Welke bovenfrees

PBT

Actieve deelnemer
Veel belangrijker dan het merk van de machine zijn de gebruikte freesbits, die maken het verschil. Ik heb altijd wat binnenpretjes als ik iemand bezig zie met een Festool bovenfrees met daarin een freesbitje van 0,50€:D Waar is hier de logica? Andersom zou heel wat beter en vlotter freeswerk opleveren, een goedkopere machine met daarin een deftige frees.

even off topic:
Levert dit dan slechter werk op? nee. Ik gebruik voornamelijk de freesjes van ecotools, puur en alleen omdat het vaak voorkomt dat ergens achter het schilderwerk (ik doe voornamelijk deuren afhangen) een schroef of iets dergelijks verborgen zit die je dus gegarandeerd raakt met je frees. Moet zeggen dat ik hier liever met een frees van 2 euro doorheen ga dan een van 30 euro... Verder gebruik ik deze freesjes van 2 euro altijd in mijn FESTOOL machine. ok, een freesje van 30 euro kan je laten slijpen, maar dat is in mijn geval geen optie omdat dan de maat van de frees veranderd van 16 naar +/-15.5mm en dan passen mijn scharnieren niet meer. Andere optie zou voor mij zijn om een frees met wisselmesjes aan te schaffen, deze zijn echter vaak duur (rond de 100 euro) en ik zie geen verschil in het freeswerk.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
even off topic:
Levert dit dan slechter werk op? nee. Ik gebruik voornamelijk de freesjes van ecotools, puur en alleen omdat het vaak voorkomt dat ergens achter het schilderwerk (ik doe voornamelijk deuren afhangen) een schroef of iets dergelijks verborgen zit die je dus gegarandeerd raakt met je frees. Moet zeggen dat ik hier liever met een frees van 2 euro doorheen ga dan een van 30 euro... Verder gebruik ik deze freesjes van 2 euro altijd in mijn FESTOOL machine. ok, een freesje van 30 euro kan je laten slijpen, maar dat is in mijn geval geen optie omdat dan de maat van de frees veranderd van 16 naar +/-15.5mm en dan passen mijn scharnieren niet meer. Andere optie zou voor mij zijn om een frees met wisselmesjes aan te schaffen, deze zijn echter vaak duur (rond de 100 euro) en ik zie geen verschil in het freeswerk.

Een goedkoop freesje levert geen slecht werk, zolang deze maar scherp is, vaak zullen goedkope freesjes sneller bot worden maar dat hoeft
ook niet. Ik koop veel profiel en groef frees setjes in Duitsland, 70 stuks zitten er in zo'n set voor nog geen 60 euro, ze gaan al jaren mee
en er hebben velen al duizenden meters gefreesd zonder ze te hoeven slijpen. Ik heb ook JSO en CMT profiel frezen en die doen het
ook echt niet beter.
Wat ook belangrijk is voor een mooi resultaat is een constante freessnelheid, de bovenfrees moet dus voorzien zijn van regelelectronica.
Ik heb ook bovenfrezen van 17 euro, dat zijn voor mij weggooi machine's als ik wel eens nat eiken moet frezen, prima machine's die
maximaal 34000 toeren maken, enige nadeel is dat ze slecht in te stellen zijn en geen regelelectronica hebben.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk ook wel dat de bovenfrees belangrijker is dan de frees, een goed gebouwde freesmachine zonder speling of trillingen maakt een groter verschil.
Vorige zomer heb ik een aantal CMT freesjes gekocht waaronder een 45 graden frees met aanloop lager, die ik vaak gebruik maar altijd voor zeer licht werk. Resultaat: om de zoveel tijd merk ik dat er een stuk van weg is. Nu zijn alle hoeken stuk en is ze onbruikbaar!
Ik ben ook begonnen freesjes te bestellen bij ecotools aanvankelijk voor het vuil werk, voorlopig werken ze even goed en zijn minder kwetsbaar dan de CMT, ik heb met een 18mm frees per ongeluk de kop van een schroef weggefreesd en dacht dat ze vernield was, bij nader inzien kan je helemaal niets zien op de frees! :confused:
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb wel eens door een würth assy heen gefreesd met een ecotools freesje en dat is bepaald geen goedkope schroef, maar ook hier, niks maar dan ook niks aan het freesje te zien! en als er werkelijk een stukje uit is, gooi ik ze bij het oud ijzer... dat zou ik met een CMT frees zeker niet doen!
 

tuoh

Oud hout
Ik heb het al eens vernoemd hierboven, er zijn geen slechte bovenfreesmachines, (op uitzondering van die goedkope zooi in de grabbelbak) alle bekende merken leveren kwaliteitsmachines.
Bij ondeskundig gebruik krijg je elke machine kapot, dat is dus geen issue. Het is de gebruiker die moet aanvoelen wat de machine maximum aankan. Bij te zware belasting in meerdere passen afnemen bijvoorbeeld. Mijn oudste bovenfreesmachine is een "Perles" van 850w, dat ding doet al 30 jaar onafgebroken dienst:D Buiten het gewone onderhoud en één setje koolborstels is die verder nog ongerept:D

Test gelijk welke machine met dezelfde frees en je zal een gelijk freesbeeld krijgen. Test één machine met verschillende frezen en je zal een groot verschil in freesresultaten te zien krijgen. In beide gevallen zal de optimale freessnelheid wel verschillend zijn, de ene machine heeft wat meer nuttig vermogen dan de andere, en het ene type frees gaat vlotter door het materiaal dan een andere.

Het verschil word dus wel degelijk gemaakt bij de snijgereedschappen. De goedkope freesjes waar ik aan refereerde zijn die HSS prullen, deze verbranden waar je bij staat. Verder is het niet alleen de legering van de snijkanten, of de dikte ervan die belangrijk zijn, de configuratie van de snijkanten is even belangrijk ( strijk- of spiraalfrees bijvoorbeeld) Die goedkopere HM bovenfrezen hebben dikwijls afwijkende snijhoeken, de standtijd zal dan drastisch lager liggen dan bij de betere frezen. Zelf geef ik de voorkeur aan naslijpbare frezen, maar dit is voor iedereen anders. En natuurlijk het belangrijkste, gebruik scherp materiaal, ik zie regelmatig zwart verbrand freeswerk, dat komt de levensduur van de machine ook niet ten goede.

In het begin eens experimenteren met verschillende merken en types van bovenfrezen verlegd de grenzen van mens en machine:D Dat is nooit slecht.

Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Mijn ervaring is ook dat er veel verschil zit tussen de verschillende freesjes en dat het voor de kwaliteit van het freeswerk eigenlijk niet uit maakt welke machine je gebruikt. (of de machine moet stilvallen door te weinig kracht of zo). Ook bij de widia frezen zie ik deze verschillen, met name bij zachtere houtsoorten als grenen zijn de verschillen significant.
De verschillen tussen de bovenfrezen zitten volgens mij meer in: hanteerbaarheid; stabiliteit (zwaartepunt laag); instellen van de freeshoogte (fijnafstelling); vastzetten van de freeshoogte; en de optionele toebehoren.
Gewoon de machine in de hand nemen dus, en voelen hoe de machine in de hand ligt en te bedienen is. En als het kan een stukje mee frezen (zal in de meeste winkels helaas lastig zijn).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.