massief hout laten zagen en schaven

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo,

Weet iemand waar ik in de buurt van Rotterdam massief hout kan laten zagen en eventueel laten schaven?

Bedankt!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Je bent meer dan welkom in Zwolle,niet naast de deur maar de kans is groot dan ik je over een 2 maanden kan helpen !!
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Een notelaar, die bestemd was voor de brandstapel, heb ik een meer waardevolle toekomst willen geven.
Maar blijkt dat de kern van de stam, van in de wortel tot in de dikste takken, heel donker bruin tot bijna zwart gekleurd is.
In tegenstelling tot het hout er omheen dat mooi cremekleuring is.
Weet iemand hoe dit komt en is het hout nog te gebruiken als meubelhout?
Of verkleurd de rest ook zo donker?
Of is het hout waardeloos?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Notelaar? Die hoort toch donker te zijn? Die cremekleurige delen is dan het spint.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De stam heeft een diameter van 45 cm en in het minder zit een kern van 20 cm donker hout.
Is het normaal dat de spintlaag 25 cm dik is?
Dat lijkt me ernom veel, niet?
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Volgens mij hoort dit zo te zijn bij een noot.
Het kernhout donker en de rest licht. Dit is volgens mij geen spint, maar goed bruikbaar hout.
Heb zelf ook een stammetje te drogen liggen.
 

tuoh

Oud hout
Dat lichte hout is inderdaad niet allemaal spinthout bij inlands Noten, gelukkig maar, anders zou er niet veel bruikbaar hout in een stam zitten. Het verschil tussen spinthout en lichter gekleurd hout is soms lastig te zien. Meestal zit er op een stam Noten ongeveer 30 à 50mm spint.
Het lichter gekleurd hout is dus perfect bruikbaar. Niet iedereen is gecharmeerd door het contrast tussen de donkere kern en het lichtere kernhout, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

Bij Amerikaans Noten is de grens tussen spint en kernhout veel beter afgelijnd bijvoorbeeld.



Mvg,

André
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey vitu
in voorburg staat een houtzaagmolen en die hebben ook een woodmiser staan en die kunnen voor je zagen.
gr leroy
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dank u.
Dat lijkt me geruststellend te zijn, oef.
Ik heb er enkele foto's van genomen, maar krijg ze niet gepost.
Computervingers heb ik niet...
Woensdag worden de stammen gezaagd, benieuwd wat het resultaat gaat worden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de uitleg Andre. Dan ga ik mijn notenplanken met andere ogen bekijken.

Op de foto zeker lastig te zien wat spint en wat kernhout is?

plaat.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dit is eigenlijk de enigste lijn die ik zie zitten.
Buiten de donker/ lichte lijn.
Het zou ook de bast kunnen zijn.
Ik persoonlijk vindt dat contrast wel mooi, dus zou het ook gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Op een gezaagd schaaldeel is het quasi onmogelijk om het spint te onderscheiden van het overgangshout. Om het spint zichtbaar te maken moet je een stukje schaven aan de rand van de plank. Het spint tekent zich dan (soms) spierwit af tegen het iets grauwere overgangshout. Bij sommige stammen zie je zelfs dan nog geen verschil, dan is het een beetje gokken hoever het spint reikt.

Ik begin in dit geval met een proefsnede op de zaagmachine, ongeveer 30mm spint plus schors wegzagen en dan het zaagvlak inspecteren. Door de onregelmatige vorm van de stam ga je op sommige plaatsen 30mm wegzagen, op andere plaatsen kan dit 50 à 80mm zijn. Als je nu het hout vergelijkt tussen deze plaatsen ga je (meestal) een kleurverschil zien:D Dit kleurverschil duid dan de grens tussen spint en overgangshout aan. Eens je het verschil ziet op de gezaagde kant vind je meestal ook de grens terug op de vlakke kant van het schaaldeel.

Het zeer geringe verschil tussen spint en overgangshout wil ook zeggen dat de eigenschappen van beide niet ver uit elkaar liggen. Dit impliceert ook dat je beide ongestraft kan gebruiken in een constructie zonder concessies te doen aan de sterkte van het geheel.

Eén punt van aandacht hierbij, spint en overgangshout bij Noten is vatbaarder voor houtboorders dan kernhout bij (voor houtboorders) gunstige omstandigheden. Het hout curatief behandelen alvorens verder af te werken is dan ook geen slechte optie.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt Andre. Interessante kost. Op de foto niet te zien, maar als ik in het echt de plank bestudeer zie ik wel kleurverschil in het lichte deel. Eerst maar eens gaan schaven en dan kijken wat er te voorschijn komt.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Oef, het is me gelukt om enkele foto's van de notelaar te posten.
Zie wat een sterk kleur verschil en hoe klein het zwarte gedeelte is ten opzichte van het blanke gedeelte van de stam.

notelaar Valére3.jpgnotelaar Valére4.jpg
En dit loopt door tot in de dikke zijtakken.
Het blanke hout is toch allemaal geen spint.
Het is hard hout, het voelt niet zacht aan.
Alleszins dank voor uw reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.