To Domino or not to Domino

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Zucht :p daar gaan we weer, maar let op de Ds400 schuurmachine is ook niet te gebruiken met een geleiderail.
Simpelweg omdat het niet nodig is.

Zweihaak, jij werkt toch voor Festool?
Waarom hebben ze dat niet gemaakt, want ja het is echt nodig. Het plastic dingetje om op te schuiven is niet de kwaliteit die ik van Festool had verwacht. Ik en vele anderen hadden dat mooie 32mm systeem verwacht want daarmee worden alle professionele kastjes mee gemaakt.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Maar het heeft nooit overgeslaan want je kan de gaten indexeren met de ingebouwde indexerings pen, en als je ze verder uit elkaar wil dan heb je een indexerings accessoire. je kan werkelijk een ikea kast in elkaar zetten met de domino zonder één keer te meten of een lijn te tekenen.
Dat prachtige ingebouwde indexerings-pen-systeem is van Mafell. Omdat daar nog patent op zit moesten ze dat van de domino afhalen. Daarom hebben de eerste domino's wel metalen pinnen en 2de serie kunststof wippertjes.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat prachtige ingebouwde indexerings-pen-systeem is van Mafell. Omdat daar nog patent op zit moesten ze dat van de domino afhalen. Daarom hebben de eerste domino's wel metalen pinnen en 2de serie kunststof wippertjes.

ehh nee, dat was om dat ze problemen met copyright hadden met Lamello.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zweihaak, jij werkt toch voor Festool?
Waarom hebben ze dat niet gemaakt, want ja het is echt nodig. Het plastic dingetje om op te schuiven is niet de kwaliteit die ik van Festool had verwacht. Ik en vele anderen hadden dat mooie 32mm systeem verwacht want daarmee worden alle professionele kastjes mee gemaakt.

Ik vind het een hele mooie inventieve machine, gebruik hem veel, als je 32mm gaten rijen gaat maken is een OF1010 bovenfrees toch veel makkelijker?

32mm systeem of met een domino dit doen zijn in mijn ogen twee verschillende methodes om die bewering te doen.

Een kast legplank plat op de zijkant leggen en die als aanslag gebruiken is voldoende, en werkt zeer snel.
Je kunt hem dan zowel in de wand als in de legplank frezen.

Wat bedoel je met: plastic dingetje om op te schuiven?
 

PBT

Actieve deelnemer
voor de duidelijkheid: ik word niet gesponsord door festool en werk ook niet voor festool o.i.d., maar heb evengoed al het gereedschap met een kabel dat ik nu in mijn bezit heb (op de afkortzaag, bandschuurmachine en slijpschijven na) van festool, en daar komt nog veel bij (OF1400, OF2200). Als ik 1 keer een machine aanschaf van een bepaald merk, is de kans heel groot dat ook de volgende van datzelfde merk word. Dit voornamelijk om in eerste instantie de kisten die op elkaar passen en ik dus geen 10 keer naar de bus hoef te lopen om het gereedschap te pakken voor een deur af te hangen, ten tweede vanwege het plug-it systeem, ten derde voor de -in mijn ogen- goede afzuiging aan de machines.

Als jij liever een mafell ziet, mij goed... Ik hoef geen zaag zonder spouwmes, die dan ook nog een stuk duurder is dan festool.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou was dit zo'n interessant onderwerp, over een vraag waar veel interesse voor is, "domino of niet". Maar nu lijkt het meer op "dominee of niet" zo staan we hier tegen elkaar te preken. Laten we ons bij het onderwerp houden en verdachtmakingen etc achterwege laten, dan hoeven mensen zich ook niet te verdedigen en kunnen ze schrijven wat ze graag wel willen vertellen. En dat onderwerp is erg breed, het gaat om houtverbindingen en daar horen ook specifieke werkstukken bij en werkmethodes en constructies bij; en ga je dat met spaanplaat doen of met massief hout, is het serie productie of enkelstuks etc. Als je dat allemaal weet kijk je naar de meest geschikte verbinding en wat voor machine of daar bij hoort. Als allerlaatste kom je dan bij de keuze van het merk en beoordeel je uitgave of dat ook naar de toekomst een beetje gerechtvaardigd is. Als je 1 keer een kozijn moet maken, moet je geen domino kopen, maar gebruik je een setje beitels, een goede zaag, een hamer, meetlint, potlood, afschrijfhaak etc. komt geen stekker aan te pas. Als je regelmatig kozijnen moet maken van verschillende afmetingen, dan zou ik er een afkortzaag bij doen, met een stekker. In principe heb je geen domino/lamello/deuvelboorder nodig.

jaap
 

PBT

Actieve deelnemer
1. In de Festoolfolder vind ik een overzicht van de bestaande formaten. Daar staan 2 afmetingen bij zoals 8x40. Ik snap dat de Domino dan 8mm dik is (voor de 8mm frees) en een lengte heeft van 40mm. Maar hoe breed zijn alle deuvels?


zojuist in deze revieuw van de 700 gehoord dat de domino's in de breedte altijd 13.5mm + de dikte van de domino zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=njpThA7zorg (bij 17.15min even kijken)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
MaartenS, als je pennen gebruikt dan moeten die in theorie 1/3 van de dikte van het materiaal zijn, zodat er evenveel materiaal boven en onder de pen zit dan er in de pen zit. Dus een pen van 8mm werkt best in materiaal van minimaal 24mm (3x8mm). In kasten van 18mm panelen zou je een 8mm pen kunnen zetten, maar dan heb je maar 2x5mm over. En in plaatmateriaal is de kans dan zeer groot dat die gaat splijten door de druk van de domino en en de lijm die zijn weg zoekt bij het persen!

En voor mezelf, en ook van horen op de FOG is de populairste domino voor 18mm kasten, de 5mm domino. Want 5mm beuk is nog steeds sterker dan de overige 13mm mdf of spaanplaat, de verbinding is dus sterker dan bij een 6 of 8 mm domino met een zeer kleine kans op splijten. En het probleem van de 6 en 8 mm domino is wanneer je freest op de vlakke kant die 18mm diep is, dat je er door uit freest, wat niet kan bij de 5mm.

De XL is inderdaad beter gebouwd, met zijn instelbare diepte en de minimale en maximale diepte die je kan instellen en snel selecteren. En dan vooral ook de 6 aanslagpennen zijn een verbetering. Maar hij is ook zwaarder en minder delicaat te hanteren voor op kleine werkstukken.
Ideaal gezien heb je ze allebei nodig, maar als je echt de XL wil, dan is het misschien handig om ernaast te investeren in een lamellenfrees voor plaatmateriaal, want ik denk zelf dat je de aanslag van de XL niet laag genoeg kan zetten om hem te centreren op 18mm materiaal. Dan zou je er een tussenplaat op moeten monteren waardoor het venster met lijntjes erop verder van het materiaal zal liggen. Ook ligt de bodem van de XL op 10mm van het midden van de frees, je kan dan niet op een tafel werken met 18mm materiaal.

Cheers BenchWorks! Dat is een heldere uitleg waar ik wat aan heb, thanks!

Jammer dat ze 500 niet ook meteen gewijzigd hebben. Dus naast de Domino XL, in zijn huidige vorm, van de 500 een "Domino L" hebben gemaakt.

Juist die extratjes op de XL maken 'm zo intressant, maar daar heb ik niks aan natuurlijk als ik de XL niet kan inzetten waar ik een Domino voor zou willen hebben.


Ik had namelijk als 1 van de eerste in NL een stapel domino's staan en ik direct enthousiast mijn Festool 32mm systeem rail gepakt om daar de handige om de 32mm gaatjes mee te maken, voor kastjes etc. Maar ik kreeg voor geen mogelijkheid de domino erop. Na veel gezoek naar accessoires en lezen, blijkt het niet te kunnen.
Waarom past dat niet in systeem?

Met "systeem" wordt toch ook meer bedoelt dat zo'n beetje alles bij elkaar past? De stofzuigslangen, PlugIt-kabels, modules voor op de CMS voor zowel een zaag als een bovenfrees, etcetera.

Sommige items zijn natuurlijk machine-specifiek, de zwaluwstaartmal is ook niet voor de TS75 gemaakt.

De Domino wordt echter wel weer geleverd in een stapelbare systainer, is voorzien van een PlugIt-kabel, de stofzuigert past erop, etc.

Of kijk ik er nu te simpel tegenaan?

Mooi argument voor de domino. Dat is toch één van de belangrijkste dingen waar ik het voor wil gebruiken...

@SanderGP jij verkoopt ze niet op je shop zag ik?

Psies! dat zou ook mijn gebruik zijn. Alle delen op maat zagen, domino's erin, verlijmen, in elkaar duwen en klemmen maar.

zojuist in deze revieuw van de 700 gehoord dat de domino's in de breedte altijd 13.5mm + de dikte van de domino zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=njpThA7zorg (bij 17.15min even kijken)

Heey PBT,

Thanks!!! Inderdaad, zoals die vent zegt zijn de Domino's BREEDTE = 13 .5mm + formaat frees. Let wel : in het geval van de XL...hoe dit is bij de 500 weet ik (nog) niet.

De reden hiervoor is de oscilerende actie van het freesje, dat is dus blijkbaar niet anders op te lossen, vandaar dat zelfs de langere Domino,s niet veel breder zijn dan de kortste Domino met het zelfde freesbitje/dikte.

Alle Domino's die met hetzelfde freesje worden gefreest zijn dus even breed, ongeacht de lengte.

we hebben dus voor de 700 de volgende breedtes Domino:

13.5 + 8 = 21.5 mm
13.5 + 10 = 23.5 mm
13.5 + 12 = 25.5 mm
13.5 + 14 = 27.5 mm
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Cheers BenchWorks! Dat is een heldere uitleg waar ik wat aan heb, thanks!

Jammer dat ze 500 niet ook meteen gewijzigd hebben. Dus naast de Domino XL, in zijn huidige vorm, van de 500 een "Domino L" hebben gemaakt.

Juist die extratjes op de XL maken 'm zo intressant, maar daar heb ik niks aan natuurlijk als ik de XL niet kan inzetten waar ik een Domino voor zou willen hebben.

...

De Domino wordt echter wel weer geleverd in een stapelbare systainer, is voorzien van een PlugIt-kabel, de stofzuigert past erop, etc.

Of kijk ik er nu te simpel tegenaan?

Sommigen zouden wel een ge-update domino 500 willen zien, maar op enkele kleine details na zijn de verbeteringen van de 700 niet nodig op de 500. een verbeterde diepte regeling die "bijna" traploos is zou geen zin hebben, want je werkt bij de 500 met standaard maten dominos. Bij de 700 kan je veel dieper gaan en werk je vaak/altijd met veranderende dieptes.
De 6 aanslagpennen zouden fijn zijn op de 500, maar het is helemaal niet zo cruciaal als bij de 700. Al bij al is de 500 nog steeds een zeer goede machine waar nog niets anders aan kan tippen.

Systainer en plug it zijn systeem genoeg voor mij, en gelukkig dat je er niet zo'n speciaal rail systeem bij moet hebben om ze op vol potentieel te gebruiken.
Bij Mafell kost je dat bijna €500 extra voor een 80 en 160 cm rail die volgens Sander zelf "onmisbaar zijn bij de DD40" op gereedschappro, en die blijkbaar nergens anders voor dienen of vergis ik mij?
Ik heb 2 LR32 rails van 1400mm, hebben samen minder dan €240 gekost en daarmee kan ik kasten tot onder 2800mm hoog in één keer boren, maar ik gebruik diezelfde rails ook dagelijks onder de TS55R, en af en toe ook bij de bovenfrezen en decoupeerzaag...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Systainer en plug it zijn systeem genoeg voor mij, en gelukkig dat je er niet zo'n speciaal rail systeem bij moet hebben om ze op vol potentieel te gebruiken.
Bij Mafell kost je dat bijna €500 extra voor een 80 en 160 cm rail die volgens Sander zelf "onmisbaar zijn bij de DD40" op gereedschappro, en die blijkbaar nergens anders voor dienen of vergis ik mij?
Ik heb 2 LR32 rails van 1400mm, hebben samen minder dan €240 gekost en daarmee kan ik kasten tot onder 2800mm hoog in één keer boren, maar ik gebruik diezelfde rails ook dagelijks onder de TS55R, en af en toe ook bij de bovenfrezen en decoupeerzaag...

Dan moet je wel appels met appels vergelijken en ook de 467,42 euro van het gatenrij systeem erbij tellen en de extra bovenfrees die je nodig hebt, ingeval de kleinste OF-1010 446,49 euro's. En 2 x de LR 32 rail van 118,82 euro. De rails met gaatjes heeft immers niet iedereen zo liggen dus zal het er op neer komen dat je ze of ineens moet bestellen met een complete set of later bij moet kopen.

Moraal van dit verhaal, je kunt niet zomaar alles vergelijken. Het zijn 2 verschillende machines die een soortgelijk inzetgebied kennen maar ook hun eigen specifieke toepassing kennen. De DD 40 kan met die liniaal veelzijdiger worden ingezet en de Domino is unieker in zijn verschijning.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat klopt allemaal scheppie, en vandaar het voordeel van de "systeem" aanpak. Hoe dieper je erin zit, hoe voordeliger. En als je probeert beter af te zijn door iets buiten het systeem te kopen wat voordeliger lijkt, dan kost het je later vaak meer.
Ik heb veel geld verspild door goedkoper te willen beginnen met Bosch blauw. Want opeens wilde ik af en toe professioneel gaten kunnen boren, dus moest ik ofwel een rijgatboormachine kopen nieuw tussen 10.000 - 20.000€, ofwel het festool systeem OF1010, LR rails en lr32 systainer 1000 tal euro. Mijn keuze was vlug gemaakt, en dan begreep ik dat goedkoop gelijk is aan duur en dat ik goedkoper af was geweest door meteen de 1010 te kopen ipv een Bosch.
Even later kocht ik een TS55R, en toen spaarde ik een 150 tal euros uit omdat ik er geen rails bij hoefde.

Dus uit ervaring mijn raad aan beginners, pro of niet:
-Je hebt toch een bovenfrees nodig, dus waarom niet meteen de 1010 indien je later gaten wil boren/kanten wil frezen/assemblages wil maken.
-Als je een invalzaag wil, waarom niet de TS55? Neem dan meteen LR rails ipv de klassieke, die kosten wat meer maar als je later gaten wil boren dan spaar je €120 uit per rail (en je hebt er ideaal gezien 2 nodig!)
 

PBT

Actieve deelnemer
dat laatste klopt als een huis Benchworks! Ik heb nu 2 rails van 140 en 2 van 80 en 1 van 240. als ik het nog eens moest doen had ik zeer waarschijnlijk gekozen voor de LR rails. Ik heb ze de afgelopen 2 jaar nog niet nodig gehad danwel gemist, maar het kan zomaar zijn dat ik ze in de toekomst wel nodig ga hebben. Ik heb mijn ts55 gekocht (nouja gekocht, toen ik nog voor de baas werkte betaald van mijn overuren) als set met 2 rails van 140 erbij.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Even over het 32 mm systeem, dit is volgens mij door de meubelindustrie ontwikkeld om kasten en keukens te produceren zodanig dat men met dezelfde zijden (serie produktie, met voorkeur CNC) kasten kunnen produceren met verschillende mogelijkheden (Lades, deurtjes, schapdragers enz) dit voor het zo goedkoop mogelijk kunnen produceren van massa produkten. pas bij montage in de produktie lijn word bepaald wat het moet worden.
Dit wetende vraag ik mij af wat zo professioneel staat aan een maatwerk meubel met 32 mm boring, ik vind al die onnodige gaatjes eigenlijk maar lelijk.

Nu ontopic, ikzelf geef voor het werken met plaatmateriaal de voorkeur aan een goede lamello frees, dit vooral door de snelheid van werken en frezen van de sleuven. Ook heb ik in de minstens 20 jaar dat ik deze machines nu gebruik ondervonden dat een goed gelijmde lamello verbinding eigenlijk altijd sterker is als het plaatmateriaal. en in deze tijd is het niet voorgekomen dat ik meubels heb moeten repareren omdat een lamello verbinding los is gegaan of te zwak was.
Dit systeem heeft zich indien goed toegepast toch wel bewezen.

Verder overweeg ik de aanschaf van een Domino XL, voor de toepassing van massief hout, inplaats van de langgatboor en pennenfrees die ik nu gebruik.
dit om tijd te besparen bij dit soort verbindingen (vooral steltijd van de machines)
Wel vraag ik mij af of de domino wel dezelfde kwaliteit kan bieden als de pen en gat verbinding (Met spatpen) bij ramen en deuren enz.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
dat laatste zit ik ook nog een beetje over te twijfelen... kozijnen doe ik de koppen van de stijlen contramallen en een schroef erdoor. Maar waar het zich bij mij om gaat is of een dominoXL mij dezelfde sterkte bied als een pen en gat bij een deur. Ik werk qua deuren normaal met houtmaten 40x140mm, hier hou je na het maken van de pennen een pen van +/- 8cm breed over. Wat ik mij dan afvraag is of 3 (?) dominos naast elkaar net zo sterk is.
 

tuoh

Oud hout
..................
................. Wel vraag ik mij af of de domino wel dezelfde kwaliteit kan bieden als de pen en gat verbinding (Met spatpen) bij ramen en deuren enz.

Neen, klaar en duidelijk. Regels voorzien van de klassieke pen met spatpen zijn beter bestand tegen torsie van deze regels. De pen loopt hier over de volle breedte van de regel. Bij ramen zijn de klassieke pen- en slisverbinding superieur aan de Domino, omdat de contraprofilering nodig bij toepassing van een Domino wegvalt bij de slisverbinding. Alle noodzakelijke verminderingen en toegevingen zitten vervat in de (dubbele) slisverbinding.
Occasioneel kan je er wel een deur en raam mee samenbreien maar het is geen professionele verbinding. Dan is een gedrevelde profiel- en contraprofieverbinding een betere oplossing.

Waarom? omdat je bij een dominoverbinding altijd een plat vlak nodig hebt, een contraprofilering gaat ten koste van de werkbare lengte van de Domino. Maar een plat vlak betekend ook dat je bij het krimpen van het hout dwars door de verbinding kan zien:(

Dominos werken het best en snelst bij bijna alle constructies binnenshuis, kastdeuren, tafels, massieve meubelen, etc. Noem het op en het gaat met een Domino. Voor buitengebruik ben ik er geen fan van, de verbinding is kwetsbaarder voor capillariteit dan de klassieke verbindingen, om bovenstaande reden dus.




Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Mijn XL gebruik ik voor alles wat te groot is voor de gewone, deuren en poorten enz... Ze zijn complementair want mijn XL heeft geen werk van de 500 overgenomen.
Panelen of tafelbladen maakte ik vroeger ook met de lamello of gewone domino, maar dat heb ik al lang opgegeven ten voordelen van een verlijmfrees op de freesbank, veeeel minder schuurwerk achteraf want de delen zijn nagenoeg perfect vlak verbonden. Bij de domino en zeker lamello heb je vaak een verschil van 0-0.5mm, bij een beuken werkblad betekend dat een eeuwigheid om vlak te schuren.

Ik herken dit niet. Tenminste niet bij een betere lamellofrees. Ik krijg de panelen 9 van de 10 keer perfect vlak en als er een keer een oneffenheid in zit dan is het met één haal met de schaaf weg. Ik stop de panelen overigens wel in een verlijmwand. Mogelijk dat dit ook van invloed is.
Ik heb ook wel eens gekeken naar een verlijmfrees, maar om de insteltijd te rechtvaardigen moet je volgens mij wel een flinke serie panelen verwerken. Of is het wel vlot te doen?

Als je veel deuren en poorten maakt is de domino een handige machine, zeker als niet beschikt over een langgatboor en een goede freesinrichting, maar voor interieurbouw/meubelmaken kan ik met niet voorstellen dat je veel wint met de domino t.o.v. de goedkopere lamello. Ik zie de voordelen in ieder geval niet. Ik heb in 10 jaar tijd nog niet meegemaakt dat er een kast of lade uit elkaar gevallen is, daarmee concludeer ik dat de lamelloverbinding sterk zat is.

Want waarom zou de domino een beter resultaat geven dan de lamello? Ze werken met hetzelfde principe van geleiding, eerder zou ik verwachten dat de domino iets meer speling in zich heeft omdat het mechaniek intern een extra beweging moet maken en daardoor complexer is .
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb nog nooit een domino in m'n klauwen gehad, maar dank zij het forum heb ik al redelijk inzage gekregen in wat een domino voor je kan doen.
Wel heb ik een lamellofrees van Dewalt, waar ik dik tevreden van ben.
Een domino staat wel op m'n verlanglijstje, maar helemaal niet prioritair.
Ik hou nogal van de traditionele pen-en gatverbindingen.

Ik denk dat de domino inderdaad wel goed geschikt is voor massiefhoutverbindingen, maar voor plaatmateriaal zie ik het voordeel niet echt.
Een lamello is inderdaad sterk zat, en is heel snel in te frezen.
Bovendien las ik hier ooit dat een domino veel nauwkeuriger moet gefreesd worden in de breedte, dus waarschijnlijk langer werk om af te tekenen?
Bij lamello's heb je genoeg speling om veel sneller te kunnen werken.

Als je een van de betere merken gebruikt om ze in te frezen zou er geen dikteverschil mogen optreden, zorg dat je de machine goed tegen het werkstuk drukt en de aanslag overal raakt, da's het belangrijkste.

Conclusie: Een domino biedt zeker voordelen, en is zijn geld waarschijnlijk wel waard. Zeker als je meestal massief hout verwerkt.
Een lamello is vooral geschikt voor het verlijmen van plaatmateriaal, hoewel ik het bij gebrek aan een domino;-) ook soms bij massief hout gebruik.
In dit geval dan vooral om makkelijker te klemmen zonder dat de zwik steeds verschuift, en om de eenvoudige reden dat het sneller is dan een veer maken en infrezen.

Groeten,
Steven
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Occasioneel kan je er wel een deur en raam mee samenbreien maar het is geen professionele verbinding. Dan is een gedrevelde profiel- en contraprofieverbinding een betere oplossing.

Waarom? omdat je bij een dominoverbinding altijd een plat vlak nodig hebt, een contraprofilering gaat ten koste van de werkbare lengte van de Domino. Maar een plat vlak betekend ook dat je bij het krimpen van het hout dwars door de verbinding kan zien:(
Je hebt gelijk, maar de domino is niets meer dan een draagbare langgatboor, je kan er dezelfde verbindingen mee maken dan met een klassieke langgatboor. Ik gebruik zeer zelden gewone domino's bij de XL, ik gebruik ze vaker om dezelfde gaten te boren die ik met een langgatboor zou gemaakt hebben. Omdat 1 grote pen sneller gaat bij de assemblage/verlijming dan 2-3 kleine per verbinding.

In de meeste gevallen heb je ook een paneel of glas in de deur/poort, dan maak ik altijd het profiel en contra profiel, en daarop een losse pen, je verliest dan inderdaad de diepte van de groef/rabat in boorcapaciteit, maar dat is niets verschillend op een langgatboor. En bij dat type verbinding kan het sowieso niet gaan "open" staan.


@Gandel, mijn lamello was een Bosch, het was een beetje "op het oog" werken want de precisie van de bouw en instellingen was toch enkele niveaus lager dan bij de domino. ook de ergonomie zorgde ervoor dat je makkelijk verschillen had in freeshoogte omdat die de nijging had te bewegen tijdens het drukken.
De overstap naar een verlijmfrees was niet makkelijk want ik zag het niet zitten om steeds 3-4 mm hout te verspillen per plank, maar ik wil niet meer terug. Het is waar dat het langer duurt als je maar 3-4 planken moet verbinden, maar hoe meer je er moet doen hoe sneller het gaat, en daarbuiten heeft het enkel voordelen, planken zijn perfect egaal, ook al waren ze gebogen, lijmoppervlakte is 3/4 keer groter dus veel sterker en veel minder afwerking.

@ Steven, bij de domino heb je een draaiknop waar je de freesbreedte kan instellen. Op de 500 heb je 3 breedtes, zo kan je 1 gat precies boren adhv de indexeringspen en de volgende gaten met wat speling. De knop kan(moet) je draaien wanneer de machine werkt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.