levensmoe?

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
De zijkant van een plaat is toch al recht?

Zal de volgende keer als ik een formaatzaag zie eens opletten. Kan me nu bv. weinig voorstellen bij een 5 assen gestuurde machine, aangezien hij maar in één richting kan zagen. Maar dat is puur omdat ik het (en alle mogelijkheden) niet ken.

Er is ook nog de verticale platenzaag :rolleyes:

ik denk dat andre met een 5 assen gestuurde formaatzaag een formaatzaag bedoeld met elektronische schulp instelling, elektronische afkort instelling, zaagblad elektrisch omhoog en omlaag, en elektrisch schuin (voor verstek zagen). deze machines zijn echt een genot om mee te werken kan ik je vertellen, maar je bent ook al aardig spekkoper als je elektrische schulpgeleiding hebt en elektrisch omhoog/schuin. er zit namelijk een behoorlijk prijsverschil tussen die 2 uitvoeringen. een volledig uitgeruste altendorf met alle toeters en bellen touchscreen etc. kost al zo'n €45000

als je er een koopt zorg dan dat je in ieder geval elektrische schulp instelling hebt want anders moet je iedere keer om de roltafel heen lopen wil je het lineaaltje goed kunnen lezen, als je hier schuin op kijkt kun je het eigenlijk niet echt zuiver instellen, alleen als je hele smalle stroken zaagt misschien.. maar niet echt ideaal. (bedrijfsmatig gezien)

de zijkant van de plaat is inderdaad redelijk recht, maar in de regel word deze altijd nog een haartje nagezaagd omdat de zaagsnede van de fabriek erg ruw is en niet helemaal te vertrouwen, en vaak een beetje beschadigd door het schuiven
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij de interieurbouwer waar ik gewerkt heb, waren de gemelamineerde spaanplaten vaak erg ruw aan de zijkant. Op de formaatzaag zaagde je er dan altijd 1 cm af. In de bouw wordt gewoon de zijkant vd platen aangehouden, ook bij mdfplaten doe ik dat altijd. Kantrechten wil ook prima met de invalzaag:)
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Je kunt toch ook gewoon je handzaag met een geleidelat gebruiken om een plaat hout af te zagen. Wel zo veilig. Zoiets dus : zaag met geleider.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.