Bedenkingen over de kwaliteit van gereedschap

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die redenering leidt je al heel snel een filosofisch moeras in. Als je alleen het gebruik als maatstaf mag nemen laat je de opening om te zeggen "wat kan mij dat stuk regenwoud schelen, ik gebruik het toch niet" om vervolgens vrolijk een stuk ebbenhout door de vlak- en vandiktebank te jagen. Of die olifant af te schieten omdat je met een olifant niet zoveel kan (bovendien, waar láát je hem) maar met ivoor wel. Dus er bestaat ook een waarde die niet samenhangt met gebruik maar met persoonlijke of gedeelde overtuigingen en/of met schaarste. Ik denk dat vooral de clash tussen persoonlijke en gedeelde overtuigingen bij top(prijs)gereedschap een rol speelt: sommigen vinden dat LN schaven veel mogen kosten, meestal onderbouwd met redeneringen waarom dure spullen wel goed moeten zijn, terwijl er maar weinig zijn die ooit met een LN geschaafd hebben en zich op grond daarvan een oordeel kunnen vormen. Daar zit een stuk consensuswaarde. Aan de andere kant heb je mensen die vinden dat LN schaven te duur zijn omdat zij op basis van hun ervaring met andere schaven oordelen dat ze met een veel goedkoper instrument een goed genoeg schaafresultaat krijgen, waarbij 'perfect' goed genoeg kan zijn. Maar dan gaat het om een persoonlijke waardering. Als je op twee verschillende gronden waardeert zul je het nooit eens worden en krijg je de welles-nietes-discussie die ook hier regelmatig terugkeert.

Ik denk dat het belangrijk is om je af te vragen waar je jouw eigen waardering van spullen op baseert. Je kan je dan ook wel eens afvragen of dat de juiste overwegingen zijn. Zelf vind ik het volstrekt acceptabel om veel geld uit te geven aan een mooi stuk gereedschap van een gerenommeerd merk. Ik heb bijvoorbeeld twee Lie-Nielsen kapzagen, de grote jongens, omdat ik het gewoon mooie dingen vind en ik wist dat je met die Lie-Nielsens geen miskoop doet. Aan de andere kant van het spectrum is mijn favoriete beitel er eentje die ik voor €1.50 op Koninginnedag heb gekocht en is het grootste deel van mijn gereedschap N-dehands (N>1). Aan al die aankopen ligt zowel een gebruiksgerelateerde als een niet-gebruiksgerelateerde waardering van de aankoopprijs ten grondslag. So what? Mijns inziens is het pas een probleem als je je gedwongen voelt om een aankoop te doen waar je zelf niet achter staat. Als je een Anant koopt omdat je bang bent uitgelachen te worden als je een Lie-Nielsen koopt. Of als je een Lie-Nielsen koopt omdat je denkt dat je alleen daarmee hout glad krijgt.

Overigens: in jouw voorbeeld verandert er ook aan de fabrikant-kant wel degelijk iets. De prijs die hij vraagt moet in elk geval ervoor zorgen dat hij met het verkoopvolume een voor hem acceptabele opbrengst heeft. Een in de ogen van de markt te hoge prijs zorgt voor een te laag volume om die opbrengst te halen. Daarbij komt voor de fabrikant de overweging aan de orde: wat ga ik aanpakken? Ga ik meer arbeid/materialen investeren om zo de hoge prijs te rechtvaardigen? Ga ik de prijs omlaag gooien zodat mijn volume toeneemt zodat ik met kleinere marges toch voldoende opbrengst heb? Ga ik een reclamecampagne opzetten om de prijs van het artikel acceptabel te maken? De fabrikant moet zich dus ook afvragen waarop hij zijn prijs baseert. En dan kan best eens de keuze zijn om met een product te stoppen omdat je geen mindere kwaliteit wilt maken maar de kosten niet kan terugverdienen omdat de markt de prijs niet wil betalen. Terwijl anderen misschien wat minder sesamzaadjes op het hamburgerbroodje doen. En weer anderen besluiten om dan maar helemaal high-end te gaan, met bijbehorende prijzen.

Kortom, waarde? Het is maar wat je ervoor wilt geven :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is het een voorstel voor een Moedige Nieuwe Wereld wat hij doet

[PEDANTIC MODE ON]

Eh, het 'brave' in 'brave new world' van Huxley waar je hier aan refereert heeft niet de 'default' betekenis van brave:moedig, maar een van de alternatieve betekenissen 'beautiful'. Het is een citaat uit The Tempest van Shakespeare, waar een van de hoofdpersonen, na aanspoelen op een eiland uitroept 'Oh brave new world, that has such beautiful people in it', of iets van dien strekking (mijn Shakespeare is ook niet meer wat het geweest is).

[PEDANTIC MODE OFF]
 

WR1944

Oud hout
Bij mijn aanschafbeleid geldt voor mij een centrale richtlijn: voor de prijs die ik ervoor betaal, doet het wat ik er van verwacht.
Het duidelijkst sprak dit voor mij toen ik in de jaren 70 m'n audio-installatie ging aanschaffen. Een jaar lang ging ik winkels af, verzamelde folders, ging luisteren en maakte een overzicht van de mogelijkheden. Ik kwam er al gauw achter dat bij het stijgen van de prijs de HOORBARE kwaliteit niet in dezelfde mate meeging. Op een gegeven moment hoorde ik totaal geen verbetering meer. Op het gebied waar je nauwelijks nog verbetering hoorde ging ik me richten. Winkels die me aanraadde om alles van één merk te nemen vermeed ik want ik ben nog geen merk tegen gekomen dat goed is in al z'n componenten. Uiteindelijk maakte ik m'n beslissing en kocht ik over een periode van een ander jaar m'n installatie. Op de draaitafel en CD-speler na heb ik alles nog steeds in werkende staat in Amerika en ik ben er nog steeds tevreden over.
Voor gereedschap heb ik dezelfde benadering. Ik probeer een balans te vinden tussen de prijs en het gebruiksgemak en kwaliteit dat ik er van hoop te krijgen. Omdat ik door gebrek aan ervaring en handvaardigheid minder van handgereedschappen heb te verwachten probeer ik dat tekort met electrisch gereedschap te compenseren. Voor m'n kern-bewerkingen heb ik voor Festool gekozen (dit is mijn keuze dus begin geen welles-nietes discussie ;-)) en voor de overige goedkope Chinese producten. Daar gebruik ik dan wel een betere kwaliteit verspanende elementen in. Met het minimale hobby-matige gebruik van mij is slijtage door veelvuldig en zwaar gebruik geen factor. Maar een redelijke tot goede kwaliteit boren en bits geven mij dan een weer een acceptabele afwerking. Met handgereedschap probeer ik eerst met een relatief goedkoop stuk gereedschap of het me bevalt. Dan kan je altijd overschakelen op een betere kwaliteit indien nodig en/of gewenst. Dan heb je altijd een back-up en kan je materiaal bewerken waar je je duurdere spullen niet aan wilt wagen. Deze benadering bevalt me tot op heden goed.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt WR voor deze duidelijke omschrijving, ik kan daar veel van mijzelf in terugvinden.
Helaas wint bij mij dikwijls de hebberigheid het van het (aanwezige) verstand.:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.