Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 13 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 123

To Domino or not to Domino

Hallo woodworkers,

Eerst en vooral: hout (en DHZ'en) is een hobby. Niet mijn beroep. Ik sta wel voor een grote verbouwing & zou misschien wel wat van het interieur zelf willen maken (tv meubel, boekenkast,...). Er komt ook een nieuwe keuken maar dat lijkt me misschien wat te hoog gegrepen om die zelf te maken

Ik zit al een tijdje te denken aan iets waarmee ik makkelijker verbindingen kan maken. Ik heb een tijdje geleden een bed gemaakt voor mijn zoon & daarvoor een mal gemaakt in hout om de deuvels te boren (zijkanten moesten 1 cm invallen). Niet echt super accuraat & best wel tijdsintensief.

Momenteel ben ik een garderobe kast aan het installeren & ik heb daarvoor in mdf een aantal verstekverbindingen gemaakt. Met het "afplak" truukje lukte het redelijk goed om de verbinding op z'n plaats te houden tijdens het drogen van de lijm maar ik had het gevoel dat het beter kan.

Zo kwam ik op het idee om een lamello machine te kopen maar kreeg daarna ook de Festool Domino in de gaten & ik las dat velen deze verkiezen boven een lamello.

Ik heb al een aantal Festool machines & ben daar erg blij mee maar ik vraag me toch af of ik de Domino zou kopen. Als ik kijk naar de prijs tov bijvoorbeeld een Trend lamello dan moet de Domino al bijna 3 keer beter zijn. Beter is voor mij: fijner om mee te werken, sneller, juister, ...

Daarnaast heeft een Festool machine wel een aanzienlijke verkoopswaarde. Voor een Trend ga ik waarschijnlijk niet veel meer krijgen. Aan de andere kant ben ik niet echt van zin om mijn materiaal te verkopen dus dat speelt misschien niet echt mee.

Vandaar dat ik dus graag advies wil van "Lamello" en "Domino" eigenaars. Wat denken jullie?

Groeten

Stijn

Ik ben zelf ook bezig met mijn huis te verbouwen.
    Heb daarvoor een domino op marktplaats gekocht.
    Splinternieuw, voor weinig.
    In duitsland een set dominos met systainer aangeschaft.
    en flink aan het klussen geslagen.
    Ben zeer tevreden met de domino.
    Je zou bijna klussen gaan bedenken zodat je m weer kan gebruiken. haha

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuckle Bekijk Berichten
    Heb daarvoor een domino op marktplaats gekocht.
    Splinternieuw, voor weinig.
    Bedankt voor de info! Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt? Was het een echte verkoper of een buitenkansje?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Een type lamello machine is vooral goed om er voor te zorgen dat verlijmde panelen vlak liggen, of bij het monteren van panelen kasten die vast zullen staan zoals keukens.
    Het brengt namelijk weinig extra stevigheid, dus alle verbindingen waar veel stress op komt zijn niet voor de lamello!

Met de domino maak je werkelijke losse pen verbindingen, die dikker zijn en dieper zitten. Die kunnen evenveel stress aan als een traditionele pen en gat van dezelfde afmeting.
    De domino moet wel absoluut met een stofzuiger werken, en de te verbinden delen moeten altijd met lijmklemmen geklemd worden totdat de lijm droog is.

Persoonlijk heb ik mijn Bosch lamello frees verkocht 1 jaar nadat ik een domino gekocht had, omdat ik ze eenvoudig weg niet meer gebruikte.
    Nu als je enkel met panelen gaat werken dan kan je ook wel verder met een lamello, of misschien ook een "pocket hole jig" dat is voor zulke gevallen even "stevig" en veel sneller.

deze blijf ik even volgen. zit met bijna hetzelfde probleem, alleen ben ik aan het twijfelen tussen ofwel een domino ofwel een lamello...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb geen ervaring met lamello's maar des te meer met domino's. Van de gereedschappen die ik bezit of ooit gebruikt heb is dit de meest vernieuwende uitvinding. In het begin is het even uitproberen om alles netjes uitgelijnd te krijgen maar als je de slag eenmaal te pakken hebt gaat het perfect. Mocht je de Domino te duur vinden en al een bovenfrees hebben dan kan je rechte frees met opwaartse spiraal, een kopieerring en een mal zelf de groeven maken. Je moet dan zelf de domino's maken. Ze hoeven niet netjes afgerond te zijn, een schuin kantje rondom is voldoende. Als de domino maar stevig in de groef past.
    Als je dit soort van verbindingen meer gaat maken zou ik toch voor een Domino gaan.

Over het algemeen kun je zeggen dat een Lamello meer geschikt is voor plaatwerk en een domino voor constructie werk, ter vervanging van de traditionele pen-gat verbinding. Beide zijn reuze handig in gebruik, maar omdat ik nogal zuinig ben, gebruik ik de domino alleen als een lamello niet kan. Heb wel wel binnendeuren gemaakt met een dubbele rij lamello's die naar 8 jaar gebruikt nog helemaal prima zijn. In het boek Handbuch Oberfraese van Guido Henn staan veel voorbeelden hoe je met je gewone bovenfrees dominoverbindingen kunt maken. Misschien de moeite waard als je het maar af en toe nodig hebt. Een bovenfrees is een veel universeler machine dan een dominofrees.

jaap

Lamellofrezen zijn voor weinig geld te krijgen, ik heb al minstens 5 jaar een Ferm die ik een paar keer per jaar gebruik, daar voldoet dat ding prima voor.
    Een voordeel van een lamellofrees is dus dat je niet direct verplicht bent een topmerk aan te schaffen, in tegenstelling tot bij een festool domino.

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat de domino minder beperkingen kent dan een lamello aangezien plaatwerk net zo makkelijk gaat met de domino als met een lamello.

Hallo,
    Al eens gedacht aan de Mafell dd40 duo? mooie strakke verbindingen en je kan er gaten mee boren met HoH afstand van 32mm. Zo kan je mooi de planken verplaatsbaar maken en ook zijn er scharnieren die in de 32mm gatafstand passen zodat je geen gaten meer hoeft te boren.
    Zou er eens naar kijken als ik jou was.

Forum Rechten