To Domino or not to Domino

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo woodworkers,

Eerst en vooral: hout (en DHZ'en) is een hobby. Niet mijn beroep. Ik sta wel voor een grote verbouwing & zou misschien wel wat van het interieur zelf willen maken (tv meubel, boekenkast,...). Er komt ook een nieuwe keuken maar dat lijkt me misschien wat te hoog gegrepen om die zelf te maken :)

Ik zit al een tijdje te denken aan iets waarmee ik makkelijker verbindingen kan maken. Ik heb een tijdje geleden een bed gemaakt voor mijn zoon & daarvoor een mal gemaakt in hout om de deuvels te boren (zijkanten moesten 1 cm invallen). Niet echt super accuraat & best wel tijdsintensief.

Momenteel ben ik een garderobe kast aan het installeren & ik heb daarvoor in mdf een aantal verstekverbindingen gemaakt. Met het "afplak" truukje lukte het redelijk goed om de verbinding op z'n plaats te houden tijdens het drogen van de lijm maar ik had het gevoel dat het beter kan.

Zo kwam ik op het idee om een lamello machine te kopen maar kreeg daarna ook de Festool Domino in de gaten & ik las dat velen deze verkiezen boven een lamello.

Ik heb al een aantal Festool machines & ben daar erg blij mee maar ik vraag me toch af of ik de Domino zou kopen. Als ik kijk naar de prijs tov bijvoorbeeld een Trend lamello dan moet de Domino al bijna 3 keer beter zijn. Beter is voor mij: fijner om mee te werken, sneller, juister, ...

Daarnaast heeft een Festool machine wel een aanzienlijke verkoopswaarde. Voor een Trend ga ik waarschijnlijk niet veel meer krijgen. Aan de andere kant ben ik niet echt van zin om mijn materiaal te verkopen dus dat speelt misschien niet echt mee.

Vandaar dat ik dus graag advies wil van "Lamello" en "Domino" eigenaars. Wat denken jullie?

Groeten

Stijn
 

knuckle

Nieuw lid
17 nov 2012
6
1
Ik ben zelf ook bezig met mijn huis te verbouwen.
Heb daarvoor een domino op marktplaats gekocht.
Splinternieuw, voor weinig.
In duitsland een set dominos met systainer aangeschaft.
en flink aan het klussen geslagen.
Ben zeer tevreden met de domino.
Je zou bijna klussen gaan bedenken zodat je m weer kan gebruiken. haha
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een type lamello machine is vooral goed om er voor te zorgen dat verlijmde panelen vlak liggen, of bij het monteren van panelen kasten die vast zullen staan zoals keukens.
Het brengt namelijk weinig extra stevigheid, dus alle verbindingen waar veel stress op komt zijn niet voor de lamello!

Met de domino maak je werkelijke losse pen verbindingen, die dikker zijn en dieper zitten. Die kunnen evenveel stress aan als een traditionele pen en gat van dezelfde afmeting.
De domino moet wel absoluut met een stofzuiger werken, en de te verbinden delen moeten altijd met lijmklemmen geklemd worden totdat de lijm droog is.

Persoonlijk heb ik mijn Bosch lamello frees verkocht 1 jaar nadat ik een domino gekocht had, omdat ik ze eenvoudig weg niet meer gebruikte.
Nu als je enkel met panelen gaat werken dan kan je ook wel verder met een lamello, of misschien ook een "pocket hole jig" dat is voor zulke gevallen even "stevig" en veel sneller.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb geen ervaring met lamello's maar des te meer met domino's. Van de gereedschappen die ik bezit of ooit gebruikt heb is dit de meest vernieuwende uitvinding. In het begin is het even uitproberen om alles netjes uitgelijnd te krijgen maar als je de slag eenmaal te pakken hebt gaat het perfect. Mocht je de Domino te duur vinden en al een bovenfrees hebben dan kan je rechte frees met opwaartse spiraal, een kopieerring en een mal zelf de groeven maken. Je moet dan zelf de domino's maken. Ze hoeven niet netjes afgerond te zijn, een schuin kantje rondom is voldoende. Als de domino maar stevig in de groef past.
Als je dit soort van verbindingen meer gaat maken zou ik toch voor een Domino gaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Over het algemeen kun je zeggen dat een Lamello meer geschikt is voor plaatwerk en een domino voor constructie werk, ter vervanging van de traditionele pen-gat verbinding. Beide zijn reuze handig in gebruik, maar omdat ik nogal zuinig ben, gebruik ik de domino alleen als een lamello niet kan. Heb wel wel binnendeuren gemaakt met een dubbele rij lamello's die naar 8 jaar gebruikt nog helemaal prima zijn. In het boek Handbuch Oberfraese van Guido Henn staan veel voorbeelden hoe je met je gewone bovenfrees dominoverbindingen kunt maken. Misschien de moeite waard als je het maar af en toe nodig hebt. Een bovenfrees is een veel universeler machine dan een dominofrees.

jaap
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Lamellofrezen zijn voor weinig geld te krijgen, ik heb al minstens 5 jaar een Ferm die ik een paar keer per jaar gebruik, daar voldoet dat ding prima voor.
Een voordeel van een lamellofrees is dus dat je niet direct verplicht bent een topmerk aan te schaffen, in tegenstelling tot bij een festool domino.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat de domino minder beperkingen kent dan een lamello aangezien plaatwerk net zo makkelijk gaat met de domino als met een lamello.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo,
Al eens gedacht aan de Mafell dd40 duo? mooie strakke verbindingen en je kan er gaten mee boren met HoH afstand van 32mm. Zo kan je mooi de planken verplaatsbaar maken en ook zijn er scharnieren die in de 32mm gatafstand passen zodat je geen gaten meer hoeft te boren.
Zou er eens naar kijken als ik jou was.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Een groot nadeel van lamellos vind ik dat het maar in één richting fixeert. Een domino of deuvel doet dat in twee richtingen. Ik heb de Mafell, die werkt zeer snel en nauwkeurig. En deuvels zijn wat universeler dan dominos. Ik heb helaas nog nooit met de domino gewerkt, dus ik weet niet hoe de twee machines zich tot elkaar vergelijken.

Voordeel van de Mafell is dat je makkelijk gatenrijen kan maken voor meubels. Met de speciale lineaal gaat dit erg makkelijk. Voor verbindingen gebruik ik de lineaal niet, want een potloodstreepje om de zoveel cm is ook nauwkeurig genoeg.

Voordeel van de domino is dat je smallere delen aan elkaar kan bevestigen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Heeft de Mafell ook een stand waarbij er wat speling wordt gegeven? Anders lijkt me dat potloodstrepen voor problemen kan zorgen qua passing?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je moet natuurlijk geen timmermans potlood gebruiken :)
Ik gebruik voor het aftekenen een scherp mes.

Gebruik zelf een poosje een ferm machiene, en voor het geld werkt deze prima.
Heb deze aangeschaft om panelen en planken mooi in een vlak te kunnen verlijmen, zonder overspannen te worden van een beetje verschuivende materialen tijdens het opspannen van de lijmklemmen.
Als je je referentie zijdes goed in de gaten blijft houden, is er niets aan de hand.
De domino vind ik voor hobby gebruik vooral vreselijk duur.
Verbingdingen gemaakt met de domino zijn wel sterker.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Heb de domino zelf ook! pracht machine, werkt zeer fijn. Klopt inderdaad dat je in het begin even moet uitvogelen hoe en wat. Mocht je deze ook kopen dan doe je zeker een goede koop! Ben zelf voor een nieuwe gegaan omdat ik tweedehands, bijv via marktplaats niet zo vertrouw.. De andere machines ken ik niet zo goed. Wel eens een salontafel gemaakt met behulp van lamello's. Werken ook fijn. Maar denk ook dat domino's meer stevigheid geven.

Succes!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Je moet natuurlijk geen timmermans potlood gebruiken :)
Ik gebruik voor het aftekenen een scherp mes.

Mes gaat niet worden op een af te werken oppervlak, neem tenminste aan dat je dit niet bedoeld voor het slijpen van het timmermanspotlood. :)


Ik kan me serieus niet voorstellen dat je een compleet accuraat resultaat krijgt als je geen geleiding gebruikt bij het plaatsen van deuvels en er geen speling wordt gegeven. Je hebt met aftekenen en stellen van de machine altijd afwijking. Het feit dat je speling in kunt bouwen vond ik nu net 1 van de grote voordelen van de domino, scheelt een hoop tijd.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je spelling in gaat bouwen dan je toch net zo goed een lamello nemen. Bovendien als je alleen al naar de prijzen kijkt van losse lamello's tov dominos is ook schrikbarend. En om ze nou zelf te maken.... Ja dat kan maar dat schiet naar mijn mening niet op. Een lamello geeft een kei sterke verbinding met juiste hoeveelheid lijm. Maar nadeel is wel dat een lamello een breedte van minstens (zo uit mijn hoofd) 50mm (lamello 0) bij een domino vele malen minder. Echter bij lamello kan je ook specials scharnieren, demontabele plaatjes en meer frezen. Ook kan je groeven frezen waar je een losse veer in kan maken. Als ik jou was; bij plaatmateriaal en een enkele keer massief kaderwerk een lamello. Bij veel massief kaderwerk en een enkele keer plaatmateriaal de domino.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Speling op alle verbindingen muv 1 met de domino, daar zijn de lokatiepinnetjes voor, dan hoef je niet zelf meer te richten.
De prijs is voor mij niet zo'n probleem, die paar euro op een werkstuk itt niet hoeven te richten.....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bovendien als je alleen al naar de prijzen kijkt van losse lamello's tov dominos is ook schrikbarend. En om ze nou zelf te maken.... Ja dat kan maar dat schiet naar mijn mening niet op.
Je eigen dominos maken is zeer de moeite waard!
Ik heb werkelijk nog nooit domino's bijgekocht, als mijn voorraad op is dan verzamel ik wat stukken resthout die ik hiervoor opzij leg, en dan in 1-2 uur tijd maak je een emmer vol, genoeg voor een jaar of twee. Gewoon al je resten op gewenste breedte zagen en schaven, dan kanten afronden op de freestafel en dan in stukjes van de gewenste lengte zagen.

Vooral bij de domino XL doe ik het want daar maak ik ze iedere keer op maat van het project, die gebruik ik eerder als een langgatboor want ik boor vaak 4-5 keer langs elkaar om brede pennen te gebruiken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Bovendien als je alleen al naar de prijzen kijkt van losse lamello's tov dominos is ook schrikbarend. En om ze nou zelf te maken...

Hoe lang kun je wel niet doen met zo'n systainer vol van 180 euro. Ik vind die discussie niet echt hout snijden. Met zo'n sys vol maak je 2 je huis vol met nieuwe meubels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.