massief hout laten zagen en schaven

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja daar zit inderdaad niet veel donker hout in. Misschien toch maar in mootjes hakken voor de kachel? :mad:
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Oei, mijn hart stond stil, al die moeite voor niets...
Nu, hij ligt al bij de zagerij en ik zal zien wat het wordt, meer kan ik nu toch niet doen.
Wel eigenaardig dat er niet meer zwart hout inzit.
De reden?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Europees noten heeft helaas erg weinig donker hout in de stam......maaarr....het donkere hout wat er dan in zit is vaak van bijzonder mooie kwaliteit !!
 

tuoh

Oud hout
Ahaa, toch een opsteker!
En, is het blanke hout dan niet geschikt als meubelhout?

Jawel, het lichtere hout is evenwaardig aan het donkere kernhout, op uitzondering van de kleur is er geen verschil. Het enige probleem is dat niet iedereen direct wild word van een meubel met dergelijke felle contrasten. Alhoewel het contrast, indien bewust opgenomen in het ontwerp, ook een meerwaarde kan betekenen voor het geheel.


Mvg,

André
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ik heb zelf ook een notenboom laten verzagen. Is hier nog een topic van. recent de delen na het drogen weer te voorschijn gehaald. Er zat veel spanning in het hout dus vrij veel scheuren e.d., maar de delen die goed zijn hebben een zeer mooie kern. (donker) Dat is straks perfect voor kistjes e.d. Maar ook het lichtere hout heeft een mooie structuur en is goed bruikbaar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Sorry dat ik je liet schrikken! Het was als grapje bedoeld.

Ik heb ook een gezaagde stam noten liggen en loop er nu al een half jaar om heen te draaien. Ik heb nu al wel 20 tafel ontwerpen gemaakt met steeds weer andere delen. Hout kan het leven erg spannend maken.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Blijkbaar kan het zeer spannend worden zelfs.
Wie had nu gedacht dat een notenstam zulke verrassingen onder zijn schors heeft zitten.
Om dan, zoals ge zelf aanhaald, nog niet te spreken van de komende uitdagingen om de speciale effecten tot hun beste uitstraling te laten konen.
Maar daar heb ik nog een jaartje of twee bedenktijd voor (droogtijd).
Dus als ik het goed begrijp moet ik een beetje attent zijn tijdens het droogproces om de scheurvorming in te perken.
Best de kopse kanten van de bool schilderen dus?
 

tuoh

Oud hout
Sommige stammen Inlands Noten kunnen tijdens het drogen dusdanig beginnen scheuren dat je eindigt met brandhout. Welke stam wel, of juist niet gaat scheuren tijdens het drogen is helaas niet te voorspellen. Dat word dus bang afwachten.
Kopse kanten dichten is sowieso aan te raden, maar het is bij Noten jammer genoeg geen garantie tegen scheurvorming.

Mvg,

André
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt voor de reacties met plekken waar ik eventueel hout zou kunnen laten verzagen, ik ga tzt eens informeren hier in de buurt!

Verder horen de rest van de reacties geloof ik thuis in een ander onderwerp.....:cool: Zie ik hier een klusje voor de moderator? haha
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Vooreerst mijn excuses voor het terechtkomen in een ander onderwerp.
Wel wil ik nog even afronden met een foto van de gezaagde notelaar...


P1020385.jpg

Verrassend hé!
Laat ik deze nu eerst drogen en dan kantrechten of doe ik dat best nu al?
 

tuoh

Oud hout
Zolang het hout buiten ligt te drogen zou ik het niet kantrechten, het spint beschermt nu het kernhout. Als het hout een stuk droger is (+- 18 à 20%) mag het naar binnen om verder te drogen, dan is het moment gekomen om aan kantrechten te denken.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik zie al een tafel voor me....2 gespiegelde setjes.....eventueel een op maat gemaakte glasplaat erop .....rvs onderframe.....jahoor....Dat kan een donders mooie tafel worden....
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Wat een gave planken @werkbank!! Ik heb met belangstelling dit draadje gelezen. Zelf heb ik een paar weken geleden 2 stukken walnoothout gekregen (stammetje van 1.20m x 25 cm en blok van ongeveer 30x30 cm zie foto). Het ligt momenteel droog, onder de carport. Ik maak houtsculpturen, dus er hoeven per se geen dunne planken uit te worden gezaagd. Meestal koop ik kant-en-klare blokken hout van 15x15x40 cm of zo, meestal lindenhout, eiken of fruitboom. Dit heb ik gekregen en het lijkt me leuk om dit vanaf de stam te zagen, te drogen en te bewerken. Aan de foto's te zien is de tekening van het hout minder mooi dan die van werkbank. Het is, vermoed ik, inlands noten.
Ik heb hierover een paar vragen, waarop jullie misschien een antwoord weten:
- moet ik het nu al (laten) zagen of eerst nog een poos laten liggen?
- laten zagen bij een zagerij in de buurt kost ongeveer 65 euro per uur. Is dat duur? moeten wel stammen zijn van minimaal 1 meter bij 15 cm doorsnede.
- als ik het laat zagen, kan dit dan het beste in zo dik mogelijke planken of in een dikke balk met kernhout erin laten? Planken kan ik later ook weer verlijmen.
- moet het schors er ook af?
- hoe lang moet de stam of de gezaagde planken/balken ongeveer drogen?
Graag jullie advies. Zie ook de foto.

DSC02048.jpg
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
P1020390.jpgHallo Guus,
Nu moet ik toegeven dat dit voor mij ook de eerste maal was dat ik een stam liet zagen...
Dus wat doet een mens dan tegenwoordig... even opzoeken op internet, enzo ben ik bij woodworking.nl terecht gekomen.
En daar heb ik nog geen tiende van een seconde spijt van gehad!
Verder, ik las dat notelaar moeilijk droogt en in de zagerij gaf men me mee de planken direct 'goed' te stapelen (30 cm boven een droge ondergrond en precies horizontaal).
Latjes van 2 op 3 cm er tussen op 40 cm van elkaar en vooral op de kopse kanten een latje, precies gelijk met de rand, zodat de wind niet langs de kopse kant tussen de planken kan inschieten. De kopse kant moest direct geschilderd worden (afdichten om te snel vochtverlies langs daar te vermijden). Niet in direct zonlicht en een beetje beschut van te felle wind. Als je genoeg plaats hebt moet je ze nog niet kantrechten. De bast zou zorgen voor een meer gelijkmatige droging. Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen.
Groeten. jan
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Bedankt, Jan. Maar nog even: heb je de stam meteen na het omhalen van de boom in planken laten zagen? En weet je of er ook dikkere planken of zelfs een balk van kan worden gezaagd? Ik heb nl. meer aan dikke balken dan aan dunne planken. En wat gebruik je om de kopse kanten te schilderen? Zo te zien is het mooi opgestapeld bij jou. Naast het kachelhout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.