pennen, rond of rechthoekig?

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
eerdaags wil ik zelf meubelen gaan maken en dus ben ik me aan het oriënteren op een pen/gat-verbinding.
ik kom dan tegen de ouderwetse rechthoekige pen die makkelijk te maken is met een circelzaag,
maar waarvan het gat weer wat moeilijker te maken is met een gatensteekmachine, of met het handje natuurlijk.
en tegenwoordig heb je de ronde of schaatsbaanvormige pen, moeilijk te maken met een rondlooppennenbank,
maar het gat is daarentegen weer makkelijker te maken met een langgatboor.
voor welk van de 2 kiezen jullie en waarom?

groet
Jan
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik afgeronde pennen, met een rasp en of vijl zijn die sneller bij te werken dan dat ik de gaten vierkant maak. Overigens zaag ik de pennen dan toch ook wel op de cirkelzaag.

Fons
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben gelukkig in het bezit van een langgatboormachine, dus voor de gaten geen probleem.
De pennen rond ik ook op, doe bijna al het 'pennewerk' op de lintzaag.
Met mijn vroegere zaaglinten zou ik dit nooit hebben gedaan, maar met de linten van Tuffsaws is dit goed te doen.
Ik rond de pennen ook op met de lintzaag bij zachte houtsoorten. Opronden is misschien een groot woord, maar ik zaag er een facetje aan op 45 graden.
Op die manier krijg ik de pennen makkelijk passend, en is een sterke verbinding het resultaat.
Bij hardere houtsoorten werk ik ook met het facetje, maar ga ik er nog eens met de rasp over.

Met een vierkante gatensteekmachine heb ik geen ervaring, zou het wel eens willen proberen.
Heb wel al opgevangen dat een kolomboormachine hiervoor niet ideaal zou zijn, omdat je veel druk moet zetten op je werkstuk.
Mijn kolomboormachine is zeker geen professioneel model, en is volgens mij te slap hiervoor.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, hoe minder arbeidsintensief hoe beter zeker? Wel zorgen dat alles mooi past en de sterkte van het geheel niet in het gedrang komt...

Succes ermee!

Steven
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik maak de pennen rechthoekig. Eerst zaagde ik ze aan op de cirkelzaag, sinds ik een frees heb gebruik ik die daarvoor. De gaten ook rechthoekig mbv een kettingfrees. De voorganger was een langgatboor, pennen van ramen en deuren ronde ik af met een rasp, bij kozijnen (dikkere pennen) stak ik de gaten vierkant op. Meubelverbindingen zouden ook met deuvels uitgevoerd kunnen worden, afhankelijk van het soort meubels wat er gemaakt gaat worden,

Succes

Ronald
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Ik zaag de pennen altijd met cirkel of lintzaag. De gaten maak in met de langgatboormachine of met de bovenfrees. De pennen rond ik af met een steekbijtel en een rasp, werkt voor mijn goed.

groetjes marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.