houten rolluik

Menzo

Nieuw lid
30 dec 2012
3
0
Hallo,
Ik ben sinds een jaar nu bezig om als hobby meubels te maken nu vroeg mijn schoonzuster of ik voor haar een boekenkast met ingebouwd tv meubel kon maken en ze wilde er graag een houten rolluik in hebben. Aan gezien ik nog nooit een rolluik heb gemaakt zou ik hier graag wat tips willen hebben.
Wat is de beste geleiding voor zo'n rolluik en hoe kan ik de achterkant mooi afwerken zodat hij ook mooi is als het luik open staat?
Wie kan me helpen.

gr. Hans Menzo
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
je hebt een speciale 2 delige frezenset om die lamellen mee te frezen (de ene kant hol, de andere kant bol), durf zo niet meer te zeggen waar ik die gezien heb.
Ik meen dat men die lamellen met een soort van band aan de achterkant aan elkaar niet/schroeft. Voor de geleiding zou een (gefreesde) sleuf moeten werken waar de lamellen er niet helemaal strak tussen moeten zitten (bij een "gewoon" rolluik is dat zo in ieder geval)

[edit]
40348-01-200.jpg
"Flute and Bead Router Bits" bij rockler.com


of zoals ze het bij woodsmith doen: http://www.woodsmithshop.com/download/102/102-rolltopdesk.pdf

[/edit]
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Er zijn diverse mogelijkheden om het lattengordijn te maken. Eén van de methoden is om dunnere latten te nemen en die samen te lijmen met een band er tussen. De latten moeten aan de buitenkant ovaal of anderzins afgerond te zijn om de bochten in de zijkant te kunnen volgen.
De holle en bolle frezen worden o.a. gebruikt voor de latten op een kano. Ze lijken me minder geschikt voor een rolgordijn omdat de latten alleen aangesloten blijven als ze om het middelpunt van de radius kunnen draaien.
 

Menzo

Nieuw lid
30 dec 2012
3
0
Bedankt voor de tips ik zal eens beginnen met een klein luikje om uit te proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.