een paar jaar geleden heb ik een tijdje de domino op proef gehad en heb er een hekwerk en een paar stoelen mee gemaakt. Het werkte prima, alleen was het mij allemaal te prijzig en ik vond het weinig voordelen hebben t.o.v. mijn langgatboor.

Per jaar gebruik ik ruim twee dozen lamello's (ongeveer 2000 stuks). Dat kost me zo'n 60 euro, voor de domino blokjes zat ik (meen ik) destijds rond de 700 euro. Dat werd me allemaal te gortig. (het zelf maken v/d blokjes is een optie, alleen vind ik dat niet echt passen, je koopt zo'n apparaat voor de tijdwinst en die gaat dan deels weer verloren).
Bovendien moest ik meerdere frezen aanschaffen die ook niet goedkoop waren, want standaard zat er maar één maat bij (mogelijk dat dat nu anders is)
Kortom na de proefperiode heb ik de domino weer ingeleverd. Maar ik kan me voorstellen dat de domino voor constructies die meer krachten te verduren krijgen voordelen kan bieden.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Maar dan naar verwachting wel ongeveer in gelijke hoeveelheid als je gelijke materialen van gelijke droogte gebruikt

Maar hout is een natuur produkt en nooit helemaal gelijk.
Frezen van gaten op 10e milimeter is zinloos.(maar wel zo nauwkeurig mogelijk werken)
Als je het hout een dag weg legt is het de volgende dag toch allemaal weer anders. daar moet je als goede houtbewerker juist mee om kunnen gaan.
 

PBT

Actieve deelnemer
waar ik een beetje mee zit,... ik maak deuren, hiervoor zou de domino xl ideaal zijn voor het maken van de "pen en gat" verbindingen, maar voor deze deuren moeten ook vaak panelen gemaakt worden, hiervoor zouden zowel de normale domino als de lamello perfect zijn... ik ben er nog niet echt uit wat het gaat worden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn XL gebruik ik voor alles wat te groot is voor de gewone, deuren en poorten enz... Ze zijn complementair want mijn XL heeft geen werk van de 500 overgenomen.
Panelen of tafelbladen maakte ik vroeger ook met de lamello of gewone domino, maar dat heb ik al lang opgegeven ten voordelen van een verlijmfrees op de freesbank, veeeel minder schuurwerk achteraf want de delen zijn nagenoeg perfect vlak verbonden. Bij de domino en zeker lamello heb je vaak een verschil van 0-0.5mm, bij een beuken werkblad betekend dat een eeuwigheid om vlak te schuren.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
BW,

2 vraagjes :)

ik vind het moeilijk om te bepalen waar de grenzen van beide machines liggen, of liever gezegd wanneer de XL het constructietechnisch van de 500 zou moeten overnemen.
Aangezien de 500 en 700 elkaar overlappen met 2 maten Domino, namelijk de 8 en 10 mm.

Of kun je bij meubelmaken (dressoirs, keukenkastjes etc) de 500 inzetten en als slechts voor één veranda zwaarder zou moeten je misschien beter dubbele Domino's gebruiken waar de XL met één grotere Domino zou uitkunnen? Of zelfs overschakelen op meer traditionelere houtverbinden bij zwaardere balken?


En zo'n verlijmfrees, dat is vast geen freesje voor in de OF1010? Dat is 12mm spantang-werk in een zware freesbank? Heb je een voorbeeldje van zo'n lijmfrees?
Ik heb wel eens zo'n freesje gezien geloof ik, met een teflon passtukje om moeiteloos de hoogte in te stellen, frees los, passtuk erin, frees fixeren en klaar!

In eerste instantie ben ik geintresseerd in het maken van soortgelijke meubels als onderstaand:

1416small.jpgWittekast-cottage.jpg
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor meubels zoals hierboven is de 500 meest gepast, als je plannen maakt voor je meubels en daarbij geen pennen breder den 10mm en dieper dan 25mm in hebt, dan kan het met de 500.
De 500 is veel polyvalenter met zijn frezen van 4 tot 10 mm breed kan je werken met materiaal van 12 tot 30 dik, en zelfs meer. De XL is ideaal gezien niet inzetbaar op materiaal dunner dan 24mm (3x8mm)
Er zijn er die uitzonderlijk deuren maken met de 500, het is mogelijk indien je genoeg domino's zet maar niet ideaal!

Voor de verlijmfrees gebruik ik iets van dit type op de zware freesbank met aanvoerder, het bestaat ook voor bovenfrezen of freestafels. Maar als je een freesbank hebt dan gaat dat daar makkelijker op.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Voor meubels zoals hierboven is de 500 meest gepast, als je plannen maakt voor je meubels en daarbij geen pennen breder den 10mm en dieper dan 25mm in hebt, dan kan het met de 500.
De 500 is veel polyvalenter met zijn frezen van 4 tot 10 mm breed kan je werken met materiaal van 12 tot 30 dik, en zelfs meer. De XL is ideaal gezien niet inzetbaar op materiaal dunner dan 24mm (3x8mm)
Er zijn er die uitzonderlijk deuren maken met de 500, het is mogelijk indien je genoeg domino's zet maar niet ideaal!

Voor de verlijmfrees gebruik ik iets van dit type op de zware freesbank met aanvoerder, het bestaat ook voor bovenfrezen of freestafels. Maar als je een freesbank hebt dan gaat dat daar makkelijker op.

Ik heb percies dezelfde verlijmfrees ik hem hem een keer gebruikt en toen kreeg ik geen mooi resultaat hij sloeg van het ene deel het bovenste verbindinglapje eraf hoe stel jij deze frees in ? Ik heb er wel een hoogte plaatje bij zodat ze altijd exact even hoog zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb percies dezelfde verlijmfrees ik hem hem een keer gebruikt en toen kreeg ik geen mooi resultaat hij sloeg van het ene deel het bovenste verbindinglapje eraf hoe stel jij deze frees in ? Ik heb er wel een hoogte plaatje bij zodat ze altijd exact even hoog zijn.

Uit ervaring en "trial and error" heb ik ondervonden dat je best de frees regelt zodat het uiteinde van de tand precies op de rand van het hout valt, dan heb je op één stuk inderdaad een erg scherpe en gevoelige rand, maar dat geeft het beste resultaat omdat die scherpe kant het andere stuk bedekt. Kleine gebroken stukjes vallen zo bijna niet op. (ik moet wel zeggen dat mijn frees puntige tanden heeft, en niet afgerond zoals die cmt in de link)

je moet wel altijd de uiteindelijke bovenkant van het werkstuk op de tafel leggen, dus met de bovenkant naar onder. Om de negatieve kant te frezen zet ik een ring van 2mm (helft van ruimte tussen 2 tanden) onder de freeskop. Dan zit je perfect en moet je niet zitten prutsen.

Ik ben wel van plan om een ander type verlijmfrees bij te kopen waar je enkel tanden hebt in het midden van de frees en die vlak is aan de uiteindes. Zo krijg je geen problemen met stukjes op de boord die wegvliegen enz... Het probleem is wel dat die enkel werkt met een bepaalde dikte van hout, terwijl de zaagtandfrees op alle diktes kleiner dan de frees zelf werkt.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Die kleine afgebroken stukjes bedoel ik. Ik frees op exact dezelfde manier als jou maar bij eiken delen ontkom je niet aan die afgebroken stukjes. Ik vind dit persoonlijk niet mooi dus maak ik er altijd nog een microvelling aan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de kasten die MaartenS wil maken zou ik een lamello gebruiken. Dit is typisch werk waar de lamello voor gemaakt is, zeker als je voor de deurtjes een setje frezen koopt profiel/contraprofiel. Het is allemaal plaatwerk en de stijfheid komt van de achterwand, een stuk plaat waar voegen in gezaagd zijn (voor we hier weer over discussiëren ;) dit kan met elke handcirkelzaag!). Ik denk zelfs dat je met de Lamello tijdwinst gaat boeken, wat alleen van belang is als je er een boterham mee moet verdienen.
Je kunt ook voor massief hout gaan en zwaluwstaarten op de hoeken en voor de laden etc.!

Een verlijmfrees zie ik voor kleine series niet zo veel toepassingen voor. Dan kun je handiger 2 groeven zagen of frezen en er een losse veer in steken, maar bijna altijd is de lijmverbinding niet het zwakste punt.

De domino wordt veel geroemd en het is een fraai apparaat, maar de oude trouwe Lamello is nog steeds een reuze handige machine met veel toepassingen. Geniet van de lamello variant van het duitse domino filmpje.

jaap

 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Voor meubels zoals hierboven is de 500 meest gepast, als je plannen maakt voor je meubels en daarbij geen pennen breder den 10mm en dieper dan 25mm in hebt, dan kan het met de 500.
De 500 is veel polyvalenter met zijn frezen van 4 tot 10 mm breed kan je werken met materiaal van 12 tot 30 dik, en zelfs meer. De XL is ideaal gezien niet inzetbaar op materiaal dunner dan 24mm (3x8mm)
Er zijn er die uitzonderlijk deuren maken met de 500, het is mogelijk indien je genoeg domino's zet maar niet ideaal!

Voor de verlijmfrees gebruik ik iets van dit type op de zware freesbank met aanvoerder, het bestaat ook voor bovenfrezen of freestafels. Maar als je een freesbank hebt dan gaat dat daar makkelijker op.

Thanks!

Voor de kasten die MaartenS wil maken zou ik een lamello gebruiken. Dit is typisch werk waar de lamello voor gemaakt is, zeker als je voor de deurtjes een setje frezen koopt profiel/contraprofiel. Het is allemaal plaatwerk en de stijfheid komt van de achterwand, een stuk plaat waar voegen in gezaagd zijn (voor we hier weer over discussiëren ;) dit kan met elke handcirkelzaag!). Ik denk zelfs dat je met de Lamello tijdwinst gaat boeken, wat alleen van belang is als je er een boterham mee moet verdienen.
Je kunt ook voor massief hout gaan en zwaluwstaarten op de hoeken en voor de laden etc.!

Een verlijmfrees zie ik voor kleine series niet zo veel toepassingen voor. Dan kun je handiger 2 groeven zagen of frezen en er een losse veer in steken, maar bijna altijd is de lijmverbinding niet het zwakste punt.

De domino wordt veel geroemd en het is een fraai apparaat, maar de oude trouwe Lamello is nog steeds een reuze handige machine met veel toepassingen. Geniet van de lamello variant van het duitse domino filmpje.

jaap


Bedankt Jaap.

Die Lamello is zeker ook een mooi apparaat. Als ik kijk naar iets steviger werk zoals het maken van een onderstel voor een workbench dan neig ik toch naar de stabiliteit van de de Domino's, NIet alleen vanwege de constructieve stevigheid maar ook hoe strak het geheel past na het in elkaar zetten. Die kast met die Lamello's die nog een beetje "zwabbert" bedoel ik.
Ik zou namelijk een van de machines (lamello, domino, Mafell DD) willen aanschaffen voor zo'n beetje alle klussen. Dan komt de Domino er wat mij betreft iets veelzijdiger over.



Binnenkort de formaten Domino's maar eens bekijken, de 500 en 700 overlappen namelijk alleen de 8 en de 10 mm Domino's. Die XLmachine ziet er trouwens wel weer een stuk beter doordacht uit tov de 500, qua ergonomie en gebruiksgemak.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ow, trouwens ik begreep uit een antwoord op een vraag van mij aan Sander van Gereedschapprop dat hij binnenkort de Lamello, Domino en de DD40 van Mafell in een test wil laten draaien zoals hij met de invalzagen eerder heeft gedaan.

Ik ben benieuwd :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.