Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

massief hout laten zagen en schaven

Hallo,

Weet iemand waar ik in de buurt van Rotterdam massief hout kan laten zagen en eventueel laten schaven?

Bedankt!

niemand een contactje in of in de buurt van Rotterdam?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Je bent meer dan welkom in Zwolle,niet naast de deur maar de kans is groot dan ik je over een 2 maanden kan helpen !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

weet niet of gouda te doen is voor je

hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Een notelaar, die bestemd was voor de brandstapel, heb ik een meer waardevolle toekomst willen geven.
    Maar blijkt dat de kern van de stam, van in de wortel tot in de dikste takken, heel donker bruin tot bijna zwart gekleurd is.
    In tegenstelling tot het hout er omheen dat mooi cremekleuring is.
    Weet iemand hoe dit komt en is het hout nog te gebruiken als meubelhout?
    Of verkleurd de rest ook zo donker?
    Of is het hout waardeloos?

Notelaar? Die hoort toch donker te zijn? Die cremekleurige delen is dan het spint.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    De stam heeft een diameter van 45 cm en in het minder zit een kern van 20 cm donker hout.
    Is het normaal dat de spintlaag 25 cm dik is?
    Dat lijkt me ernom veel, niet?

Volgens mij hoort dit zo te zijn bij een noot.
    Het kernhout donker en de rest licht. Dit is volgens mij geen spint, maar goed bruikbaar hout.
    Heb zelf ook een stammetje te drogen liggen.

Dat lichte hout is inderdaad niet allemaal spinthout bij inlands Noten, gelukkig maar, anders zou er niet veel bruikbaar hout in een stam zitten. Het verschil tussen spinthout en lichter gekleurd hout is soms lastig te zien. Meestal zit er op een stam Noten ongeveer 30 à 50mm spint.
    Het lichter gekleurd hout is dus perfect bruikbaar. Niet iedereen is gecharmeerd door het contrast tussen de donkere kern en het lichtere kernhout, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

Bij Amerikaans Noten is de grens tussen spint en kernhout veel beter afgelijnd bijvoorbeeld.

Mvg,

André

Forum Rechten